BobbyBenjaminz Postat 13 mars 2012 Postat 13 mars 2012 (redigerat) Ska bygga en liten studio i ett hus hĂ€r i Kramfors, VĂ€sternorrland. Rummet jag ska anvĂ€nda mig av, ska rivas helt och byggas om efter behov. Det Ă€r inte tĂ€nkt att jag ska ha ett mikrofonbĂ„s - vilket iofs hade varit kul och praktiskt att bygga, dĂ„ det i rummet tidigare fanns en vĂ€gg som dock revs men skulle kunnas Ă„terbyggas. Nu ska jag iaf fokusera pĂ„ ett "kontrollrum" för mixning - sĂ„ng tĂ€nker jag lĂ€gga i en komersiell studio tills vidare. Rummet i sig Ă€r inte stort, och det har ett snedtak.. Hade tĂ€nkt börja med att riva tapeter och vĂ€ggplattor, samt golv och tak. LĂ€gga nya spĂ„nplattor pĂ„ vĂ€ggar och golv, samt sĂ€nka taket för att kunna anvĂ€nda insĂ€nkta LED-lampor och lĂ€gga nya plattor Ă€ven dĂ€r. Nytt ljust trĂ€golv ska ocksĂ„ lĂ€ggas, sedan vet jag inte vilket fĂ€rg jag ska ha pĂ„ vĂ€ggar och lister, men det lutar dock mot "sand"-fĂ€rg (om ngn nu skulle bry sig, haha). NĂ€r allt detta Ă€r klart och det förhoppningsvis fĂ„tt en "clean" design, tĂ€nker jag fokusera pĂ„ akustiken. Har lagt upp "vĂ€rldens"(?) sĂ€msta Google SketchUp-skisser, Ă€r för övrigt kass dĂ€r men man ser iaf hur rummet ser ut. Har Ă€ven tĂ€nkt bygga nĂ„gon sorts konstruktion i hörnen med 2 st 10-12 tums högtalare vardera sida (det kluriga Ă€r dock att det Ă€ven Ă€r ett snedtak samtidigt) samt diskanter.. HĂ€r Ă€r nĂ„gra frĂ„gor jag hoppas nĂ„gon kan hjĂ€lpa mig med. 1. Som man ser pĂ„ skisserna - Ă€r det ett snedtak bakom monitorerna, vilken effekt fĂ„r det pĂ„ lyssningen? 2. Om jag ska göra en konstruktion i hörnen med 10-12 tums basar samt diskanter, dĂ€r normalt sitter absorbenter.. hur mkt offrar jag dĂ„? 3. PĂ„ bakre vĂ€ggen, som pĂ„ bilderna Ă€r transparent.. finns Ă€ven en dörr - och om jag delar upp en diffusor i 4-6 delar, kan jag ha tex 2 av delarna pĂ„ dörren sĂ„ det fĂ„r plats? Hoppas ngn förstod vad jag har skrivit, jag Ă€r inte helt sĂ€ker att jag sjĂ€lv skulle ha gjort det dock. đ hi hi EDIT: En av de mĂ„nga detaljerna som inte framgĂ„r av bilderna, Ă€r en garderob inbyggd i vĂ€ggen som jag ska bygga om lite och sĂ€tta en glasdörr pĂ„ för att sedan bli ett rackskĂ„p. [attachment=10834:studiobild3.jpg] Redigerat 13 mars 2012 av BobbyBenjaminz
wellness music Postat 13 mars 2012 Postat 13 mars 2012 Takvinkeln behöver behandlas och det kommer byggas upp ett starkt ljudtryck dÀr. Spontant skulle jag lugna mig med diffusionsbygget innan layouten Àr igenomtÀnkt. Exempelvis skulle du kunna bygga bort vinkeltaket med en uppreglad vÀgg som du klÀr med tyg och sedan tjock isolering bakom. Du kan ocksÄ vÀnda pÄ steken och lÄta denna vÀgg bli bakvÀgg med Helmholtzpanel. Med tanke pÄ djupet du har till förfogande sÄ kommer denna vÀgg kunna absorbera bredbandigt rÀtt lÄgt ner i frekvens. LÀgg gÀrna upp en planskiss med mÄtt inritade sÄ Àr det enklare att se proportionerna.
BobbyBenjaminz Postat 14 mars 2012 TrÄdstartare Postat 14 mars 2012 Jag ska slÀnga upp en skiss med mÄtt snart, men jag har en till frÄga; Om jag bygger en vÀgg dÀr det en gÄng varit (alltsÄ dÀr vÀggarna gÄr ut en aning, pÄ bilderna), och gör ett litet micbÄs. Skulle det fungera trots snedtaket?
wellness music Postat 14 mars 2012 Postat 14 mars 2012 (redigerat) ; Om jag bygger en vÀgg dÀr det en gÄng varit (alltsÄ dÀr vÀggarna gÄr ut en aning, pÄ bilderna), och gör ett litet micbÄs. Skulle det fungera trots snedtaket? Som isobox till gitarrstÀrkare funkar det men inte till sÄng eftersom du inte kommer fÄ full takhöjd (tak och vÀggar kommer för nÀra micken). Det Àr svÄrt att fÄ rum med liten volym att lÄta bra. Redigerat 14 mars 2012 av wellness music
BobbyBenjaminz Postat 14 mars 2012 TrÄdstartare Postat 14 mars 2012 Tack för svaret "wellness music"! Vet dock inte riktigt hur jag ska göra.. Skulle kunna anvÀnda vÀggen med snedtak som bakvÀgg, och "andra" vÀggen bakom monitorerna, som du skrev.. men det Àr ganska knappt om vÀggyta dÀr, i och med en dörr.
BobbyBenjaminz Postat 14 mars 2012 TrĂ„dstartare Postat 14 mars 2012 (redigerat) BUMP! đ Jag skulle kunna göra en liten "specialare" kanske - AnvĂ€nda studiomöbeln framför (en bit ut) vĂ€ggen och kanske(?) en bit av dörren, och sedan bygga ett slags bĂ„s - lika högt som studiomöbeln för att dölja kablar, rack och sĂ„ vidare.. och göra det lite snyggare, sĂ„ man inte fĂ„r en "chock", direkt man kommer in genom dörren. Men dĂ„ Ă€r frĂ„gran hur det blir med akustiken, med tanke pĂ„ monitorernas placering. Absorbenter och allt sĂ€tter man ju upp som vanligt. Vad gör man inte nĂ€r man har lite yta.. haha, och nĂ€e.. jag knaprar inte ADHD-mediciner. đ Försöker bara göra det bĂ€sta av denna heeelt hopplösa sits jag hamnat i. hi hi Redigerat 14 mars 2012 av BobbyBenjaminz
BobbyBenjaminz Postat 14 mars 2012 TrÄdstartare Postat 14 mars 2012 (redigerat) Nu har jag gjort nÄgra snabba skisser i SketchUp pÄ idén jag fick, men vet dock inte om det fungerar i praktiken, med akustik osv.. Vad tror Ni? Jag kommer att ha minst 2 monitorer (nÀhÀ), men möjligen Ànnu en i mitten av allt. Redigerat 15 mars 2012 av BobbyBenjaminz
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.