Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla!

Jag sitter och funderar pÄ omvandlare och kommer inte pÄ nÄgon bra lösning.

Tanken Àr att vi snart ska byta omvandlare och jag har kommit fram till att SSL Alphalink I/O Bundle Àr ett vettigt val. Börjar dock fundera pÄ att byta ut min Mac Pro (2008) till en ny Macbook Pro. DÄ blir det struligt med PCIe och man borde köra via Thunderbolt.

Om man önskar köra med Thunderbolt, och vill ha 24 I/O, vad vÀljer man dÄ för setup?

Annons
Postat (redigerat)

Apogee Symphony Àr ett alternativ. Dock lÄngt ifrÄn gratis...

Men Ă€r oxĂ„ vansinnigt bra 🙂

Det Àr nog bara Apogee som har slÀppt nÄgot ljudkort för Thunderbolt Ànnu sÄ lÀnge, sÄ i nulÀget finns det inte sÄ mÄnga alternativ...

Du har ju Universal Audio's Apollo. Finns nu TB-kort att köpa lös för ... (Host) futtiga 499USD đŸ˜±

Men det kortet klarar bara 16 simultant in, kasst kan tyckas dĂ„ det har 20 fysiska inputs 😏

DÄ undrar man ju vad poÀngen TB Àr? Latency? Bull

Redigerat av KillwithSkill
Postat

Tack för era svar!

Apogee Symphony Àr ett alternativ. Dock lÄngt ifrÄn gratis...

Ja, det verkar som man kan sÀtta i fler moduler och pÄ sÄ sÀtt fÄ 24 I/O. Ska lÀsa vidare om Symphony.

Men Ă€r oxĂ„ vansinnigt bra 🙂

Du har ju Universal Audio's Apollo. Finns nu TB-kort att köpa lös för ... (Host) futtiga 499USD đŸ˜±

Men det kortet klarar bara 16 simultant in, kasst kan tyckas dĂ„ det har 20 fysiska inputs 😏

Apollo verkade intressant tills jag mÀrkte att I/O inte rÀcker. Trodde det gick att lösa med tvÄ ADAT, men icke!? 16 kanaler Àr ett konstigt antal, tycker jag. Hemmapularen behöver det inte. Samtidigt Àr det oftast för lite för en studio.

Pro Tools HD har Thunderbolt och man bör nog kunna köra 24I/O med ett sÄdant system, om man har pengarna. SÄ de enda stabila alternativen, för en studio som vill köra laptop, Àr alltsÄ Symphony eller PT HD (?).

DÄ blir det nog till att köra vidare med min gamla Mac Pro och vÀlja SSL Alphalink. Tror ni Thomanns Bundle med MadiXtreme Àr vettigt/smidigt?

Postat

Thunderbolt Àr helt klart smidigt.

Jag kommer hur som helst behöva en ny dator hemma och dÄ blir det en Macbook Pro. KÀnns lite olustigt att inte kunna köra den i studion ocksÄ. Min Mac Pro Àr frÄn 2008 och jag kan tÀnka mig att den mÄste bytas ut inom ett par Är.

Postat

Visst 17 ! Hur kunde jag glömma Apollo...? 😊

Hittills Àr det alltsÄ bara Apogee och Universal Audio som har slÀppt Thunderbolt-ljudkort.

Jag tycker ocksÄ att det verkar lite skumt om det bara klarar 16 kanaler. Thunderbolt ska ju vara rejÀlt mycket snabbare Àn bÄde USB3 och Firewire 800...

Postat

MÄste det vara Thunderbolt?

TÀnkte annars pÄ RME UFX, det ljudkortet Àr ju USB/firewire med 30 in 30 ut.

Postat

MÄste det vara Thunderbolt?

TÀnkte annars pÄ RME UFX, det ljudkortet Àr ju USB/firewire med 30 in 30 ut.

