Fismumriken Postat 26 november 2012 Postat 26 november 2012 Tjenare! AnvÀnder som sagt Cubase 5, men nu har jag spelat in sÄ mÄnga olika lÄtar och projekt sÄ att tusentals filer har sparats i Cubasemappen. Jag har hört att man kan anvÀnda "Cleanup-metoden" i Cubase för att rensa bort onödiga filer, och filer som inte anvÀnds. Hur funkar det egentligen? Det enda jag vill ha kvar, Àr de senasta sparade projekten jag har. Men vad jag har förstÄtt sÄ Àr det inte bara att rensa bort alla filer utom sjÀlva Cubase5 document. För det enda jag verkligen vill ha kvar Àr alla spÄr, instÀllningar och ljud osv. som jag sparat sist! Hur gör man va?
Claes Holmerup Postat 27 november 2012 Postat 27 november 2012 Inte precis samma frĂ„ga frĂ„n början, men jag antar att det Ă€r samma resultat du vill ha đ : http://forum.studio...._1#entry1392292
Fismumriken Postat 27 november 2012 TrÄdstartare Postat 27 november 2012 Mjo visst, allt lÀst igenom en massa sÄdana trÄdar. Men om jag utvecklar det sÄ hÀr dÄ. Hur mycket utav filerna kan jag rensa bort utan att förstöra sjÀlva projektet?
Claes Holmerup Postat 27 november 2012 Postat 27 november 2012 Du ska inte rensa bort nÄgonting utanför Cubase, utan kör med "Back up project" - och glöm inte kolla att "Keep current project active" Àr avmarkerat. DÄ kopierar du alla tillhörande ljudfiler till en ny mapp sÄ att de enskilda projekten hÄlls isÀr. Om du rensar bort manuellt utanför Cubase, sÄ finns alltid risken att du tar bort nÄgra filer för mycket. NÀr du sedan har gjort backup pÄ alla aktuella projekt, sÄ kan du radera de gamla mapparna och köra vidare med de nya istÀllet. Det enda som Àr helt ofarligt att ta bort, Àr mappen Images, eftersom den bara innehÄller en bild av audiofilernas vÄgformer, som Äterskapas automagiskt om de saknas nÀr du laddar in ett projekt.
Fismumriken Postat 9 december 2012 TrĂ„dstartare Postat 9 december 2012 Du ska inte rensa bort nĂ„gonting utanför Cubase, utan kör med "Back up project" - och glöm inte kolla att "Keep current project active" Ă€r avmarkerat. DĂ„ kopierar du alla tillhörande ljudfiler till en ny mapp sĂ„ att de enskilda projekten hĂ„lls isĂ€r. Om du rensar bort manuellt utanför Cubase, sĂ„ finns alltid risken att du tar bort nĂ„gra filer för mycket. NĂ€r du sedan har gjort backup pĂ„ alla aktuella projekt, sĂ„ kan du radera de gamla mapparna och köra vidare med de nya istĂ€llet. Det enda som Ă€r helt ofarligt att ta bort, Ă€r mappen Images, eftersom den bara innehĂ„ller en bild av audiofilernas vĂ„gformer, som Ă„terskapas automagiskt om de saknas nĂ€r du laddar in ett projekt. Okej skulle du kunna skriva exakt hur jag gör? Ăr lite seg pĂ„ förstĂ„ndet^^
Claes Holmerup Postat 9 december 2012 Postat 9 december 2012 Kör som sagt med "Back up project" i Files-menyn i Cubase - och se till att "Keep current project alive" inte Àr markerat. DÄ kopierar Cubase alla tillhörande audio-filer till den nya mappen automagiskt. NÀr du har gjort sÄ med alla projekten, sÄ att alla ligger i egna mappar, sÄ kan du sedan radera de gamla ljudfilerna för att fÄ mer plats pÄ disken.
Fismumriken Postat 11 december 2012 TrÄdstartare Postat 11 december 2012 Kör som sagt med "Back up project" i Files-menyn i Cubase - och se till att "Keep current project alive" inte Àr markerat. DÄ kopierar Cubase alla tillhörande audio-filer till den nya mappen automagiskt. NÀr du har gjort sÄ med alla projekten, sÄ att alla ligger i egna mappar, sÄ kan du sedan radera de gamla ljudfilerna för att fÄ mer plats pÄ disken. Okej! DÄ har jag bara en frÄga kvar, efter att man kört back up project, ska man dÄ radera ljudfilerna i sjÀlva Cubase, eller ska man gÄ till den mappen dÀr Cubase sparar alla ljudfiler etc?
Claes Holmerup Postat 11 december 2012 Postat 11 december 2012 NĂ€r du har gjort "back up project" pĂ„ alla projekt som du vill ha kvar, sĂ„ finns ljudfilerna inkopierade i mappen som du har valt för varje lĂ„t, sĂ„ efter det kan du anvĂ€nda den vanliga utforskaren i Windows för att radera den gamla gemensamma mappen. Om du inte gör det sĂ„ finns ju alla ljudfiler i dubbla uppsĂ€ttningar - och dĂ„ Ă€r risken att förvirringen blir Ă€nnu mer total... đ
Frekvens Postat 18 december 2012 Postat 18 december 2012 LÄnar trÄden och frÄgar om jag kan ta bort .bak filer? Det Àr vÀl backupfiler som skapas vid autospar? Heter projekt LÄt1.cpr sÄ finns har jag minst fem .bak filer, som vÀl borde kunna tas bort?
Claes Holmerup Postat 25 december 2012 Postat 25 december 2012 LÄnar trÄden och frÄgar om jag kan ta bort .bak filer? Det Àr vÀl backupfiler som skapas vid autospar? Heter projekt LÄt1.cpr sÄ finns har jag minst fem .bak filer, som vÀl borde kunna tas bort? Ja .bak-filerna kan tas bort - men samtidigt kan de vara bra att ha kvar om det nÄgon gÄng blir en datorkrasch dÀr .cpr-filen blir korrupt och du inte har en helt aktuell backup. DÄ kan du ju gÄ tillbaks till en Àldre version och bara förlora det du har gjort sedan dess... De tar ju inte mycket plats heller, sÄ det Àr inte precis nÄgon katastrofal mÀngd data det handlar om...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.