Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Åkej, nu ere såhärva. Vi ska ha ett PA till repan som är runt 50 kvm. Vi har redan passiva högtalarr för full range på runt 350w, men steget brann förra ve kan, så ett nytt behöver vi. Vi tänkte även utöka med en baslåda så man kan få lite vrid ur trummicarna när vi spelar för folk i samma lokal.. MJag gisar på att 300w Rms borde räcka för fullrangelådorna så länge man kör basen iseparat. Däremot har jag ingen aning om hur starka grejerna behöver vara för att orka. Modelltips behövs inte, då vi kan hannla rättt billigt i en katalog med kvalitetsgrejer, så de tips jag behöver är snarare kraften som behövs för att det ska vara värt.. Detvi då funderar på är ett fullrangesteg plus basförstärkning plus baslåda, alternativt en aktiv baslpda npn som har en aning om vad som krävs? Stavningen är åt helvete, då forat inte var så kompatibelt med android och jag ser inte texten jag skriverD: Tack på förhud! /Lars

Redigerat av gebrechlichkeit
Annons
Postat

Jovisst. Det hade jag väl tänkt, men det jag menade var att få reda på hur mycket kraft som behövs som allra minst, då du säkert vet att det finns massvis med olika styrkor i olika prisklasser.

Postat

Det här Behringersteget är nog det som ger mest krut för pengarna. Jag har haft två, var ruskigt nöjd med dem, inte alls samma skit som mycket Behringer är. Hade dem till två hornbasar o två 15"-toppar, det lät så ini h-e att det var sjukt bra. Starkt och rent. Svårt att hitta bättre tror jag... Inbyggda limiterskydd och valbara bascutt-filter. (highpass kallas det ibland)

http://www.thomann.de/se/behringer_ep4000_europower.htm

Postat

Åkej, Nilsson. Belastade du med 8 ohm då eller? För de topparna vi har nu ligger på 8 bara dom, så det är därför jag tror att vi behöver ett extra steg till basen. Jag tänkte hannla hos monacor, så just Behringer går inte. Men ok, är det en slutsats att det kan räcka med 500w mot 8ohm för att kunna lira med elbas och trummicar för typ 50 Pers?

Postat

Åkej. Jag har nu tjikat runt på olika stärkare och hittat flera lämpliga i rätt prisklass. Grejen är att Jag har två Fullrange-sateliter som ger 8 Ohms motstånd. Om jag hittat en digital förstärkare där bara 2 och 4 Ohm nämns i specifikationerna; orkar den inte spela mot 8 Ohm alls då?

Postat

Åkej. Jag har nu tjikat runt på olika stärkare och hittat flera lämpliga i rätt prisklass. Grejen är att Jag har två Fullrange-sateliter som ger 8 Ohms motstånd. Om jag hittat en digital förstärkare där bara 2 och 4 Ohm nämns i specifikationerna; orkar den inte spela mot 8 Ohm alls då?

Jodå - det funkar med 8 Ohm också. Lägre impedans är jobbigare för slutsteget, eftersom det då går högre ström genom komponenterna och dras högre ström från nätdelen - så det är inga problem att driva högre impedans.

Du har halva uteffekten om du dubblar impedansen, så om det är t ex på 500W vid 4 Ohm, så ger det 250W vid 8 Ohm. Halverad uteffekt ger dig ungefär 3dB lägre volym - märkbart, men ingen stor skillnad.

Postat

Jag bryggkopplade mitt bassteg och parallellkopplade sen mina två st 8 ohms bashorn till det. Det brukar funka till de flesta steg, och då får man ut max av bassteget 4000 watt mono. Det gör också att bastonerna blir i mono, det är bra.

Topparna kräver mindre effekt , de kan man koppla som vanligt.

Två steg med delningsfilter ger göttast ljud. 🙂

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Lånar tråden lite...

Tjena!

Ska köpa PA främst för sång att ha i vår nya lokal. Sången måste kunna överrösta trummorna, det gjorde inte PA:t i vår förra lokal och det sög. Jag hittade detta på nätet som kostar 2500 med frakt:http://www.billebro.se/myshop/myshop_start.php?PRID=6758

är det något att ha? Måste man ha mixer också? Vore ju smidigt att kunna ratta in lite reverb eller så på sången ibland. Snälla hjälp en kille som är okunnig när det gäller PA. Vill inte lägga för mycket pengar heller, ska förmodligen bara användas i replokalen.

Ge gärna tips om ni har några på andra PAn att ha i repan.

Redigerat av Denkath1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.