Jump to content
Annons

Små barn på sparkcyklar gör fula grimascher


olke

psykedeliskt?  

9 röster

  1. 1. psykedeliskt?

    • 1. Nja. Bara dåligt.
      1
    • 2. Nja. Bara konstigt.
      0
    • 3. Sådär, kanske lite.
      1
    • 4. Jo fan.
      2
    • 5. Wow. Psykedeliskt.
      4


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Små barn på sparkcyklar gör fula grimascher

* ARTIST/GRUPP: Camilla spelar melodica

* GENRE: Psykedelisk gymnastik

* LÅTLÄNGD: 6:56

* KOMPOSITÖR: Kristoffer + Johan

* PRODUCENT: Kristoffer + Johan

* EV. MEDVERKANDE: Kristoffer - Gitarr/Orgel/Arrangemang, Johan - Munspel/Vinylspelare

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3 @ 192kbps

* STORLEK: 9,3 mb

* STATUS: Färdig demo

* LÅTLÄNK: [borttagen, pm:a för länk...]

Den här låten uppstod ur en jam baserat kring en vinylsampling vi gjort från en riktigt gammal 7" workout-vinyl, "kom i form med sr", som vi köpte på myrorna för fem kronor.. Resultatet blev, tycker vi, ganska psykedeliskt.

Allt går ur takt, är ostämt och svajigt.. Men det är precis så vi vill ha det 😕

Vi körde allt ljud rakt ut i en vanlig stereo när vi spelade in den, och den är även mixad på detta vis.

Gjordes under några timmar på söndagskvällen.

Redigerat av olke
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Pluffo:

Aldrig i livet 😕

Allting är gjort på första tagningen, och så ska det förbli. Tycker personligen inte att det är monotont. Själva grunden kanske, men det händer saker hela tiden. Gillar även att man tack vare det monotona inslaget lättare vaggas in i låten.

Men det är ju en smaksak 🙂

Kul att du lyssnade och kritiserade iaf.

Mer sånt tack.

Redigerat av olke
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar detta! Mest för att det låter så eget. Längesen jag hörde en baklängesgitarr. Grundslingan blir lite för repetetiv. Om den hade förvridits

till någon slags oigenkännlighet hade det varit ett plus och än mer crazy 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt bra. Påminner en del om det som Peter Wahlbeck gör på Music Für Alle skivorna, fast utan hans sång då. Trummorna låter som sköna vispar, tycker mer att det låter psykadelsik jazz änn gymnastik. Jag vill ligga ner och lyssna på detta inte skutta omkring!🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar detta! Mest för att det låter så eget. Längesen jag hörde en baklängesgitarr. Grundslingan blir lite för repetetiv. Om den hade förvridits

till någon slags oigenkännlighet hade det varit ett plus och än mer crazy 🙂

Tack! Kul att du gillade. Jo. Vi tyckte oxå det blev ett ganska orginellt resultat. Svårt att placera i nån direkt genre, och det är ju alltid skoj.

Appropå att förvrida grundsamplingen så byter den faktiskt håll vid två längre tillfällen i låten.. Detta händer dock väldigt snyggt, så man tänker nog inte på det.. Men om man drar fram till 3:36 så hör man där hur den byter håll.

Men att fucka upp den ytterligare... kanske det 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
tycker mer att det låter psykadelsik jazz änn gymnastik. Jag vill ligga ner och lyssna på detta inte skutta omkring!🙂

Psykedelisk gymnastik utförs precis så. På golvet, i huvudet 🙁

Väldigt kul att du gillade!

Redigerat av olke
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var ju asbra! Tycker inte alls att det är för monotont... fast det kanske skulle bli ännu mer intressant med lite mer rytm ovanpå? Nån långsam hiphop rytm kanske? Annars funkar nog detta väldigt bra som bakgrundsmusik till någon skum saga typ Dunderklumpen eller nått 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var ju asbra! Tycker inte alls att det är för monotont... fast det kanske skulle bli ännu mer intressant med lite mer rytm ovanpå? Nån långsam hiphop rytm kanske? Annars funkar nog detta väldigt bra som bakgrundsmusik till någon skum saga typ Dunderklumpen eller nått 🙂

Jag gillar att det är lite släpigt och rytmlöst på ett sätt, men man kan mycket väl tänka sig ett långsamt skitigt hiphop-beat som smyger sig på en bit in i låten. Tanken har slagit mig så att säga 😄

Soundtrack till en skum saga.. Intressant vinkel. Varför inte 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det hade nog blivit lite väl mycket Boards of Canada kanske om du lade på en Hip Hop rytm ovanpå detta... Kanske nått mer jazzigt istället? Finns ju redan vispar tycker jag mig höra. Annars som sagt någon som berättar något hade nog blivit coolt! Typ en lång monolog från nån film.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det hade nog blivit lite väl mycket Boards of Canada kanske om du lade på en Hip Hop rytm ovanpå detta... Kanske nått mer jazzigt istället? Finns ju redan vispar tycker jag mig höra. Annars som sagt någon som berättar något hade nog blivit coolt! Typ en lång monolog från nån film.

Det har du så rätt i. Har samlat på mig en hel del vinyler nu med riktigt koola samplingar på.. Även en del på svenska, som jag tycker nästan är ännu koolare än med engelska.

Om vi gör flera låtar i samma stil så kommer vi nog arbeta om den här och göra den lite mer intressant, kanske just med samplingar. Och precis som du sa kanske det är bättre med trummor mer åt det jazziga hållet. Ligger som du misstänkte lite vispar i bakgrunden som ackompanjeras av knäpp/knaster som är samplat från vinyler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant. Roligt. Annorlunda. Jag måste lyssna mer på sånt här! Det är bara knasigt och man måste nog ha mycket humor för att gilla detta, och det vet jag att jag har. Sjuk humor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har samlat på mig en hel del vinyler nu med riktigt koola samplingar på.. Även en del på svenska, som jag tycker nästan är ännu koolare än med engelska.

Tror att samplingar på engelska eller något annat utlänskt språk passar bättre på detta. Fast du kan ju prova med svenska förståss 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Har samlat på mig en hel del vinyler nu med riktigt koola samplingar på.. Även en del på svenska, som jag tycker nästan är ännu koolare än med engelska.

Tror att samplingar på engelska eller något annat utlänskt språk passar bättre på detta. Fast du kan ju prova med svenska förståss 🙂

haha, ok. Vi får se vad jag gräver fram. Men istället för att justera den gamla låten gjorde vi en ny. Lägger upp en ny post med den låten 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...