Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Jag sitter o försöker lista ut hur jag gör en pitch bend på en kick som jag tänkte ha inför ett "drop" i en låt innan refr sätter igång.

Jag vet hur man gör pitch bend i vanliga fall i Logic, men när det kommer till kicken så blir det svårare eftersom den körs genom Ultrabeat.

Om jag pitchbendar hela ultrabeat så ger det ingen effekt alls och jag har givit kicken en egen kanal men kan inte pitchbenda den kanalen heller eftersom den kanalen i själva verket bara spelar upp ett enskilt ljud från Ultrabeat, alltså kicken.

Hittar heller ingen shysst VST/Plugin som kan göra jobbet heller.

Jag brukar i vanliga fall pitchbenda genom PIANOROLL och kicken ska alltså gå som en "virvel" samtidigt som den höjs i pitch som ett avslut på ett intro. Men nu får jag inte till det som sagt.

Kanske förklarat slarvigt, fråga om jag missat nått!

Tacksam för svar om någon vet hur jag kan lösa detta 🙂

Annons
Postat (redigerat)

Jag använder Pitchwheel från QuickQuak för detta, funkar bra. Den kostar typ 500 spänn men det finns demo att ladda ner.

Redigerat av ramoand
Postat

Tack för tips! nu har jag suttit och tryckt in ny pitch för varje enskild kick som en pitch bend, haha, tog lite tid!

Men ska kika på era tips nu! 🙂 tack igen

• 3 veckor senare...
Postat

Du gör fel när du försöker pitcha kicken i ultrabeat. Du ska använda OSC2s pitchbend!

Se till att du har markerat rätt kick sample i listan till vänster. Dvs du ska markera den kicken du pitchar, annars sitter du och pitchar ett sample fast spelar upp ett annat.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.