Jump to content
Annons

Hjälp med att identifiera min Fender


Blackrose

Recommended Posts

Hej!

Har en Fender Stratocaster som jag köpte av en god vän för några år sedan. Är nu intresserad av att få reda på dess historik via dess serienummer.

Dock är jag helt novis på detta och fattar inte hur jag skall kunna få fram någon vettig information kring detta. Tänkte att det kanske fanns någon klipsk musikant som kan berätta för mig vart den är tillverkad och från vilket år den är ifrån.

Serienumret är 1002827

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

du kan inte slänga upp en bild tror du?

Det skulle hjälpa avsevärt.

Vänligen,

CHAE

PS Finns det inga bokstäver med i serienumret. Har för mig att de kan pin pointa årtal etc DS

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, hittade det här också. Massor av text att citera så jag hoppar det.

Vi vet ju inte om det rör sig om en US-strata, JP-Strata etc.

CHAE

Edith: efter lite letande så kan det röra sig om en Mexico-Strata. Jag baserar detta uttalande på följande.

A new serial-numbering scheme was adopted toward the end of 2009 using the number “10” as a prefix, followed by a space, followed by seven digits. The “10” prefix was designed to identify the first year of the second decade of the new millennium, and while it appears on the instrument decals, it was not captured in Fender’s operating system. Only the seven-digit suffixes were actually entered into the database. These serial numbers did not identify the country of origin in the body of the number. Instead, the instrument’s country of origin appears on the decal on the back of the headstock, near the serial number.

This new numbering scheme was short-lived and was replaced only a few months later by an improved scheme that identifies an instrument’s country of origin and year of manufacture in the body of the serial number.

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, hittade det här också. Massor av text att citera så jag hoppar det.

Vi vet ju inte om det rör sig om en US-strata, JP-Strata etc.

CHAE

Edith: efter lite letande så kan det röra sig om en Mexico-Strata. Jag baserar detta uttalande på följande.

Hej och tack för svar. Nej det finns inga bokstäver före serienumret. Sedan känns det som om att det där med 2009 ej stämmer då jag köpte Stratan 2005- eller 2006 och min kompis hade haft den ett antal år innan... Om jag lägger upp en bild, vad vill du ha bild på?

Link to comment
Dela på andra sajter

En koreatillverkad från nånstans mellan 1988-1996 kanske?

SERIAL NUMBERS PRODUCTION DATES 6, 7 and 8 digits 1988-1996

http://www.fender.co...-product-dating

Jag tycker att detta låter som den rimligaste förklaringen so far och det stämmer ganska bra in med ungefär när min kompis köpte gitarren som var typ 89/90/91

Jag har ju förstått att serienummerjakt inte är den mest precisa jakten man kan hänge sig åt, så riktigt säker kan jag väl aldrig bli. Men tack för all hjälp allihopen!!! :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...