Jump to content
Annons

Fy fan för mastering


Itzhak

Recommended Posts

ja men, vad är vitsen. har precis lyssnat på en dubbelcd med gamla melodiska hårdrockslåtar. "melodic rock anthems" hette skivan

aldrig hört något så söndermanglat och livlöst ljud i hela mitt liv, inkluderat det som jag hört av alla demopostningar här, samt några inspelningar från 60talet, över gamla svenska dialekter.

verkade som om någon masteringstekniker haft en döv praktikant och överlåtit jobbet till denne, under instruktionen: se till att alla frekvenser ligger i botten, så är du rätt ute.

fy van vad illa.

jag har ju hört orginalen på LP men det här gick inte att lyssna på. det sämsta jag har hört. om någon tvivlar; lyssna exempelvis på "guilty of love" på cd2 om du får chansen. det handlar alltså inte om låten, utan om ljudet.

hur fan kan någon lämna ifrån sig sådan här smörja? är det möjligt att någon har hört ett ännu värre jobb?

kanske har den döva praktikanten en kusin som är blind också?

Redigerat av Itzhak Skenström
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har inte lyssnat på nämnda skiva men utifrån vad du beskriver så låter det inte något vidare. Lyckligtvis så är väl okynnesmastering av det slaget hyfsat ovanligt. Jag har bara någon enstaka skiva i min samling som känns för hårt pressad samtidigt som mycket av det man hör på demoforumet kunde behöva en liten push, så mastering kan väl sägas vara ganska bra i rätt händer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte lyssnat på nämnda skiva men utifrån vad du beskriver så låter det inte något vidare. Lyckligtvis så är väl okynnesmastering av det slaget hyfsat ovanligt. Jag har bara någon enstaka skiva i min samling som känns för hårt pressad samtidigt som mycket av det man hör på demoforumet kunde behöva en liten push, så mastering kan väl sägas vara ganska bra i rätt händer?

jo, visst är det. blir väl lite sur när någon plockar ihop en skiva och vill sälja gamla kända låtar, just för att dem är gamla och kända.

sen så låter det hur dåligt som helst.

ungefär som att sälja reproduktioner av någon konstnär, och så sätta någon pryo och leka i photoshop och förskjuta färgskalorna.

dåligt helt enkelt

Link to comment
Dela på andra sajter

ungefär som att sälja reproduktioner av någon konstnär, och så sätta någon pryo och leka i photoshop och förskjuta färgskalorna.

Ganska bra liknelse, i viss mån. Just målade konstverk är ju någon slags helig ko som man inte får försöka förbättra (=alla förbättringar betraktas som försämringar). Att piffa upp gamla låtar inför nya skivsläpp behöver ju inte vara fel men som de låtarna du nämner behandlats förtjänar ju inget musikverk (nå, viss dansbandsmusik kanske). 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl egentligen inte mastering det är fel på här, utan re-masteringen. Låtarna var säkert mastrade redan när dom släpptes första gången. Nå...jag vet vad du menar, jag har själv köpt några gamla godingar med det stolta epitetet "digitally remastered" vilket ju låter fint som snus. Tyvärr verkar det som processen bestått i att slänga på en limiter med väääldigt låg treshold, och resultatet är bara smärtsamt 😳

Jag skulle uppskatta en etikett som sa "NOT digitally remastered", men det lär man väl inte hitta.

Redigerat av Rapid Wanker
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Jag skulle uppskatta en etikett som sa "NOT digitally remastered", men det lär man väl inte hitta.

Har sett återutgivningar av vinyl på CD där man kunde hitta meningar i stil med "den här skivan är gjord för att låta som originalet på a-press" och liknande. Så det finns!. Sen vet jag inte, men man kanske måste mastra om? Om det är så att vinylmastern låter skit på cd? ( säger jag utan att på något sätt försvara remastringen av itzhaks rockanthem-skiva )

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Har sett återutgivningar av vinyl på CD där man kunde hitta meningar i stil med "den här skivan är gjord för att låta som originalet på a-press" och liknande. Så det finns!. Sen vet jag inte, men man kanske måste mastra om? Om det är så att vinylmastern låter skit på cd? ( säger jag utan att på något sätt försvara remastringen av itzhaks rockanthem-skiva )

ja, anthemsskivan borde haft en etikett där det stod;

den här skivan är gjord för att efterlikna resultatet av lektion1 i "mastring på lek och allvar", en distanskurs för den nyfikne 8e klassaren.

Redigerat av Itzhak Skenström
Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett återutgivningar av vinyl på CD där man kunde hitta meningar i stil med "den här skivan är gjord för att låta som originalet på a-press" och liknande. Så det finns!. Sen vet jag inte, men man kanske måste mastra om? Om det är så att vinylmastern låter skit på cd? ( säger jag utan att på något sätt försvara remastringen av itzhaks rockanthem-skiva )

Borde inte en gammal master låta lika bra (bortsett från ev RIAA-korrigering) på CD som på vinyl? Det är väl här värderingsgrunderna kan komma in. Det kan säkert vara frestande att ge den gamla "dammiga" mastern ett lyft för att det ska låta mer "modernt" och kanske locka fler köpare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha , verkar vara några stycken som också retar sig på den sjukliga masteringstekniken. Hade köpt Rammstein´s Reise , Reise. Den lät fan.

Som två feta nyckelknippor som någon rasslade på intill öronen.

Ser framför mig en ny generation med värre tinnitus än vad det någonsin funnits i historien 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha , verkar vara några stycken som också retar sig på den sjukliga masteringstekniken. Hade köpt Rammstein´s Reise , Reise. Den lät fan.

Som två feta nyckelknippor som någon rasslade på intill öronen.

Ser framför mig en ny generation med värre tinnitus än vad det någonsin funnits i historien 😉

Jag hoppar på tåget "hata dagens överlimiterande mastering".. 🙂

Har bara haft dåliga erfarenheter av att lämna in färdiga mix för mastering. Den ena gången så distade det på flera ställen i det högfrekventa området.. efter lite påpekande så fick jag pengarna tillbaka och gav dem en andra chans, med en sprojlans ny låt. Fick tillbaka den, allt lät rätt OK.. förutom att den var lite väl hårdmanglad (igen), samt att enligt Wavelabs analyzator så fanns det 7 st punkter den digitalklippte på. 😎

Har m.a.o. inte fått några som helst bra intryck hittils.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...