Jump to content
Annons

Mididelay...

Recommended Posts

Guest ox_y_gene
Posted

Har letat runt lite på forumet efter någon med samma problem som jag själv, men kan inte hitta någon tråd där mitt problem behandlas fullt ut.

Jag har alltså ett Emu 0404 ljudkort, där jag kopplat Midi-portarna till mitt digitalpiano (Roland ep760). Men när jag spelar på pianot har jag en liten fördröjning (någon millisekund).

Jag har kollat så det inte var i Cubasis det hela var fel, men delayet ligger kvar även när jag öppnar "patchmixen" och där följer mätarna (eller vad det kallas) Vad kan jag ha gjort för fel, eller är detta helt enkelt någonting man får leva med?

tack på Förhand

//Ox_y_gene

Annons
Guest Janne Gitarr!
Posted

Ställ in en fungerande latency.Ta en titt på dina drivrutiner.

Posted

..Eller är det så att du hör pianot 2 ggr? isåfall måste du gå in i pianot och ställa Local / Local control eller liknande till = Off annars hör du både det direkta ljudet från pianot OCH ljudet som Cubase genererar när den bounce'ar tillbaka midisignalen till pianot... i Cubase har du troligtvis redan Midi Thru aktiverat i det fallet...

Posted

Vilket osökt får mig att tänka på Alesis där Local inte alls är den inställning det är på alla andra syntar. För Alesis har minsann bestämt att det är ett dåligt namn på funktionen, de har valt att kalla något helt annat för Local istället. Jätte praktiskt!

/Majken

Guest ox_y_gene
Posted

Skall testa era tips.

Fortsättning följer...

Tack på förhand

//Ox_y_gene