Jump to content
Annons

Hemstudio utrustning från grunden


Newsec

Recommended Posts

Hej!

(Hoppas jag valde rätt avdelning)

Jag tänkte köpa en hemstudio igen efter en längre tids uppehåll och behöver all er kunskap och tips som jag kan få.

(Jag har inget kvar alls från den förra studion,så jag får börja om från början. Men i mindre skala.)

I min förra studio använde jag mig av PC,Cubase och Ez Drummer plus dyrare ljudkort m.m m.m

------------------------------------------

Nu undrar jag om jag ska satsa på en mac med logic eller köra på pc och cubase igen?

Det som kommer spelas in är mest metal,pop,rock. (Trummor i datorn,El-gitarr direkt till ljudkort,Bas till ljudkort,Sång,Midisynth.)

Line6 UX2 med podfarm till el-gitarr, kan det vara en lösning som får bra gitarr ljud?

Denna nya satsning kommer mest ligga på hobby nivå så inga allt för dyra saker. (Men kul när man kan få bra ljud ändå)

Redigerat av Newsec
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mac är bäst till metal, ska du köra pop eller rock så är det PC som gäller 😉

Det är vad du gillar själv som avgör. Det går att göra precis lika bra grejor med båda plattformarna/programmen. Är du van vid Cubase sedan innan och har låtar som du gjort i Cubase så finns det kanske anledning att fortsätta med det.

Samma sak gäller med Line 6 UX2 - det beror ju helt på vad du vill ha för gitarrljud. Låter den bra i dina öron så är den bra.

Det finns massor av trådar på forumet om Mac vs PC, Cubase vs Logic. Rota lite där så hittar du nog det du letar efter. Lycka till med musiken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man gör det enkelt och säger att man vill kunna göra liknande sound som Volbeat med enklaste medlen för en hemmastudio. =) (Nu påstår jag inte att Volbeat är metal, utan ett sound jag gillar.)

Allt ljud till gitarr och bas ska vara digitalt då förstärkare saknas. Trummor ska också finnas i burken då trumset saknas.

Hur gör man detta för Mac? program m.m?

Och för pc?

(Sök knappen har jag testat, men att starta en ny tråd kändes mest rätt för att få det mer personligt.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu undrar jag om jag ska satsa på en mac med logic eller köra på pc och cubase igen? - Jag övergick från PC och Cubase till Mac och Logic. Ångrar inte det för 5 öre!

Line6 UX2 med podfarm till el-gitarr, kan det vara en lösning som får bra gitarr ljud? - Absolut! Dem flesta banden som spelat in i Joey Sturgis studio har använt sig av Podfarm. Sök på "Joey Sturgis guitar" på youtube så får du se.

Denna nya satsning kommer mest ligga på hobby nivå så inga allt för dyra saker. (Men kul när man kan få bra ljud ändå).

Köp Mac mini 2011 med i5 processorn. Funkar skitbra för mig! Ljudkort är jag dålig på så de får någon annan svara på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu undrar jag om jag ska satsa på en mac med logic eller köra på pc och cubase igen? - Jag övergick från PC och Cubase till Mac och Logic. Ångrar inte det för 5 öre!

Line6 UX2 med podfarm till el-gitarr, kan det vara en lösning som får bra gitarr ljud? - Absolut! Dem flesta banden som spelat in i Joey Sturgis studio har använt sig av Podfarm. Sök på "Joey Sturgis guitar" på youtube så får du se.

Denna nya satsning kommer mest ligga på hobby nivå så inga allt för dyra saker. (Men kul när man kan få bra ljud ändå).

Köp Mac mini 2011 med i5 processorn. Kostar runt 5.500kr. Funkar skitbra för mig! Ljudkort är jag dålig på så de får någon annan svara på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi leker med tanken att jag har mac & logic. (Vilket det lutar till)

Ska jag köra på ett externt ljudkort då eller duger det bra med Line6 ux2 för gitarr,bas,sång?

Fungerar ux2 till mac?

Eller har ni något annat att rekommendera?

Redigerat av Newsec
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...