Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ska bygga en liten studio i ett hus hÀr i Kramfors, VÀsternorrland. Rummet jag ska anvÀnda mig av, ska rivas helt och byggas om efter behov. Det Àr inte tÀnkt att jag ska ha ett mikrofonbÄs - vilket iofs hade varit kul och praktiskt att bygga, dÄ det i rummet tidigare fanns en vÀgg som dock revs men skulle kunnas Äterbyggas. Nu ska jag iaf fokusera pÄ ett "kontrollrum" för mixning - sÄng tÀnker jag lÀgga i en komersiell studio tills vidare.

Rummet i sig Àr inte stort, och det har ett snedtak..

Hade tÀnkt börja med att riva tapeter och vÀggplattor, samt golv och tak. LÀgga nya spÄnplattor pÄ vÀggar och golv, samt sÀnka taket för att kunna anvÀnda insÀnkta LED-lampor och lÀgga nya plattor Àven dÀr. Nytt ljust trÀgolv ska ocksÄ lÀggas, sedan vet jag inte vilket fÀrg jag ska ha pÄ vÀggar och lister, men det lutar dock mot "sand"-fÀrg (om ngn nu skulle bry sig, haha).

NÀr allt detta Àr klart och det förhoppningsvis fÄtt en "clean" design, tÀnker jag fokusera pÄ akustiken. Har lagt upp "vÀrldens"(?) sÀmsta Google SketchUp-skisser, Àr för övrigt kass dÀr men man ser iaf hur rummet ser ut.

Har Àven tÀnkt bygga nÄgon sorts konstruktion i hörnen med 2 st 10-12 tums högtalare vardera sida (det kluriga Àr dock att det Àven Àr ett snedtak samtidigt) samt diskanter..

HÀr Àr nÄgra frÄgor jag hoppas nÄgon kan hjÀlpa mig med.

1. Som man ser pÄ skisserna - Àr det ett snedtak bakom monitorerna, vilken effekt fÄr det pÄ lyssningen?

2. Om jag ska göra en konstruktion i hörnen med 10-12 tums basar samt diskanter, dÀr normalt sitter absorbenter.. hur mkt offrar jag dÄ?

3. PÄ bakre vÀggen, som pÄ bilderna Àr transparent.. finns Àven en dörr - och om jag delar upp en diffusor i 4-6 delar, kan jag ha tex 2 av delarna pÄ dörren sÄ det fÄr plats?

Hoppas ngn förstod vad jag har skrivit, jag Ă€r inte helt sĂ€ker att jag sjĂ€lv skulle ha gjort det dock. 😉 hi hi

EDIT: En av de mÄnga detaljerna som inte framgÄr av bilderna, Àr en garderob inbyggd i vÀggen som jag ska bygga om lite och sÀtta en glasdörr pÄ för att sedan bli ett rackskÄp.

post-24396-0-51798600-1331657590_thumb.jpg

post-24396-0-85342200-1331657612_thumb.jpg

[attachment=10834:studiobild3.jpg]

post-24396-0-30472900-1331657630_thumb.jpg

Redigerat av BobbyBenjaminz
Annons
Postat

Takvinkeln behöver behandlas och det kommer byggas upp ett starkt ljudtryck dÀr.

Spontant skulle jag lugna mig med diffusionsbygget innan layouten Àr igenomtÀnkt. Exempelvis skulle du kunna bygga bort vinkeltaket med en uppreglad vÀgg som du klÀr med tyg och sedan tjock isolering bakom. Du kan ocksÄ vÀnda pÄ steken och lÄta denna vÀgg bli bakvÀgg med Helmholtzpanel. Med tanke pÄ djupet du har till förfogande sÄ kommer denna vÀgg kunna absorbera bredbandigt rÀtt lÄgt ner i frekvens. LÀgg gÀrna upp en planskiss med mÄtt inritade sÄ Àr det enklare att se proportionerna.

Postat

Jag ska slÀnga upp en skiss med mÄtt snart, men jag har en till frÄga; Om jag bygger en vÀgg dÀr det en gÄng varit (alltsÄ dÀr vÀggarna gÄr ut en aning, pÄ bilderna), och gör ett litet micbÄs. Skulle det fungera trots snedtaket?

Postat (redigerat)

; Om jag bygger en vÀgg dÀr det en gÄng varit (alltsÄ dÀr vÀggarna gÄr ut en aning, pÄ bilderna), och gör ett litet micbÄs. Skulle det fungera trots snedtaket?

Som isobox till gitarrstÀrkare funkar det men inte till sÄng eftersom du inte kommer fÄ full takhöjd (tak och vÀggar kommer för nÀra micken). Det Àr svÄrt att fÄ rum med liten volym att lÄta bra.

Redigerat av wellness music
Postat

Tack för svaret "wellness music"!

Vet dock inte riktigt hur jag ska göra.. Skulle kunna anvÀnda vÀggen med snedtak som bakvÀgg, och "andra" vÀggen bakom monitorerna, som du skrev.. men det Àr ganska knappt om vÀggyta dÀr, i och med en dörr.

Postat (redigerat)

BUMP! 😉

Jag skulle kunna göra en liten "specialare" kanske - AnvĂ€nda studiomöbeln framför (en bit ut) vĂ€ggen och kanske(?) en bit av dörren, och sedan bygga ett slags bĂ„s - lika högt som studiomöbeln för att dölja kablar, rack och sĂ„ vidare.. och göra det lite snyggare, sĂ„ man inte fĂ„r en "chock", direkt man kommer in genom dörren. Men dĂ„ Ă€r frĂ„gran hur det blir med akustiken, med tanke pĂ„ monitorernas placering. Absorbenter och allt sĂ€tter man ju upp som vanligt. Vad gör man inte nĂ€r man har lite yta.. haha, och nĂ€e.. jag knaprar inte ADHD-mediciner. 😉 Försöker bara göra det bĂ€sta av denna heeelt hopplösa sits jag hamnat i. hi hi

Postat (redigerat)

Nu har jag gjort nÄgra snabba skisser i SketchUp pÄ idén jag fick, men vet dock inte om det fungerar i praktiken, med akustik osv.. Vad tror Ni? Jag kommer att ha minst 2 monitorer (nÀhÀ), men möjligen Ànnu en i mitten av allt.

post-24396-0-58705800-1331771737_thumb.jpg

post-24396-0-81842300-1331771749_thumb.jpg

post-24396-0-16320000-1331771772_thumb.jpg

post-24396-0-28801400-1331771789_thumb.jpg

post-24396-0-61022300-1331771801_thumb.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.