Jump to content
Annons

Spela in samplade trummor - keyboard eller pads?


tamb

Recommended Posts

Har börjat tröttna på förinspelade midipatterns. Blir ofta lite dött och tråkigt trots att man försöker variera velocity och timing.

Tänkte försöka lära mig att spela grejorna själv med fingrarna men då är frågan vilka hjälpmedel som brukar vara bäst. Har ett 61 tangenters Novation impulse som har 8 st ganska hårda pads. I stället för att sätta mig en vecka och nöta in en metod för att sedan komma på att det var fel så tänkte jag fråga hur ni brukar gå tillväga. Ska man använda pianotangenterna, mina 8 pads eller helt enkelt köpa en större platta med 4-6 pads och spela med trummstockar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Beror egentligen på vad du känner dig bekväm med. Ju mer du kan efterlikna den visuella mekaniken desto bättre tycker jag. Pads vore i så fall att föredra. Förhoppningsvis kan du även få större dynamiska skillnader där, givet att det är bra plattor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror egentligen på vad du känner dig bekväm med. Ju mer du kan efterlikna den visuella mekaniken desto bättre tycker jag. Pads vore i så fall att föredra. Förhoppningsvis kan du även få större dynamiska skillnader där, givet att det är bra plattor.

Håller helt med dig, man ska hitta en metod som är bekväm med. Är man pianist så kan jag tänka mig att det är lättare att spela in det via klaviaturet.

För mig som är trummis är det lättast att få till svänget genom att spela in det antingen på riktig rummor eller via ett digitalt kitt.

Link to comment
Dela på andra sajter

finns ju också en sån här ; http://www.thomann.d...mobile_drum.htm

har dock inte provat den, bara kollat på youtube. själv spelar jag trummor på flera midispårspår på keyboarden ; ett med kagge/virvet, ett med hihat, ett med pukor osv. men det börjar kännas trist så jag kanske slår till på en såndär....

Redigerat av MRS8
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack JohnRick för svaret. Kollade lite på din hemsida, ser intressant någon gång framöver... Är det värd att köpa billiga trumpads typ:

http://www.thomann.d...n_multi_pad.htm

Återigen beror det på vad du ska göra. Den du länkade till har det rätt sparsmakat med pads vad jag förstår. Å andra sidan kanske du inte behöver mer om du ska lägga kick/snare/hats/rie e.d lite lätt. Annars finns det andra alternativ - förslagsvis:

http://www.thomann.de/se/alesis_performance_pad.htm

...men om du tänker använda samplingar är det ännu bättre om du hittar någon utan inbyggda ljud (t ex alesis control pad e.d), då dessa bara blir överflödiga.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Superior drummer 2.0. Har Music City expansionen som jag tycker är jättetrevlig. Alesis control pad ser intressant ut. Tror du den funkar smidigt med Logic och Superior Drummer?

Music City är väldigt crisp ja. Jag hörde i en annan tråd att man inte kunde mappa MIDI note nummer ordentligt på just Performance Paden och det kan ju vara ett problem ibland. Det ska man däremot kunna på the Control Pad. Å andra sidan kan du ju köra "learn" i Superior Drummer också utan att ändra några nummer på plattan. Du borde säkert kunna använda den såväl som något annat, förutsatt att du har tillräckligt låg latency och tilldelat rätt ljud till plattorna. Jag har en gammal Control Pad liggande, men den har jag hittills bara kört Addictive drums på. Används bara i nödfall numera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...