Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ligger tråden fel får ni mer än gärna flytta på den! 🙂

Jag har producerat elektronisk musik sedan '05 typ, startade i FL-studio och för ett år sen hoppade jag på appletåget å investerade i en macbook pro och började köra i Logic Pro, vilket är ett program jag aldrig kommer byta bort.

När jag pluggade estet musik med inrikting studiolära satt vi i Pro-Tools, och vi spelade in en ep som projektarbete i just pro-tools, genren är typ NuMetal/Rapcore. Får jag länka så kan jag göra det i en edit, har lagt ut det genom facebook och jag vill inte bryta mot några regler.

Nu är det så att jag vill ha lite hårdvaruprylar.

Saken är den att jag vet inte vart jag ska börja. För tillfället har jag ett par Yamaha HS80 monitorer som dock ligger nerpackade. Har även en mikrofon och stativ till den.

Har även en volymratt till monitorerna. Just nu

Vad jag vill ha är en/flera kompressorer, limiter och EQ. Jag skulle vilja kunna använda min mikrofon.

Jag vill använda hårdvarulådorna som så att jag kan slänga på en kompressor på min trumbuss och ratta i realtid. Eftersom att 99.9% kommer från mjukvarusyntar och samplingar i datorn så vill jag kunna lägga på t.ex kompressorn som man gör med mjukvarupluggar, med skillnaden att jag rattar utanför burken.

Jag kan börja med att säga att jag vet att jag behöver någon form av ljudkort. Jag behöver inte många ingångar för t.ex mikrofoner och sånna grejer. Har planer på att köpa en elgitarr att lajna, men det är typ det. Kanske ska spela in podcasts med några kompisar, då hade jag gärna velat ha ingångar till alla, så 4 ingångar känns som max för mitt behov.

Men ljudkortet måste även stödja så att jag kan få in mina hårdvaruprylar, det är det största kravet. Och på denna fronten är jag helt grön!

Summering: Ljudkortet ska kunna ta in runt fyra stycker mikrofoner/lines och jag ska kunna koppla in ett par olika hårdvaruprocesser. Okänt antal processer dock, kommer köpa på mig längst vägen. Men fyra känns som ett gyllene antal.

Behöver jag en patch? Såfall vad behöver jag den till? Vad kan jag tänkas behöva mer för att kunna få in hårdvaruburkar?

Har letat på google, men jag hittar inga utförliga svar. Så därför frågar jag här och letar lite mer skräddarsydda svar.

Tack på förhand och ha en jättebra dag! 🙂

Richard

Redigerat av Rillepaz
Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.