Jump to content
Annons

What doesn't kill you (stronger)


Teme

Recommended Posts

Annons

Kan vara .. inte vilken synt som helst men ... ja .. du förstÄr vad som menas liksom. Skulle gissa mer pÄ additiv syntes Àn subtraktiv och minst 3 oscillatorer. SÄ har du en hyfsad sÄn synt sÄ kan man göra ljudet sjÀlv.

LÄter som ett komposit-ljud; dels en sinuston och sen 1 eller 2 lager sÄgtand ovanpÄ det, uppdelat i varsin oktav. Kanske lite brus eller dist pÄ dom med. Det Àr lite knepigt att höra uppÄt 6-7khz för det Àr sÄ smetigt i ljudbilden dÀr. LÄter Àven som botten i basen kan ha en del syntetisk dist.

Sen komprimerat och limiterat sÄ att inga volymvariationer förekommer alls, trots oktaveringen. Monofonisk och portamentoeffekt, kanske 0,10-0,15s glidtid per oktav. Ingen hörbar kick-sidechaining pÄ basen i mixen dock.

Bassynten ligger dessutom ruskigt ur fas i förhÄllande till alla andra klanger i mixen; mer Àn 135 grader bred. Det innebÀr bl.a. att pÄ refrÀngerna lÄter det konstigt i majoriteten av alla högtalare, och att basens nivÄ i mixen skiftar rejÀlt beroende pÄ vilken lyssning man anvÀnder. Kan lÄta brutalt i viss lyssning, men vÀldigt klent i annan lyssning. Det gÀller dock bara under refrÀngerna och sticket, inte under verserna/introt osv.

Vet inte hur mycket hjĂ€lp det hĂ€r Ă€r, men kanske Ă€r det nĂ„got. Enligt Wikipedia Ă€r det Greg Kurstin som programmerat, sĂ„ Ă€r du vĂ€ldigt angelĂ€gen skadar det inte att försöka maila och frĂ„ga. 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sorry, my bad 😊 hamnar i min egna vĂ€rld ibland.

Det dÀr syntljudet krÀver ingen specifik synt eller speciellt syntljud i en specifik synt. Att den lÄter som den gör, beror pÄ mÄnga smÄ tekniska faktorer och vill du fÄ till en liknande bas, sÄ .. mÄste du nog börja gÄ in i de mer avancerade detaljerna (eller paya nÄgon annan att göra det Ät dig). Det gÄr liksom inte att förmedla annars.

Det Àr en ganska enkel bas, och dÀrför kan man göra ett liknande basljud i de flesta kapabla mjukvarusyntar faktiskt. Den Àr relativt ren i botten och mer aggressiv i diskanten, sÄ den bestÄr nog av flera olika klanger som klingar parallellt. Det Àr bara att den Àr ljudtekniskt behandlad efterÄt (alltsÄ vid mixning, inte i synten), pÄ ett sÀtt som fÄr den att lÄta maxad, och fÄr den att lÄta som den ligger "ovanpÄ" resten av instrumenten - Àven om det inte Àr sÄ smart att göra sÄ med basar.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Thanks, nu fattar jag.

Du har möjligtvis inte tid att beskriva hur jag skulle kunna göra den "enkla basen" utan behandlingen. Som sagt sÄ Àr jag nybörjare nÀr det gÀller Reason sÄ jag har inte sÄ höga krav pÄ mina instrumment. Försöker bara lÀra mig sÄ mycket som möjligt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tror inte det gÄr, Àrligt talat. Jag tror det blir för tekniskt, för svÄrt att förklara eller "visa" sÄhÀr pÄ distans, Ä med bara text som kommunikationsvÀg. Men jag drog ihop en exempel-bas i alla fall, som lÄter tÀmligen likt den som finns pÄ den hÀr lÄten. Det Àr kanske lÀttare att göra nÄgot om du har nÄgot mer konkret att jobba efter, tÀnkte jag. Skickar lÀnken i PM.

