Jump to content
Annons

vad kan ett Lynx One vara värt idag?

Recommended Posts

kultur-teknikern (oregistrerad)
Postat

Mitt första steg på Studio forumet, Wow vilken känsla 😱

Hej alla nya vänner!

Jag behöver lite hjälp.

Vi uppgraderar ljudkorten för att kunna utnyttja "WIN 7" 64bitars grejjen (en massa RAM).

Vi uppgraderar från Lynx One till Lynx L22.

Om jag fick bestämma skulle jag stanna kvar i XP med Lynx One, inte slänga upp 6000kr per L22:a för att få tillgång till 192 khz convertrar (allvarligt vem spelar in i 192khz!).

Men visst är det frestande med 16 - 32 GB Ram. Så visst vi uppgraderar 6 stationer med 6st L22:or (6*6000kr= 36000 kronor. Tack o lov så är det inte ur min ficka.

Nu har jag fått i uppgift att sälja i väg 6 stycken Lynx One kort som bara kan köras i Win XP 32bit (produktionen utgick 2008)

Ljud mässigt håller dom tätt bakom "Lynx L22" men hästlängder före alla stereo - ljudkort jag hört.

Men en hel del känner inte till det här legendariska kortet. Man vet bara vilka M-audio, E-MU och Julia är.

Så till min fråga: vad kan ett "Lynx One" vara värt idag? Hur mycket vore rimligt att begära for ett kort?

För dyrt och jag kan gifta mig med dom. 🥰 För billigt och min chef blir 😠 Besluts ångest! "korven eller brödet, korven eller brödet"

Kom med förslag är ni sjysta. Dom ligger här parade med en xlr piska, men utan kartong

Annons
Postat

Alltså? Vad är det för fel på mig? Är jag för ful på bilden eller?

Säg nånting. Kritisera om ni vill. nånting!

drloop (oregistrerad)
Postat

Det är nog inte så hett med ljudkort som bara har support för XP.

Postat

Haha Jag förstår vad ni menar.

Men jag trodde inte jag var ensam om att fastna för XP som DAW os.

Men nu är det väl kanske så. va ska man göra....

Postat

shshh säg inte det högt 🙂

Postat

När till och med jag är på väg att överge XP och gå över till W7 (inom några veckor eller något...), så är det nog dax...

Claes också!?! Det var som f... 😮

Då är XP verkligen att anse som stenålder om nu t o m Claes går över till nyare stuff. Det här är ett stort ögonblick i forumets historia 😉

Själv håller jag kvar vid XP. Together, hand i hand rakt in i evigheten...!

Det var bättre förr...

Vänligen,

CHAE

Postat

Claes också!?! Det var som f... 😮

Då är XP verkligen att anse som stenålder om nu t o m Claes går över till nyare stuff. Det här är ett stort ögonblick i forumets historia 😉

Själv håller jag kvar vid XP. Together, hand i hand rakt in i evigheten...!

Det var bättre förr...

Vänligen,

CHAE

Det var det värstaste. Det finns alltså fler som fortfarande kör med XP...? 😮😉

Nåja - jag fegar lite och kommer att installera W7 på en SSD - parallellt med att XP ligger kvar på sin hårddisk, så under tiden som jag installerar (tar en halv evighet eftersom jag har en j-a massa VSTi och annat krafs som ska in, så det får bli lite i taget...), kan jag fortsätta köra precis som vanligt med XP tills jag vet att allting funkar.

Nuvarande moderkort hanterar bara 8GB RAM, men det bör kunna räcka (har ju överlevt med 4 hittills...) och CPU-kraften jag har, räcker för stunden - så jag väntar tills nästa generation processorer innan jag byter ut mer i burken...

Postat

Här körs det också på XP i replokalen där vi spelar in. 🙂

Tyvärr har datorn gett upp (efter timmar av konfigurering med inspelning, medhörning osv osv), så nu får man börja fundera på hur man skall göra.....

Postat

hang in there claes! ge inte upp, du klarar lite till

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.