Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag skaffade en Tascam US 122 MK II för över ett år sedan. Sedan skaffade jag Cubase Elements 6. Får inte i gång nånting. Har PC med XP. Kanske inte går? Har en mother-keyboard med MIDI in i en Korg ljudmodul. MIDI-signalen går inte igenom datorn. Nej, jag fattar ingenting. Kan man gå en kurs? Men sen gäller det att allt funkar lika bra hemma som på kursen. Börjar bli rätt deprimerad för att jag aldrig kommer igång. Jag höll på mycket på 80-talet, med porta och kassetter och den tidens sequencer, men jag tappade greppet ungefär när CD-skivan kom. Sedan dess har jag inte kommit in i något vettigt musikskapande igen. Vad ska jag göra?

Annons
Postat (redigerat)

Det är inte så svårt om man vet i vilken ände kablarna skall sitta och i vilken ordning.

1. För att du ska kunna använda Cubase ihop med dina grejer krävs det att Cubase sköter midi-signaler till och från externa syntmoduler och effekter samt interna VST-instrument.

2. Ditt ljudkort måste ha MIDI ingång på antingen 5 pinnars DIN-kontakt ( gamla standarden) eller MIDI via USB.

Ditt klaviatur har med alla sannolikhet åtminstone 1st MIDI ut och den skall kopplas till ljudkortets MIDI-in via MIDI-thru på antingen ditt midiklaviatur eller om ljudkortet har kombinerad MIDI-out / Thru till MIDI-in på din ljudmodul.

3. Cubase skall ställas in att kunna skicka inkommande signaler ut igen genom att bocka i "MIDI-thru" i hmmm.. kommer inte exakt ihåg men menyn heter något i stil med "syncronisation".. kolla efter det i manualen annars. Kolla även under menyn "Devices" och Device setup ( minns inte vad den heter nu) under rubriken "MIDI"( I Cubase alltså) att Cubase hittat alla MIDI-portar på ditt ljudkort.. annars måste du se till så den biten funkar först.

4. I ditt moderklaviatur måste du sedan ställa in att klaviaturens egen ljudmotor skall ställas i läge "OFF" detta heter något i stil med "Local off", "Local mode".

5. i Cubase skapar du sedan ett midispår, ställer ditt MIDI-interface som MIDI-in ( Det är denna MIDI-port som ditt klaviatur är kopplat mot) och ditt MIDI-interface som MIDI-ut om du skall skicka MIDI-signal till din ljudmodul, skall du spela på en intern VST-synt måste denna först laddas i VST-racket i Cubase för att den skall gå att välja som MIDI-in, klicka sen den lilla gula monitorsymbolen på midi-spåret så ska signalen gå från ditt moderkeyboard, genom Cubase och tillbaka ut till din ljudmodul.

Sen får du förmodligen ställa in rätt midikanal i syntmodulen så den tar emot signalen från Cubase rätt.

Lycka till

Redigerat av Lundin
var det ingen som sa något om

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.