Jump to content
Annons

Stämma äldre synth. Går det?


Ventures

Recommended Posts

Jag har en Korg M1 som är ostämd. Kan man göra något åt detta?

Bara F:en är rätt, de andra tonerna c:a 20 % under enligt stämapparaten.

Jag gissar att MIDI-signalen inte påverkas (har inte testat ännu).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min gamla Polysix lät krasslig för ett tag sen. Efter annonsering här på Studio hittade jag en kille som kunde laga den. Då passade han samtidigt på att kalibrera ett antal saker i den.

Kanske det också går att kalibrera oscillatorerna för att stämma din gamla M1?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inga oscillatorer i en M1! Den läser PCM-data ur ett minne.. det är en rompler med lite extra algoritmer för att behandla ljudet. Det är därför jag blir så förvånad att F stämmer men inte resten.. Jag misstänker stämapparaten jag! 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inga oscillatorer i en M1! Den läser PCM-data ur ett minne.. det är en rompler med lite extra algoritmer för att behandla ljudet.

Aha .. det är alltså en gammal synt av nyare modell ... ☺️

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter märkligt att F är rätt och resten 20% fel!? Tycker att alla toner borde ligga lika fel då.. Hör du det också eller litar du på stämapparaten?

Jag misstänkte att något var skumt, för ackorden låter inte bra. Sedan var jag inne på en tutorial på youtube där en kille spelar på flygel och bara vissa toner stämde med videon. Då åkte stämapparaten (Korg CA) fram som visade att alla utom just F ligger fel. Någon ton låg mer än 20% under.

Komponenterna är ju 25 år och kondingar brukar ju börja driva med åldern. Men frågan som sagt är om det går att "stämma" en sån här. Om inte så har jag bara ett stort och tungt midi-keyboard.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Digitala synthar tappar inte stämningen såvidare inte "masterklockan" till CPU:n skummar sig. Normalt så använder man aldrig elytkondingar i en klocka till en cpu.

Har du kollat så inte "skalinställningarna" är fel. Kan vara så att skalan är ändrad.... Man brukar hitta det under de "globala inställningarna" på korg-synthar....

EDIT: på M1 heter inställningen "Scale Type" och finns under "Global Mode".

Redigerat av Hype
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Digitala synthar tappar inte stämningen såvidare inte "masterklockan" till CPU:n skummar sig. Normalt så använder man aldrig elytkondingar i en klocka till en cpu.

Har du kollat så inte "skalinställningarna" är fel. Kan vara så att skalan är ändrad.... Man brukar hitta det under de "globala inställningarna" på korg-synthar....

EDIT: på M1 heter inställningen "Scale Type" och finns under "Global Mode".

Det var skalan som spökade. Den var ställd i "D". Efter omställning till normaltemperering så stämmer alla toner med stämapparaten också, men framförallt låter det som det ska. Tack för tipset. Hittade det också i instruktionsboken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...