Jump to content
Annons

Balanserat till gitarr, hjälp


Korkbeat

Recommended Posts

Jag har planer på att utnyttja de balanserade utgångarna som finns på mitt trådlösa sytem och pedalbord till gitarren. Frågan är hur jag ska ställa mig till impedans, signalförlust, DI och inverterad DI och allt som man bör tänka på.

Tanken är att signalen ska gå:

Gitarr

> Trådlöst system ut (Balanced: 32 mV (at 1 kHz, ±5 kHz deviation, 10k ohm load)

> Balanserad kabel

> Pedalbord - Obalanserat in (Input Impedance: 1 M ohm)

> Pedalbord - Balanserat ut (Output Impedance: 40 ohm)

> Balanserad kabel

> Obalanserad gitarr-förstärkare (Input Impedance: 1 M ohm)

Någon som har konkreta tips på hur jag skulle kunna lösa den här konverteringen fram och tillbaka och samtidigt hålla impedans på rätt nivå genom allt? Kanske finns redan en tråd som behandlar just detta som någon kan tipsa om?

/Jonathan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har planer på att utnyttja de balanserade utgångarna som finns på mitt trådlösa sytem och pedalbord till gitarren. Frågan är hur jag ska ställa mig till impedans, signalförlust, DI och inverterad DI och allt som man bör tänka på.

Tanken är att signalen ska gå:

Gitarr

> Trådlöst system ut (Balanced: 32 mV (at 1 kHz, ±5 kHz deviation, 10k ohm load)

> Balanserad kabel

> Pedalbord - Obalanserat in (Input Impedance: 1 M ohm)

Den balanserade kabeln är meningslös och kan lika gärna vara obalanserad, eftersom det fungerar som obalanserat om den ena änden är obalanserad.

> Pedalbord - Balanserat ut (Output Impedance: 40 ohm)

> Balanserad kabel

> Obalanserad gitarr-förstärkare (Input Impedance: 1 M ohm)

Åter igen meningslöst att ha balanserad kabel eftersom ena änden är obalanserad.

Någon som har konkreta tips på hur jag skulle kunna lösa den här konverteringen fram och tillbaka och samtidigt hålla impedans på rätt nivå genom allt? Kanske finns redan en tråd som behandlar just detta som någon kan tipsa om?

Impedanserna ska inte vara några problem. Det du kan ha som riktmärke är att ingångsimpedansen ska vara MINST 10 ggr högre än föregående utgångsimpedans, så att man uppnår vad som kallas impedansbryggning och man får så liten påverkan på ljudkvaliteten som möjligt.

Handlar det om långa kablar, så är det större risk att det kommer in brum på vägen - och då kan det vara idé att skaffa dessa (eller liknande), som omvandlar mellan balanserat och obalanserat.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar! Självklart är det ingen idé med balanserat om jag inte utnyttjar den balanserade utgången vid ingången, men just konkreta förslag på vad det finns för sätt att göra det på. Någon har föreslagit en vanlig passiv DI-box som man vänder på, har sett rätt dyra "Re-Amplifications" och nu ditt förslag som verkar smidigast hittills. Finns det någon passiv lösning som man kanske kan bygga själv? Finns det någon bra litteratur (helst på nätet) som tar upp det här om man är intresserad av att bygga själv?

Bra grej med gånger 10! Det jag tänker är att impedansen borde ändras när man omvandlar signalen mellan balanserat och obalanserat, och därför blir jag lite osäker på att välja fel omvandlare. Dock kanske omvandlarna är byggda så att det inte blir några problem..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...