Jump to content
Annons

Gitarrslutsteg av hög klass


turkronan

Recommended Posts

Har tidigare ägt ett Marshall 9200 slutsteg, 100W stereo.

Lät väldigt väldigt bra.

Tänkte försöka få tag på ett igen (verkar dock lite marigt)

Vilka andra tips har ni på kraftiga gitarrslutsteg som låter bra???

Ska vara i den genren, 50-100W eller mer + att det ska vara stereo

/magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Visst, kan absolut vara något.....väldigt dyrt dock...

...men man kan ju jaga begagnat....

Marshall EL34 är ju efterföljaren till den jag hade Marshall 9200.

Ser exakt likadan ut men med annan text på framsidan,

vad som skiljer sig inuti vet jag ej.

Någon som har lirat på nåt slutsteg av nåt annat märke?

/magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Dyrt är väl det minsta man kan säga... Marshall har väl väldigt få kompletta toppar som kostar så mycket? (Förutom dom där "resuie-serierna"). Visserligen är dom väl inte i stereo, men ändå... Däremot skulle du ju t ex kunna köpa en Vox-topp (http://www.voxamps.co.uk/products/valvetronix/ad120vthad412.htm), den ger 2*60W, och koppla in vad du nu har för preamps och sånt i effektloopen 🙂 Kostar mindre än ett Marshall-slutsteg, men du får en oerhört väljudande preamp och effektarsenal på köpet!

Annars så är det väl Peavey, Rocktron och Mesa Boogie som hör till de vanligaste gitarrslutstegstillverkarna (vet någon vad som skiljer ett gitarrslutsteg mot ett vanligt PA-slutsteg förresten?). Kollegan i bandet hade en tid en Marshall JMP-1 ihop med Marshall-slutsteget jag länkade till i första inlägget. Vill dock minnas att han provade ett slutsteg från Peavey (Classic-någonting) som han också tyckte lät väldigt bra.

Rocktron vet jag inte om dom gör nya slutsteg längre, men deras Velocity-slutsteg var ganska populära för några år sen, kanske borde gå att hitta begagnat till trevligt pris?

Mesa Boogie är dyrare än Marshall.

Art hade gitarrslutsteg för några år sen också tror jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska snoka lite,

försöka slinka in i lite musikaffärer och testa.

Jag körde tidigare också JMP-1 och Marshall 9200

funkade bra.

sen köpte jag en effektpedal istället för jmp-1.

Digitech GNX-2

varför jag bytte slutsteget och lådan mot en combostärkare

Fender 75, är för mig en gåta. det känner jag nu.

Jag är nöjd med Digitech GNX-2:an låter bra, väldigt smidig

att ta med hem från replokalen eller med på spelningar etc...

....men sen Fender-stärkaren. Låter ju bra - alltså - helrör osv...

....men jag vet inte, den är ju inte i stereo eller nåt....

....men alla göra vi våra blunders här i livet,

tänkte dock skaffa tillbaka liknande grejer.

http://www.digitech.com/products/gnx2.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Att programmera sin gitarrljud för att funka i stereo vid olika live-situationer (spelningar och rep) kan vara att skuta sig själv i foten lite... För att någon ska få behållning av stereo-effekten så bör dom ju i princip stå mitt emellan de två högtalarna. Och dom flesta som lyssnar står ju någon annanstans. Är ju dessutom väldigt få gitarreffekter som har någon fördel av stereo, även om t ex olika delayer och chorus kan vara snygga på det viset. Men det går ju att få till alldeles utmärkta sådana i mono också.

Hursomhelst, lite andra tips:

http://www.tech21nyc.com/power_engine_intro.html

Tänkte mest "Power Engine 60" som består av ett 60 W slutsteg plus matchande högtalare (ser ut som en kombo) som är gjort för att köras ihop med olika typer av försteg som t ex POD, och då givetvis din Digitech-pryl. Såg även att dom hade slutsteg också.

Finns även en liknande nykomling: http://www.atomicamps.com/ (Föres av Luthman.se i Svergie).

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst går det fint att köra mono.

Och visst finns det problem med stereo som du säger,

men jag har bättre erfarenheter av fördelarna med stereo.

Hade en stereo 4X12 låda tidigare, och visst lät det fylligare,

och visst gjorde sig delay, chorus och såna effekter sig bättre

och gav ett bättre sound när man repar.

Live är det ju tveksamt, beroende på hur man mickar upp,

hur man lägger ut ljudet i PA:t osv.

Dock ska det bli intressant senare i vår när det är dags för demo-inspelning

att köra stereo men i två olika förstärkare,

alltså stereo ut från pedalen vänster kanal i en stärkare

och höger i en annan stärkare.

Jag ska mixtra lite med uppmickning, placering och ljud och se om

jag inte kan få till något riktigt trevligt...

Annars är det ju alltid problem Live på den nivån jag spelar,

oftast på färdiga arrangemang, eller med redan inhyrda ljudtekniker,

färdig uppställd scen. Man kanske delar stärkare med annat band etc...

...oftast 1 mick på varje stärkare....så i det perspektivet spelar det

ingen som helst roll.

/magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska förresten tillägga att jag själv har kört min Yamaha DG-stomp genom effektloopen (return-jacken) på flera olika förstärkare (d v s använt en vanlig förstärkare på samma sätt som Tech21s Power Engine), och aldrig upplevt att dom färgar ljudet så att det stör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...