PUCKO (oregistrerad) Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 Hej! Under 80-talet spelade jag in en hel del med på min Tascam 244 PortaStudio. För något år sedan försökte jag digitalisera banden, men fann då att 2 av kanalerna hade börjat brusa rejält. jag antar att komponenterna börja bli lite till åren... Finns det något jag kan göra själv, eller har någon tips på en bra reparatör (som inte tar en förmögenhet för att bara "lyfta på locket")? Alternativt om någon har en schysst apparat jag skulle kunna hyra ;-) Det skulle ju naturligtvis gå att sampla 2 spår, vända på bandet och sampla de andra två baklänges, vända på dem i datorn och försöka synka, men jag undrar om bandspelaren är tillräckligt exakt i hastighet för sådant. :- magnus )
®offe Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 Jag förutsätter att du dubbelkollat så att bruset inte ligger på tapen. 1. Gör rent tonhuvudet med härför avsedd alkohol eller liknande. Medlet får inte efterlämna någon film. 2. Avmagnetisera tonhuvudet med en defluxer. Om det fortfarande brusar kolla eventuella potentiometrar, vrid/drag för att säkerställa att bruset inte kommer därifrån, om du misstänker det använd elektronikrengöring och spraya där du kommer åt, helst direkt på kopparlindning eller motsvarande. Om det fortfarande brusar, låna en Tascam av en studioforumvän. Ring inte mig, jag har en gammal Fostex... Lycka till! /Roffe
MRS8 Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 kanske du kan köra över de två spår som inte brusar till datorn och sedan flytta de brusiga kanalerna till de två du redan fört över. går ju att testa iaf
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.