Jump to content
Annons

Grundinställningar för ljudkort etc.


Ventures

Recommended Posts

Som nybörjare, kan man säga, på Cubase 7 (Artist) så blir jag aningen frustrerad när det gäller att få signal att gå fram dit man vill. Det som kanske stökar till det är att jag har olika ljudkort. För MIDI har jag dels ett enkelt USB-interface, dels ett M-audio Audiophile. För gitarr och mikrofon ett Presonus Inspire Firewire. Line/hårdvarusynth går också in via M-Audio. Det verkar krävas att man ställer om allt när man byter källa. Hur hanterar man detta praktiskt och var hittar man uttömmande instruktioner hur man gör?

Det jobbiga är att man inte vet vad man gjorde när det väl funkar så nästa gång blir det samma letande bland ASIO och output-varianter. Mycket tacksam för tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Verkar ju väldigt drygt att byta mellan två ljudkort! Varför?

Med USB-interface, menar du en Midi till USB-mojäng?

Jag skulle försöka endast köra Inspirekortet, koppla in synthen på ingångarna i bak, samt ha mick och gura på 1an och 2an.

Sen gå in i VST connections, lägga till två monokanaler (presonus 1 och 2) och en stereokanal (presonus 3 och 4), samt alltid ha presonus utgång valt som Stereo out. Spar du detta som en template så behöver du aldrig mer tänka på det.

Inspire ska vara valt som Asiodrivrutin, Sen är det upp till dig vilken samplerate du vill köra på (ställs i Inspiremjukvaran).

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom ASIO-drivern bara hanterar ett ljudkort i taget, så finns det inget smidigt sätt att använda två olika ljudkort. Kör man två av samma modell på ljudkort eller ibland samma fabrikat, så funkar det oftast, men det beror på hur drivrutinen är skriven...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. Jag höll mig till Presonuskortet igår och lyckades få det att låta både från audio- och midispåren samtidigt, men sedan försvann ljudet från midispåren igen.

Jag får backa ett steg och försöka hitta lite basic-info så man vet vad man gör. Men man vill ju komma vidare så snart man kan.

Midi-interfacet är en sån där billig blinkande kinesisk dosa med midi in och ut samt en usb-kontakt. Det kanske inte är någon skillnad på signalkvaliten mellan den och M-audiokortet? Tänkte först skaffa en Edirol USB-dosa, men testade den billigare varianten först och den verkar ju funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Presonuskortet som jag nu kört på är ett externt firewirekort utan midi, men med line i/o, gitarr- och xlr-ingångar. Det interna M-audiokortet har midi och line i/o men inte gitarr- eller mikrofoningångar (xlr).

Eftersom jag inte kan köra båda korten samtidigt pga olika ASIO-driver så verkar det vara bättre att ta in midi via USB (som inte använder ASIO?) och skippa M-audio-kortet. Men det verkar ändå bli något knas med outputen från midikanal(en/erna) i cubase som inte vill låta samtidigt som audiokanal(en/erna) eller tvärt om.

Jag får försöka hitta en instruktionsbok för att förstå vad jag gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. 🙂

Strulet med Midi kan handla om att du behöver aktivera System Timestamp i Cubase. Det finns en klistrad tråd i Cubase-avdelningen om emulerade portar, som handlar om sådana problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv ett internt ljudkort utan midi. Har en maudio midisport 1x1 till usb dit en synth går samtidigt som audio e kopplat via ljudkortet. Går att lösa i cubase på några sätt men jag kör såhär:

Ett midispår för midi in o ut till synthen + ett external instrument spår som spelar upp ljudet så jag kan lägga på effekter o dylikt.

Tryck f4 i cubase o gå in på ext. Instruments och gör här ett stereospår med ingångarna som synthen går in på.

Se då till att muta de kanalerna i ljudkortets mixer, annars blir det att du hör en ren signal fr ljudkort samtidigt som signalen i cubase. Om det går att göra så från ljudkortets mixer...

Ps. Vet inte om external instrument finns i din cubase version...

Redigerat av Frekvens
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...