Jump to content
Annons

Är det här något för flickvännen?


Alex K

Recommended Posts

Hej!

Jag står inför en kris när de gäller present till min snart 18åriga flickvän. Hon har spelat gitarr och sjungit en hel del och gått musikinriktning i skolan. Nu så har hon helt plötsligt börjat att skriva egna låtar och använder micen på webbkameran och windows ljudinspelare för att spela in (jag hoppas verkligen inte att jag behöver säga hur det låter). Jag tänkte mig att hon kanske skulle kunna få sig en liten uppgradering vilket jag tror hon skulle gilla. Hon har inget som helst kunnande om några inspelningsprogram eller hur man kopplar upp något som har med inspelning att göra och jag har inte den största plånboken just nu.

Jag har en produkt som jag skulle kunna tänka att köpa till henne eftersom den matchar min plånbok väldigt bra och den är verkar vara en av de simplaste produkterna att använda i dessa sammanhang. Tror ni här på forumet att http://www.thomann.de/se/the_tbone_micplug_usb.htm tillsammans med en dynamisk AKG mic som jag har här hemma, cubase elements och en lektion skulle kunna vara något för henne?

/Alex

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker att det ser bra ut! Jag tvivlar inte alls på att din tjej kommer att kunna lära sig att hantera den. Det enda som jag spontant tycker verkar mindre bra är att den inbyggda AD-omvandlaren bara klarar 16-bitar. 16-bitar är väldigt begränsande när man ska spela in, eftersom man hela tiden måste få signalen att ligga så nära nollan som möjligt, men utan att slå över.

Har du redan Cubase Elements? Annars skulle jag föreslå att du försöker hitta en pre-amp som klarar 24-bitar och lägger pengarna på det istället, och ger flickvännen REAPER istället för Cubase Elements (flera hundra kronor billigare).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo 16-bitar kanske inte är så bra men hur fungerar det med en pre-amp? Jag vet att den gör så att man kan spela in från en mick men då kopplar man väll sedan in den i datorns inbyggda ljudkort? Hur kommer det bli när det gäller ljudkvalité och latency i jämförelse med den mic-pluggen som jag länkade förut? (hennes dator är en ny stationär dator med 4 kärnor och 6gb ram men har ingen koll på ljudkortet)

Cubase kommer ändå att beställas från thomann så fort det här beslutet är fattat för det är det som bandet jag spelar i kommer använda dessutom har man som student den lyxen att man får det ett par hundringar billigare 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Man använde 16-bitar jäkligt länge utan större problem och lyckades dessutom göra rätt många CD-skivor som faktiskt fortfarande är i 16-bitars format.

😛

Det du har tänkt är skitbra. Allt är ett steg upp från vad hon har idag. Det du ger henne är möjligheten att doppa tårna i något annat. Sen får hon ju själv bestämma om hon vill dyka i. Men blir det ju lite andra pengar. Det enda man ska tänka på med USB-mikrofoner är att de ska ha utgång för hörlurar vilket den du länkat till verkar ha, så det är lugnt.

Sen finns det jäkligt mycket bättre grejer, men det är nog inte vad detta handlar om.

Sen om DAW. Om du kan Cubase Elements, kör det. Kan du Reaper, kör det. Ja, du fattar....

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Man använde 16-bitar jäkligt länge utan större problem och lyckades dessutom göra rätt många CD-skivor som faktiskt fortfarande är i 16-bitars format.

😛

Det är jag mycket väl medveten om. Men faktum kvarstår att man har mindre utrymme att röra sig med kring nollan när man spelar in i 16-bitar. Man måste hålla sig kring nollan för att inte tappa upplösning.

Finns det verkligen så jättemycket musik som är inspelad i just 16-bitar? Det mesta borde väl vara inspelat i antingen 24-bitar eller analogt. Tror inte 16-bitar användes sådär jättelänge. Tror att man gick över till först 20-bitar och därefter 24-bitar ganska tidigt.

Att cd-skivor är i 16-bitar säger ingenting om hur materialet spelades in. Det utgår jag från att du känner till.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Från 1980 och fram till mitten av 90 talet var 16 bitar nästan det enda man använde i studios när man spelade in digitalt. Så jo visst massvis med musik från den tiden är inspelat på 16 bitar.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...