Jump to content
Annons

Take a trip


ifransson

Recommended Posts

LÅTNAMN: Take a trip

ARTIST/GRUPP: The Happy People

GENRE: Oktavbas-synth

LÅTLÄNGD: ~3 min

KOMPOSITÖR: Falk & Fransson

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: ~3 megabyte

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK: Take a trip

Hittade denna tidiga "skiss" till en låt ... kan det bli något?

Redigerat av ifransson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...

Hej Fransson. Oktavbasens intrång i mitt liv skedde väl någongång i början av 1980-talet via trackslistan och då hette popnördarna bl a Modern Talking (Brrrr) Skall i ärlighetens namn säga att jag står lika ifrågasättandes till detta fenomen än idag. Vad är oktavbas till för? Den är ju fullkomligt idéfattig, stum, tråkig och dum. Jag verkligen TYCKER det. Vad är det som är så bra med den? Kan någon förklara det för mig? Jag menar inte att vara taskig, jag försöker bara förstå!!

Men tummen upp för att Du är retro-freak, det är jag med. Fast Du får backa 5-10 år till är jag rädd.

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hej Fransson. Oktavbasens intrång i mitt liv skedde väl någongång i början av 1980-talet via trackslistan och då hette popnördarna bl a Modern Talking (Brrrr) Skall i ärlighetens namn säga att jag står lika ifrågasättandes till detta fenomen än idag. Vad är oktavbas till för? Den är ju fullkomligt idéfattig, stum, tråkig och dum. Jag verkligen TYCKER det. Vad är det som är så bra med den? Kan någon förklara det för mig? Jag menar inte att vara taskig, jag försöker bara förstå!!

Men tummen upp för att Du är retro-freak, det är jag med. Fast Du får backa 5-10 år till är jag rädd.

Jag gillade inte heller Modern Talking men Yazoo (och Vince Clarke) var *bäst* 🙂 :

A feeling of Yazoo

Här finns mera "oktav-bas" (med SH-101 från 80-talet):

SH-refill 🙁

Redigerat av ifransson
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite ojämna nivåer på saker och ting tycker jag... Basen i introt känns jättelåg (och dessutom lite otajt), och sedan kommer saxofonen(?) in och är jättehög...

Låten i sig kan nog bli bra, men jag gillar inte alls vissa ljudval, t.ex. ovan nämnda sax...

Nad Sylvan: Oktavbas kan va riktigt fint tycker jag, om det är ett tillräckligt bra ljud och tillräckligt mycket händer runtomkring. Ladytron är t.ex. ett bra exempel på schysst användande av oktavbas. Ger som sagt lite retrokänsla, samtidigt som det kan bli ett schysst driv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite ojämna nivåer på saker och ting tycker jag... Basen i introt känns jättelåg (och dessutom lite otajt), och sedan kommer saxofonen(?) in och är jättehög...

Låten i sig kan nog bli bra, men jag gillar inte alls vissa ljudval, t.ex. ovan nämnda sax...

Nad Sylvan: Oktavbas kan va riktigt fint tycker jag, om det är ett tillräckligt bra ljud och tillräckligt mycket händer runtomkring. Ladytron är t.ex. ett bra exempel på schysst användande av oktavbas. Ger som sagt lite retrokänsla, samtidigt som det kan bli ett schysst driv...

Introt är "hand-spelat" och lågt för att få kontrast till sequencer-basen ...

Saxofonen tänkte jag behålla, men vi får se vad det blir!? 😕

PS. Jag gillar oxå Ladytron ... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Aaahhhh.....oktavbas. En utdöende konstform, en basarnas dinosaurie.

Oktavbasen finns i massor med olika skepnader, men några huvudarter kan urskiljas:

- Disco-oktav

Oktavbasens urmoder. Dök upp i discolåtar i mitten av 70-talet, ofta bara i refrängen

för att skapa extra driv och studs. Spelad på elbas med fingrarna (inget plektrum

eller tummar här inte).

- Svensk oktavbas

En lite tamare oktavbas - analogt baserade ljud, enkel eller dubbla oscillatorer

(dock i samma oktav). Timingen har sina brister, men ligger gärna lite efter beatet. Ofta

manuellt spelad, ibland t.o.m till akustiska trummor.

Framträdande åren 79-82, främst i svensk "newage" - Lustans Lakejer, Ratata, Tredje Mannen, etc.

- "Den tyska"

Studsig, drivande, snärtig - kanske också lite gay..... har sitt ursprung i eurodiscon

ifrån mitten av 80-talet. Enkla, hårt komprimerade ljud med klart maskinell

timing. Modern Talking flög denna fana högt, såna mästerverk som "Brother Louie"

och "Atlantis Calling" kvarstår som skinande exempel av denna avart.

En extra bonus är de s.k. "Orchestra Hits" som i bägge dessa stycken kladdas

på friskt i refrängerna.

- HiNrg

Tung och brutal, med sin grund i FM-syntesen och Stock, Aitkien och Waterman.

Utgjorde grundstommen i Dead Or Alives segertåg på gayklubbar i London under

mitten av 80-talet. Används för att piska nattklubbspubliken till absolut lydnad, och

efterlämmnar en känsla av att man inte vill veta vad som händer på

herrtoaletten....

- SyntPop

Bland de sista utposterna av oktavbas idag är de fickor av syntpoppare som fort-

farande håller traditionens flagga högt. Vince Clarke (Depeche Mode, Yazoo,

Erasure, m.fl.) är i dessa kretsar mer känd än Jesus.

Basen är ljudmässigt lik "den tyska", men används som en fastare grund och i ett

mycket glesare arrangemang.

Om ni inte listat ut det hittils, kan jag berätta att jag tycker om oktavbas...:-)

Lyssnade på orginalversionen, som gav omedelbara "Lustans-Lakejer-B-sida-som-inte-blev-klar" vibbar.

Gör nåt bra av detta! Sjung, vetja! Ju mer gnälligt desto bättre. Texterna

måste vara otroligt pretensiösa, handla om Geneve, champange, olycklig kärlek, trenchcoat, smärta, flyga första klass, hotell, etc.

Happy hunting!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hehe, introt låter som Secret Service "A flash in the night" 🙁

Jo, era låtar (tror jag gått igenom dem nu) är grymma grunder; jag tycker starkare o starkare att ni ska skaffa en textskrivare/sångare om ni inte vill göra det själv?

Förslaget om Mockba, Wien, Champagne, Dekadens var ypperligt! 🙂

Mer retro till folket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hehe, introt låter som Secret Service "A flash in the night"  🙂

Jo, era låtar (tror jag gått igenom dem nu) är grymma grunder; jag tycker starkare o starkare att ni ska skaffa en textskrivare/sångare om ni inte vill göra det själv?

Förslaget om Mockba, Wien, Champagne, Dekadens var ypperligt! 😎

Mer retro till folket!

Som sagt så är vi ju *gamla* "80-tals synthare", här är en *gammal* låt med sång (och oktav-bas!?):

Taraff

Summer came and passed away

Hardly seemed to last a day

Looking from this distant shore

You ain't sailing by no more

Själv har jag endast gjort *ett* "sång-försök" (liksom Vince Clarke) ... på tyska, men det skall jag bespara er!? 😛

I (tröstlös) väntan på audio-spår i Reason så blir det nog endast lite röst-samplingar som på:

Scream the robots

😳

Redigerat av ifransson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...