Jump to content
Annons

EZ Drummer MetalHeads cymbalval?


Valdemar

Recommended Posts

Jo, jag spelar in trummor med ett Roland V-drums-kit genom EZ Drummers MetalHeads. Använder förresten Cubase 5. Kitet i MetalHeads innehåller ju en herrans massa cymbaler och på mitt Rolandkit har jag ju bara två crashar. Jag antar att jag på något sätt kan styra vilka cymbaler i MetalHeads-kitet som ska aktiveras. När jag pluggar in nu är det en china och en splash som aktiveras och jag vill ju ha några större crashar istället. Finns det någon inställning man kan göra för att fixa detta? Extremt tacksam för tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu sitter jag med Superior Drummer och inte EZ-drummer längre, men principen lär väl vara densamma. Om EZ inte har någon "learn"-funktion så får du helt enkelt mappa om dina midi-connections. Antingen i EZ eller på modulen. Se över vilket midi note-nummer du skickar ut på respektive zon på ditt Roland och knyt det till ljudet i EZ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använde Ez-drummer tills nyligen och det stämmer att du måste mappa dina midi notes till rätt nummer.

Redigerat av pile63
Link to comment
Dela på andra sajter

Varje instrumentde/artikulation är tilldelat ett midinummer som korresponderar mot någon av de ytor du slår på. Men enligt denna..:

http://www.vettaville.com/ezdrummer_midi_keyboard_layout.htm

...kan man tydligen inte arrangera om dessa nummer i EZ-drummer. Alternativet är kanske att du då gör det i Rolands modul. Kolla upp din V-drum-manual och skapa en preset där du kopplar samman varje ljud som ska låta/det numret med rätt slagyta på ditt kit. Ingen koll på Rolands trummor dessvärre - jag är Yamaha och Gretsch fanboy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...