Jump to content
Annons

Gitarrer


lazy lady

Recommended Posts

Hallo!

Satt igår och spelade in där hemma med min älskade jazzburk. Det jag däremot inte gillar är bruset den släpar med sig in på spåret. Jag har aldrig "tunat" ngr gitarrmickar förr, men det kan säkert vara en lösning på en del av oljudet, eller?

Då kom jag att tänka på en annan sak!

Vad skilljer tex en Les Paul Standard & en Les Paul Studio Edition (eller vilken annan tillverkare som helst). Har det med signal från mickar att göra, tystare elektronik?

Jag menar, är det så så har jag ett bra argument inför frugan att utrusta gitarrstället med ytterligare en gitarr.............-älskling lilla, det krävs en sådanhär gitarr för att spela in, ha, ha, ha, ha!!! 😎

Har ngn ett bra svar på mina frågor?

//Lazy Lady

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

NU SVARAR JAG SJÄLV MED TANKE PÅ ATT INGEN ANNAN GÖR DET :rolleyes:

Jag har nu läst på och funnit lite olika tips (Bra för er med samma problem)

-Se till att ha alla uttag jordade

-Om möjligt använd en TFT skärm till datorn, andra skärmar har en tendens att reagera med mickarna på en gura.

-Kolla upp avskärmningen på mickarna i guran och ev. förstärk den,eller rengör dom om så kan behövas. Själv har man ju tex. svurit över Stratans sprakande omkopplare och brummiga single-coils.

-Stor skillnad på om du kör line in med TELE el. XLR. XLR är tydligen en stor lösning på att få bort brum och brus.

Vad det gäller studiogitarr i förhållande till "vanlig" version, har det ingenting alls med elektronik att göra som jag ev. trodde.

Studioversionen är endast en lättare gura (tex med flat top istället för välvd) som är billigare att tillverka och lättare att bära (varför man nu behöver det i studio)

Det var inte mer spännande än så !!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad det gäller studiogitarr i förhållande till "vanlig" version, har det ingenting alls med elektronik att göra som jag ev. trodde.

Studioversionen är endast en lättare gura (tex med flat top istället för välvd) som är billigare att tillverka och lättare att bära (varför man nu behöver det i studio)

Namnet Studio syftar väl på att man inte behöver en flashig gitarr i studion? Gibsons tanke är väl att dom skall vara lika bra som sina storebröder rent spelmässigt även om jag har svårt att tänka mig att ljudet blir likadant utan lönntopp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...