Jump to content
Annons

Finslipa kick och bas


amplif

Recommended Posts

Tjena! 🙂

NĂ„gon som har nĂ„gra tips pĂ„ hur man kan finslipa en kick eller bas med nĂ„gra inserts/effekter sĂ„ att helheten blir Ă€nnu kraftfullare? đŸ˜Č

Har i nulÀget mest koll pÄ vad som Àr bra för leads och synthar och sÄnt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...

Vad menas med parallellkomprimering?

Nja, men ungefÀr som i Avicii's Silhouettes, dÀr det Àr en tydlig basslinga som ÀndÄ smÀlter in riktigt bra i lÄten. Men det Àr ju svÄrt att veta hur en sÄn bra bas ska lÄta, eftersom det Àr svÄrt att höra hur bara det "instrumentet" lÄter enskilt nÀr det Àr massa andra ljud ovanpÄ. Men sÄ man ska försöka fÄ lite brus och dist i basen alltsÄ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Parallellkomprimering innebÀr att du skapar en kopia av en signal, komprimerar skiten ur den och sedan blandar med den "torra" signalen.

Det finns nÄgra olika varianter i Logic, men jag brukar göra sÄ hÀr:

Först skickar jag alla trummor till en aux (via output sÄ klart) dÀr jag lÀgger pÄ vanlig kompression och kanske nÄgon eq eller vad som nu behövs. Efter det skapar jag en send pÄ den auxen till en annan aux dÀr jag lÀgger en kompressor med överdrivna instÀllningar.

För att fĂ„ en bra blandning av ljuden drar jag ner volymen helt pĂ„ den andra auxen (trumparakomp brukar jag döpa den till) och matar sedan pĂ„ lĂ„ngsamt tills att det lĂ„ter asfett. Är den superkomprimerade signalen för hög i relation till den torra brukar det lĂ„ta konstigt.

Funkar Àven jÀttebra pÄ sÄng!

Som tidigare nÀmnt brukar det funka bra att sidechaina basen mot kicken.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 mĂ„nad senare...

Eftersom mÄnga högtalare inte klarar bastoner sÄ bra sÄ Àr en minimal dist pÄ kagge och bas ett sÀtt att skapa lite övertoner som gör att den hörs ut Àven om dina högtalare inte klarar att spela de lÀgsta frekvenserna.

Bra knep för att göra allt lite mer radiovÀnligt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...