Jump to content
Annons

Knasterproblem!!


lyxma

Recommended Posts

Hejsan!

Har köpt ett Audiophile 2496 och installerat det. I början då jag spelade in märkte jag att det kom irriterande knäppar och knaster. Detta fick jag bort genom att höja "buffer-sizen" på ljudkortet. Detta är ju bra men sen märkte jag att då jag spelade låtar i winamp och wmp var knastret kvar. Har förökt ändra alla inställningar jag hittat men kan inte komma på vad felet är.

Ljudet är alltså perfekt vid inspelning och lyssning i Nuendo men alla ljud som inte spelas upp där knastrar.

Nån som har en aning? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du kollar Winamp preferences, plugin, output så har du något som heter "directsound output, en dll-fil som winamp använder för att spela upp musik.

Du kan göra en del inställningar för den genom att klicka på "configure". Välja uppspelningsenhet, eventuell buffer etc.

Kolla om detta löser dina problem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har redan prövat att ändra där men problemet är ju inte bara med winamp utan alla ljud utanför nuendo. Tex även icq-ljud knastrar.

Hmm...jobbigt att inte veta var problemet ligger 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok... vet ju inte vad du har kollat?

Hur ser det ut i kontrollpanelen? Någon konflikt? Ofta hjälper det att helt enkelt rensa och installera om kortet. (Se till att rensa ordentligt och dessutom starta om datorn utan ljudkortet en gång emellan)

Egenskaper för ljud-codecs? Har du prova att skrifta prioriteringsordning mellan de olika?

Finns ju ruskigt många inställningar att göra, men jag använder samma kort och det har alltid funkat fint av sig själv. Många gånger går det dessutom snabbare att rensa och installera om, än att ägna timmar åt felsökning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du väljer ljud och spelenheter i enhetshanteraren.

väljer egenskaper (dubbelklickar) på "Ljud-CODEC"

...sen väljer du egenskaper igen för de olika codecs som du har installerat. Där kan du sedan välja prioriteringsordning.

Tror dock att det endast påverkar komprimerat ljud (typ-mp3). Detta kan inträffa då du exempelvis installerar olika codecs för att stödja olika video/audioformat.

Annars så ligger det ju nära till hands att tro att det handlar om en konflikt och därför bör en ominstallation vara enklaste lösningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara alla möjliga orsaker ... ex. kortets fysiska placering (pci port). Ev kan det vara ett driver problem för win eftersom nuendo använder de bästa (oftast asio) direkt vid installation.

Win drivis kollas här: Start=>Inställningar=>Kontrollpanelen=>Ljud och ljudenheter=>Ljudenheter=>Standardenhet.

Ev konflikter mellan prylar i datorn kollas i Enhetshanteraren: Högerklick på den här datorn=>hantera=>Enhetshanteraren. Om du enbart ser plusstecken i vänsterkanten på listan bör allt vara ok med hårdvan.

Hjälpt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Problemet du beskriver beror på att alla andra ljudfunktioner utanför Nuendo använder en annan drivrutin för ljudet...Nuendo kör ju ASIO...det gör inte Winamp..eller native Windows-ljudhantering

kolla oxå så inte ljudkortet delar resurser med för många andra funktioner i datorn typ: hårddiskarna, grafikkortet m.m (alltså: irq ) oftast räcker det med att plöja igenom moderkortsmanualen för att få reda på vilka PCI-platser som delar resurser med varandra och sedan flytta ljudkortet till en annan plats för att få bort problemet.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Förbannelse över ljudet!!!!!!!!

Får inte ordning på det här. Har bytt plats på ljudkortet till en annan port och även kollat att det inte är några konflikter. Håller på att bli tokig!

Nu söker jag nån som har haft samma problem som mig och LÖST det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bytt plats på ljudkortet till en annan port och även kollat att det inte är några konflikter.

Hej...

Har du kollat i moderkortsmanualen vilka PCI-platser som delar resurser oxå?

Vad kör du för samplingsfrekvens och bitrate?

Tja

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej, jag har råkat ut för liknande problem.

Problemet uppstod när Ljudkortet skickade

över inforamtion till minnet.

Jag bytte PCI plats, då slutade det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hmm.

Delta control panel -- Hardware settings page -- Master Clock skall vara på Internal Xtal. Inget anslutet i SPDIF in eller ut.

Prova att stänga av grafik-accelerator. Ligger någonstans bland valen på bildskärm i kontrollpanelen (men beror på vilken hårdvara du har).

Ingen aning i övrigt. Fortsätt leta.

T.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...