Jump to content
Annons

Hjälp att få igång mick till Alesis iO DOCK?


Kerste

Recommended Posts

Jag är urusel på inspelning, men bara måste komma igång med att spela in med ok kvalité. Jag har precis skaffat garageband i Ipad och köpt till en Alesis iODock. Nu har jag provat koppla in två mickar, en Röde NT2-A och den får jag inte alls igång. Sen provade jag en shure sm58 och den kom jag igång med, men blev något konstigt "knaster ljud" så fort sången lät.

Vad gör jag för fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kondensatormicken kräver fantommatning, så du kanske har glömt bort att starta den?

Innan du gör det, så försäkra dig om att du har rätt sorts kabel - alltså XLR hane i ena änden och XLR hona i andra änden.

Link to comment
Dela på andra sajter

ÅÅÅÅÅÅ Nu fungerar den! Tack!

2 frågor till:

Om jag får sånt här "brus" eller "knaster-ljud" igen? Vad kan jag göra åt det?

Kan jag spela in piano och sång samtidigt?

Svårt att veta om man inte hör hur det låter, men ett vanligt fel är att spela in med för hög signal.

Du har två ingångar så du kan köra piano på en och sång på den andra, man brukar dock vilja spela in piano i stereo och då behöver du båda ingångarna till det.

Vad var det som var fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyckas inte få till att spela in ljuden samtidigt, går det? Skulle vilja få in sång och pianot "live" så att säga. Sen lyckas jag inte heller få in ljudet från mitt stagepiano, utan det blir ljuden som finns i ipaden när jag spelar på mitt stagepiano. Är du med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyckas inte få till att spela in ljuden samtidigt, går det? Skulle vilja få in sång och pianot "live" så att säga. Sen lyckas jag inte heller få in ljudet från mitt stagepiano, utan det blir ljuden som finns i ipaden när jag spelar på mitt stagepiano. Är du med?

Det låter som du spelar in midi från pianot, ta ut ev midi kabel och koppla line ut från pianot till line in på Alesis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...