Bra tips! Helt klart intressant kort. Men.. frĂ„gan Ă€r hur stabilt det rullar via FW400 nĂ€r man kör 24 in och 24 ut samtidigt. Är det ens möjligt utan att man stöter pĂ„ problem?

Postat (redigerat)

Det finns ju magmachassi med tre pci-platser och thunderbolt.

Men den kostar ju apa!

http://www.magma.com/thunderbolt

Och dĂ„ kan du köra med precis vad du vill i pci-vĂ€g 🙂

DĂ„ hade jag hellre kikat pĂ„ Sonnet. Uttalat stöd för SSL, RME, Uad, osv. Allt det dĂ€r som Ă€r viktigt för oss. 😉

http://www.sonnettech.com/product/echoexpresschassis.html

Redigerat av saverman
Postat

Letar sjÀlv ljudkort sÄ UFX o Apollo kollas under lupp.

Problemet med de flesta fw/USB Àr att de verkar krÀva slavade ADAT kopplade ljudkort/preamps för att komma upp i 24 i/o. UtgÄr frÄn att UFX har intern bandbredd för att hantera alla databitar som krÀvs för 30 i/o. Men dÄ behöver du ytterligare 2 stycken slavade ADAT bestyckade ljudkort/preamps med 8 fysiska in/ut och dÄ drar det ivÀg pengamÀssigt.

Verkar som om du skulle behöva ett mixerbord med digitalt extra lulll lull. Det kanske Àr intressant om du inte behöver flytta "ljudkortet".

Postat

Det finns ju magmachassi med tre pci-platser och thunderbolt.

Men den kostar ju apa!

http://www.magma.com/thunderbolt

Och dĂ„ kan du köra med precis vad du vill i pci-vĂ€g 🙂

Det dÀr Àr nog lösningen för mig. Att köra pÄ SSL och min Mac Pro, sÄ lÀnge den hÄller. Sedan kan jag köpa en sÄn dÀr extern box för PCIe, och gÄ över till laptop, nÀr det Àr dags.

DĂ„ hade jag hellre kikat pĂ„ Sonnet. Uttalat stöd för SSL, RME, Uad, osv. Allt det dĂ€r som Ă€r viktigt för oss. 😉

http://www.sonnettec...esschassis.html

Tack för tips och lÀnk!

Letar sjÀlv ljudkort sÄ UFX o Apollo kollas under lupp.

Problemet med de flesta fw/USB Àr att de verkar krÀva slavade ADAT kopplade ljudkort/preamps för att komma upp i 24 i/o. UtgÄr frÄn att UFX har intern bandbredd för att hantera alla databitar som krÀvs för 30 i/o. Men dÄ behöver du ytterligare 2 stycken slavade ADAT bestyckade ljudkort/preamps med 8 fysiska in/ut och dÄ drar det ivÀg pengamÀssigt.

Verkar som om du skulle behöva ett mixerbord med digitalt extra lulll lull. Det kanske Àr intressant om du inte behöver flytta "ljudkortet".

Tack för tipset. Men vi har redan ett mixerbord (analogt) och att byta det Àr inte intressant. Att ha tvÄ ADAT-kort ser jag inte som nÄgot problem men vill komma bort frÄn FW. KÀnns som PCIe och TB Àr bÀttre lÀmpat för sÄ mÄnga kanaler.

Postat

Hela grejen med Thunderbolt Àr att den har likvÀrdig prestanda som PCIe fast endast med en I/O-kabel istÀllet för ett PCIe-kort. Med andra ord kan man anvÀnda sig av bÀrbara datorer istÀllet för stationÀra och fÄ ruskigt bra prestanda med externa enheter sÄ som ljudkort, hÄrddiskar, displayer, kameror etc.

Nackdelen med Thunderbolt Àr att det, Àn sÄ lÀnge, inte finns sÄ mÄnga produkter som Àr anpassade till Thunderbolt jÀmfört med USB och FireWire.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.