Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har en liten frÄga till den som vet.

TÀnkte köpa Cubase Artist 7 (http://www.steinberg.net/en/products/cubase/specs_downloads.html)

- skulle det funka pÄ denna dator?

http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/stationara-datorpaket/datorpaket-27-tum/compaq-presariocq2910ve278/179180.4792/

... om jag köper till ett externt ljudkort.

Eller behöver jag "tyngre" modell? Är ny pĂ„ detta.

/David

Annons
Postat

Det funkar, men jag skulle nog satsa pÄ en större hÄrddisk och mera ram. Bra att veta om den Àr nÄgotsÄnÀr

tyst oxÄ, men det kanske alla nya datorer Àr?

Postat

Inte en aning hur kÀnsligt det Àr nuförtiden med diverse moderkort osv? Jag skulle personligen inte köpa en fÀrdig dator om jag skulle köra den som DAW. Det kan funka men har man otur stÄr man med en burk som Àr obrukbar till musikproduktion. Compaq, HP, DELL osv. Àr ju kÀnda för sina egna lösningar vad det gÀller drivare och hÄrdvara.

Postat

Större hÄrddisk och mer ram-minne Àr vÀl aldrig fel, nej. SvÄrt att fÄ för mycket av kanske. Vill bara inte gÄ upp i pris sÄ mycket.

Vad gÀller moderkort och sÄnt Àr jag verkligen inte haj pÄ den interna tekniken i en dator. FÄr vÀl ta kvitto pÄ datorn och hoppas pÄ det bÀsta...

Postat

Jag köpte en vanlig HP för ett par Är sen. Har inte haft nÄgra problem med den. TÀnker oxÄ skaffa Cubase Artist 7

och tror att det kommer att funka alldeles utmÀrkt.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Den datorn skulle jag inte köpa. Dualcore pÄ 1.4ghz Àr inget upphetsande.

Datorn nedan skulle jag hellre köpa för den har en processor som gÄr som en raket jÀmfört med datorn du lÀnkade till.

http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/desktop/packardbell-imediai4781/170687.3012/

Eller med skÀrm.

http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/stationara-datorpaket/datorpaket-22-tum/packardbell-imediai4781ve228tr/179655.4020/

Processorn har fyra kÀrnor pÄ 3ghz istÀllet för tvÄ pÄ 1.4ghz

Redigerat av drloop
Postat

Ok, den ser superb ut! Men jag reagerade pÄ detta pÄ Steinbergs hemsida:

Intel or AMD dual core CPU

... och fick alltsÄ för mig att det mÄste vara Intel Dual Core pÄ datorn för att det ska funka?

Tack för svaren so far.

Postat

Ok, den ser superb ut! Men jag reagerade pÄ detta pÄ Steinbergs hemsida:

Intel or AMD dual core CPU

... och fick alltsÄ för mig att det mÄste vara Intel Dual Core pÄ datorn för att det ska funka?

Tack för svaren so far.

Dual stÄr ju för tvÄ processorer. I I5 an som drloop lÀnkade till sÄ Àr det 4 kÀrnor. SÄ det blir bara bÀttre. De verkar inte ha uppgraderat hemsidan sÄ bra pÄ Steinberg bara.

Postat

Jag gillar netonnets produktbeskrivningar:

Packard Bell iMedia I4781- PrisvÀrd dator med fyrkÀrnig processsor!

Packard Bells iMedia I5841 NC Àr en allrounddator som passar utmÀrkt för hemmakontoret för uppgifter ordbehandling, Internet, bankÀrender, skoluppgifter och enklare spel för minstingarna i familjen

Skönt att den rÀcker till bankÀrenden i alla fall, haha.

Tack för förklaringen om kÀrnor. SÄ dual-core Àr tvÄ kÀrnor (uppenbarligen), quad-core Àr förmodligen fyra (?) och det Àr Àven fyra i i5.

Hmm. Ja, det klarnar sakta men sÀkert.

Postat

Jag gillar netonnets produktbeskrivningar:

Packard Bell iMedia I4781- PrisvÀrd dator med fyrkÀrnig processsor!

Packard Bells iMedia I5841 NC Àr en allrounddator som passar utmÀrkt för hemmakontoret för uppgifter ordbehandling, Internet, bankÀrender, skoluppgifter och enklare spel för minstingarna i familjen

Skönt att den rÀcker till bankÀrenden i alla fall, haha.

Tack för förklaringen om kÀrnor. SÄ dual-core Àr tvÄ kÀrnor (uppenbarligen), quad-core Àr förmodligen fyra (?) och det Àr Àven fyra i i5.

Hmm. Ja, det klarnar sakta men sÀkert.

Det stÀmmer.

SÄ har vi I7 an som kan utnyttja virtuella kÀrnor och har dÄ 8 virtuella, 4 kÀrnor. Men jag har inte jÀttekoll pÄ de nyare som har kommit de senaste tvÄ Ären.

drloop (oregistrerad)
Postat

Funkar gör det, men det Àr stor skillnad pÄ hur mycket cpun klarar.

Om jag tar ett av mina större arr och lirar pÄ min laptop med i3 dualcore (2.1ghz) sÄ Àr det precis att det arret spelar.

Medan samma arr pÄ min gamla 4 kÀrniga i5 (2.6ghz) tar ca 27% av cpu kraften.

En rÀtt rejÀl skillnad. Med en nyare 4 kÀrnig dator behöver du nÀstan inte oroa dig för att kraften skall ta slut.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat (redigerat)

Om du vill ha hjÀlp kan jag sÀtta ihop en frÄn komplett eller inet Ät dig som funkar bra.

Redigerat av kidorange
  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.