Jump to content
Annons

DAW "äter upp" ljudkortet...?


JamZam

Recommended Posts

Tjena, har haft stora problem länge nu med att mitt ljudkort helt slutar funka i allt utanför mitt DAW när jag använder dess ASIO-drivrutiner, det är precis som att ljudkortet tappar all multitasking-förmåga det har. Jag har testat flera olika DAW's och även krånglat på mycket med drivrutiner, helt utan resultat. Har även frågat där jag köpte kortet och dom har aldrig hört talas om något sådant tydligen.

Jag använder iallafall ett E-MU Tracker Pre i Windows 7 Ultimate, men hade samma problem i Windows XP. Jag har dock inte behövt bry mig förr men nu har jag börjat multitaska mer med sampling, fler program osv, och måste kunna använda allt på samma gång för att få till nåt vettigt arbetsflyt. Nån som har haft samma problem eller har nån aning hur man skulle kunna fixa detta? Eller vad som kan tänkas vara fel på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vet inte vad som kan vara fel, men om du laddar upp ett screenshot på din DSP-mixer kanske jag kan se om något är lustigt. Inte för att det borde kunna påverka.

Du menar alltså att windows-ljudet dör när du använder ASIO? Om det är flera ASIO-program du försöker köra samtidigt är svaret: det går inte. ASIO kan inte multitaska.

Det enda du kan göra är att ställa in något som brukar finnas i de flesta program. Det heter något i stil med "Release ASIO in background", och gör att du kan växla mellan olika ASIO-program. Du kan dock bara få ljud ur en av dessa åt gången såklart.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vad som kan vara fel, men om du laddar upp ett screenshot på din DSP-mixer kanske jag kan se om något är lustigt. Inte för att det borde kunna påverka.

Du menar alltså att windows-ljudet dör när du använder ASIO? Om det är flera ASIO-program du försöker köra samtidigt är svaret: det går inte. ASIO kan inte multitaska.

Det enda du kan göra är att ställa in något som brukar finnas i de flesta program. Det heter något i stil med "Release ASIO in background", och gör att du kan växla mellan olika ASIO-program. Du kan dock bara få ljud ur en av dessa åt gången såklart.

Vad menar du med DSP-mixer..? Sorry, är lite av en nybörjare på sånt här då jag aldrig har behövt göra några större inställningar manuellt innan.

Men till exempel, när jag är på skolan (eller hos vem som helst som sysslar med musikproduktion) så kan jag sitta i DAW'en i fråga och jobba på ett projekt, tabba över till t.ex. youtube eller spotify osv. för att lyssna på något, eller spela filer i Windows Media Player, och sedan gå in i projektet igen och fortsätta jobba utan några problem, men på mitt eget ljudkort måste jag ställa in ljudet i FL Studio på "Primary Sound Driver", alltså det Windows använder sig av, istället för "ASIO E-MU Tracker Pre".

Jag måste alltså gå in i preferences och ändra varje gång jag vill lyssna på något utanför programmet, vilket låter harmlöst ett par gånger, men efter två år börjar det bli väldigt irriterande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med DSP-mixer..? Sorry, är lite av en nybörjare på sånt här då jag aldrig har behövt göra några större inställningar manuellt innan.

Men till exempel, när jag är på skolan (eller hos vem som helst som sysslar med musikproduktion) så kan jag sitta i DAW'en i fråga och jobba på ett projekt, tabba över till t.ex. youtube eller spotify osv. för att lyssna på något, eller spela filer i Windows Media Player, och sedan gå in i projektet igen och fortsätta jobba utan några problem, men på mitt eget ljudkort måste jag ställa in ljudet i FL Studio på "Primary Sound Driver", alltså det Windows använder sig av, istället för "ASIO E-MU Tracker Pre".

Jag måste alltså gå in i preferences och ändra varje gång jag vill lyssna på något utanför programmet, vilket låter harmlöst ett par gånger, men efter två år börjar det bli väldigt irriterande...

Varför använder du inte ASIO E-MU Tracker Pre i FL, och Primary Sound Driver i Windows? Får du inget ljud i FL då?

Om du inte får ljud i FL med dom inställningarna beror det på konfigurationen i DSP-mixern/FL (d.v.s. både och, antagligen). Lägg upp ett screenshot så kan jag hjälpa dig. Det är den blå ikonen med tre horisontella streck, nere vid klockan på aktivitetsfältet.

Se till att du "drar ut" fönstret så det blev så brett som möjligt, så att jag kan se alla kanaler.

EDIT: Förlåt mig. Läste att Tracker Pre tydligen inte har DSP-mixern som E-MU:s andra kort. Då ligger antagligen problemet i att du måste välja "audio output channels" någonstans i FL:s inställningar. Något i stil med "ASIO 1/2 Output", om du inte får ljud då vill säga.

I värsta fall kan det vara så att drivrutinerna till Tracker Pre är så basic att de inte klarar av att hantera det du är ute efter.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Hah, så löjligt enkel lösning det var! Har aldrig hört om nån sån där "release ASIO in background"-funktion förr, så har aldrig riktigt vetat vad jag skulle kolla efter... men nu när ni nämnde det så såg jag "auto close device" just bredvid input/output inställningarna. Funkar fint nu, tack så hemskt mycket för hjälpen!

Och man kan ju undra hur jag har missat detta i nästan två år.... o.O

EDIT: Fast nu blev det konstigt igen... så det funkade i typ 20 sec och efter jag hade skrivit det här inlägget blev det knäpptyst utanför FL igen.

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...