Jump to content
Annons

Altiverb 32bit VS 64bit


SirThoms

Recommended Posts

Funderar på om man får ut mer i prestanda med altiverb 64bit mot 32bit versionen (som jag har)? (Funderar alltså på att köpa altiverb 7 64 bit).

Kan man ha mer instanser med altiverb om det är 64bit?

Har dålig koll på processorkraft med 32bit eller 64bit.. Enda jag vet är att man får obegränsat med minne i 64bit läge i logic, och bara 3gb eller vad det är i 32 bit läget. Sen hur det fungerar med processorkraften vet jag alltså inte, det som är frågan =)

Redigerat av SirThoms
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

över lag så brukar det sällan visa sig vara några prestanda skillnad mellan 32/64 bitars.

Utan 64 bitar handlar mer om att möjliggöra att ett visst program kan ha åtkomst till större mängd minne.

Med 32 bitars program är vi begränsade till 3.7 GB minne vilket är absolut inte tillräckligt för dagens DAW....

Om ditt DAW är 32 bit och du kör 64 bitars pluggar kommmer du uppleva sämre prestanda då pluggen måste via en "bridge" konventeras till 32 bit i real tid...detta skapar också oönskad latency...då en buffer skapas...

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

i dagsläget är det igentigen bara dom som kör giganstiska samplingsbiblotek finns ju biblotek för orkester som är på 128 GIG..då kan det lätt finnas behov av 4x8GB ram...t.e.x Men visst...mer ram mår man alltid bra av men...men man vinner inget på det i dagslägget då man måste brygga majoriteten av pluggarna som idag är 32 bit

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att ha mer ram minne gör väl ingen skillnad med att t.ex kunna köra fler altiverb instanser i 64 bit? Det är väl bara CPU kraften som spelar in där? Eller?

Förvisso är Altiverb convolution, och baserat på samplingar, men det är extremt korta samplingar som inte tar mycket minne ... så det är nästan bara CPU kraft som krävs där ja...

Kör du dock extremt många pluggar samtidigt kan det vara bra med 64 bit.. då man kan köra allt i minnet...

Så man får helt enkelt välja vad som är viktigast för dina projekt, minne eller mer CPU kraft...för att brygga 32/64 bit pluggar tar mer cpu..såvida du inte kör ALLA pluggar i 64 bit.. dvs... då är det inga nackdelar alls med att köra i 64 bit...utan det är enbart när man blandar 32bit/64bit

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara altiverb som jag kör i 32 bit, resten är enbart 64 bit. Så det lutar väl åt att det kanske är värt att uppgradera till 64 bit för även altiverb då om det skulle dra ner lite på CPU användandet. Men vill ju vara säker, efter som altiverb 7 kostar 5000 kr så skulle det inte vara en rolig överaskning om CPU mätarna låg precis likadant som innan. Jag är också beroende av att köra extremt många altiverb instanser, har inte hittat något annat som låter lika bra än iaf. Att bussa låter skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara altiverb som jag kör i 32 bit, resten är enbart 64 bit. Så det lutar väl åt att det kanske är värt att uppgradera till 64 bit för även altiverb då om det skulle dra ner lite på CPU användandet. Men vill ju vara säker, efter som altiverb 7 kostar 5000 kr så skulle det inte vara en rolig överaskning om CPU mätarna låg precis likadant som innan. Jag är också beroende av att köra extremt många altiverb instanser, har inte hittat något annat som låter lika bra än iaf. Att bussa låter skit.

Dessvärre drar ju convolution reverb ganska mycket cpu.

Jag personligen skulle lägga pengarna på ett algoritimskt reverb. Du får bland annat SSL X-verb för 2300 kr. Om du frågar mig så är det överlägset altiverb. http://www.solidstatelogic.com/music/duende%20native/x-verb/

Lexicon PCM Native är ju såklart det bästa men det är också betydligt dyrare... X-verb är betydligt mer prisvärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...