Början Ă€r svĂ„r i datormusikvĂ€rlden. SĂ„, fortsĂ€tt söka och hitta pĂ„ lösningar till dom problem du möter. Keep working, för det blir lĂ€ttare. 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Förut nÀr jag var helt grön pÄ reason sÄ kom jag över den hÀr serien videos pÄ youtube ;

Även fast det inte var dubstep jag ville göra sĂ„ lĂ€rde jag mig jĂ€ttemycket om programmet och syntharna, sĂ„ jag rekomenderar verkligen att kolla igenom dom sĂ„ kommer du snart ha förutsĂ€ttningarna för att klura ut liknande bas-ljud pĂ„ egen hand 🙂

Lycka till!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Thor Àr din vÀn.

Oscillator 1: SinusvÄg -1 oktav

Oscillator 2: Ett gÀng snedstÀmda sÄgtandsvÄgor, nyttja fördelaktigt Multi Osc i Thor och mÀngden detune runt 30.

Oscillator 3: Ett gÀng snedstÀmda sÄgtandsvÄgor hÀr ocksÄ, detune ganska nÀra men inte samma som i osc 2... lÄt oss sÀga 35.

Oscillator 1 kan gÄ igenom filter 1, det spelar ingen större roll och vidare till filter 3.

AnvÀnd matrisen för att leda ut oscillator 2 till (endast) vÀnstra ingÄngen pÄ filter 3 och oscillator 3 till höger ingÄng.

SÀtt ett mjukare lÄgpassfilter (6 eller 12dB/oktav) i filter 3 för att dÀmpa de vassare frekvenserna frÄn sÄgtÀnderna utan att filtrera bort helt.

Spela oktavbas, aktivera portamento och vrid upp tidslÀngden tills effekten hörs men inte tar överhand.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Thor funkar definitivt, men det första jag tÀnkte pÄ var Malström. Det gÄr nog att anvÀnda vilken som helst av dem. Malström Àr kanske enklare att skruva pÄ om du Àr nybörjare.

Den dĂ€r "ur fas-effekten" i refrĂ€ngen lĂ€t Ă€rligt talat inte klok 😳 Det kĂ€nns mest som att det Ă€r gjort "för att jag kan", för bra lĂ€t det dĂ„ inte.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack Àn en gÄng.

En liten sak bara 🙂

Alla videor jag tittat pĂ„ Ă€r pĂ„ engelska, sĂ„ nĂ„gon som kan berĂ€tta för mig vilken av vĂ„gorna som Ă€r sĂ„gtand? 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ok tack đŸ€Ș

Hittade den, hade bara ett antal möjliga spetsiga kandidater pĂ„ min. 🙂

I alla fall har jag Ă€ntligen börjat fĂ„ ihop nĂ„got som liknar (ur min synvinkel - alltsĂ„ inte nĂ„got som Ă€r ens i nĂ€rheten) den pĂ„ lĂ„ten. Men jag fĂ„r Ă€ndĂ„ inte riktigt det ljudet som jag vill ha. Det finns ingen som skulle kunna ladda upp en exempel synth - Thor. Jag hade velat ha nĂ„got annat att jĂ€mföra med 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 mĂ„nad senare...

Tog upp mitt projekt med att Ă„terskapa synthen idag.

Av nÄgon anledning sÄ gick det mycket bÀttre nu nÀr man lÀrt sig lite mer om Thor(Tack Elias för att du föreslog guiden).

Jag har typ fÄtt det ljudet jag vill ha men har tvÄ problem:

1. Den kÀnns lite för stark och mörk - om ni förstÄr vad jag menar.

2. NÀr den spelar oktavbas sÄ glider tonerna liksom ihop och förlorar kraft (det blir liksom aldrig nÄgot nytt anslag).

NĂ„gon som har nĂ„gra förslag pĂ„ lösningar(kan pĂ„peka vad jag gjort för nybörjarfel)? 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej igen!

FörstÄr inte riktigt vad du menar pÄ punkt ett, men gÄr det kanske att ratta till med en Eq?

Problemet pÄ punkt tvÄ lÄter som att du har den instÀllt pÄ polyfoniskt istÀllet för monofoniskt? Och kanske Àr en glide/portamendo-funktion pÄvriden?

Annars kan det vara nĂ„got pĂ„ envelope-filtret 🙂

Hoppas du uppnÄr önskat ljud!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...