Jump to content
Annons

Bästa Plugins för Mac, när du vill komma igång fort med Ackord och Skalor utan att kunna musik teori!


haartbrejker

Recommended Posts

Jag Skulle vilja veta vilka plugins som finns för att komma igång med ackord och skalor utan att kunna musik teori.

Jag har testat Abletons egna scale och chord plugins men jag vll ha mer avancerade.

Har även testat toontrack ez keys men tyckte inte om den alls.

Vad mer finns?

Jag vill ha dessa hjälpmedlen för att få idéer om att producera elektronisk musik, progressive house mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan ge dig tipsen att börja med 3 klanger i dur och moll. En vanlig 3 klang består av prim, ters och kvint. (1,3,5) så för att göra det enkelt så ska du från din grundton (låt säga C dur) upp 4 semitoner till ett E och sen upp 3 semitoner till G. Så helt enkelt 3 tangenter emellan, 2 tangenter emellan. Ska du göra ett mollackord bytar du plats till 2 tangenter, 3 tangenter. (Eller helt enkelt flytta ner mittentonen ett halvt tonsteg)

På ett klaviatur kan du ta denna principen och applicera på vilken ton som helst och du kan få ut ackorden. Du är nyttigare att bara bita i äpplet och nöta. Men lär dig den på det enkla sättet (3,2 dur, 2,3 moll) istället för att lära dig rabbla vilka toner som ingår. Tänk dig som om det vore guitar hero, ungefär. Göra mönster istället för att nöta.

När det kommer till skalor kan jag tipsa dig om att följa dina öron mer än ett skalpapper. Skalorna sätter du efterhand och kan enklare improvisera då man lär sig vad som är snyggt till vissa ackord.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...