Jump to content
Annons

Guiden om trummprogrammeringingen.


Ken Kängström

Recommended Posts

Hej igen. Skapade en ny tråd iom att denna har ny innebörd =).

Nu vet jag att intresset finns. Och jag har redan börjat på den och har en del punkter att gå igenom. Men kom gärna med förslag. Vad är det som inte funkar? Vad vill ni lära er osv osv. Detta för att få med så många punkter som möjligt och för att de flesta ska ha något att hämta ur den =).

MVH//Kenny

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ta upp det där med dynamik och att en trummis har fyra (4) extremiteter som ofta spelar med olika anslag... och med lite olika timing.. t.e.x flamslag.. sen det där med pukrullningar och spökslag..

Att bara lära ut accentueringar beroende på typ av komp kan göra skitmycket för svänget

*Bomparradisch*

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Demoniqus där...

Jag har problem med:

1. Dynamik.. Vadå, slår inte alltid trummisen lika hårt? Jag kör alltid volymen på 100 😉

2. Spökslag? Är det när datorn spelar lite som den vill?

3. Timing? Jag klickar in mina trummor och timear alltid exakt, är det fel? 🙂

4. Fillins... Det värsta jag vet. Pukor är inte att tänka på 🙂

5. Variation? Jag gör ett enkelt trumkomp, och sen får det gå genom hela låten såvida inte stilen förrändras. Tips typ gå från hihat till ride eller slänga in extra tillslag på virvel eller bas eller vad man kan tänkas göra...

Vafan, jag ska nog inte programmera trummor, blir ju bara deprimerad... Trummickarna är ju på väg in, så trummisen får görat istället 😆

Ärligt, kör med DFH och hade varit väldigt tacksam för en guide som sagt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Demonen:

Bra tips. Hade funderat över de punkterna innan du skrev, utom spökslag i ren form. Kommer garanterat med i guiden. Tack så mycket =).

Jonte:

Kommer ta upp alla de punkter som du skrev. Det är enklare än vad man tror. Gör du "rätt" en gång så har du hajjat vinken inför framtiden 😆.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt! En guide skulle från min sida vara enormt uppskattat!

Faktum är att jag hittils programmerar mina trummor i Guitar Pro (not/midiprogram) och låter Groove Agent spela upp dem. Resultat blir väl, ärligt talat, sådär. Funderar starkt på att införskaffa DFH, men jag antar att man kan få lite uppslag av guiden även till GA.

Hur som helst - räkna med mig som ivrig läsare 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt! En guide skulle från min sida vara enormt uppskattat!

Faktum är att jag hittils programmerar mina trummor i Guitar Pro (not/midiprogram) och låter Groove Agent spela upp dem. Resultat blir väl, ärligt talat, sådär. Funderar starkt på att införskaffa DFH, men jag antar att man kan få lite uppslag av guiden även till GA.

Hur som helst - räkna med mig som ivrig läsare 😆

Det enda du behöver är en sequencer och möjlighet att kunna ställa velocity (som går på alla sequencers jag testat) =). Kommer som sagt att gå igenom hur pass viktiga bra samplingar är, och öven hur långt man kan komma med programmering utan bra samplingar. De flesta borde nog hitta något av värde =).

Link to comment
Dela på andra sajter

Skänk oss "gamlingar" som gjorde musik halva förra århundradet också. Vi snackar MIDI, eller hur? Måste sequenserprogrammet ha stöd för ASIO? Och vilken ASIO gäller? Eller räcker det med ljudkortets egna drivisar? Hur får man ljud ur MIDI? Måste man ha en "synth" som spelar eller ska man använda en plugg som använder "wavar"?

Det vill säga...the basic stuff from the beginning... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skänk oss "gamlingar" som gjorde musik halva förra århundradet också. Vi snackar MIDI, eller hur? Måste sequenserprogrammet ha stöd för ASIO? Och vilken ASIO gäller? Eller räcker det med ljudkortets egna drivisar? Hur får man ljud ur MIDI? Måste man ha en "synth" som spelar eller ska man använda en plugg som använder "wavar"?

Det vill säga...the basic stuff from the beginning... 🙂

Inte så men vi kan inte lägga på Addic för mycket om vi vill att han någon gång skall bli klar. Det finns väl många andra guider på internet (eller i tidningen studio) som beskriver vad midi och asio är och till vad det behövs.

Håll dig till själva trumprogrammeringen addic så att du kan göra den guiden så bra som möjligt. Sen när du väl har gjort den färdigt så kan du kanske fila på sånt här ifall du har orken kvar det är mitt råd!

Jag har skrivit för många gitarrlektioner så jag vet lätt det blir att bli omotiverad av att vara för ambitiös.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så men vi kan inte lägga på Addic för mycket om vi vill att han någon gång skall bli klar. Det finns väl många andra guider på internet (eller i tidningen studio) som beskriver vad midi och asio är och till vad det behövs.

Ja, du har nog en poäng där Shadows. Jag får inte kläm på det bara. Bortse från mitt inlägg Addic... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

När det vara temat "Inspelning trummor" i Studio så pratade ju killen i artikeln mycket om hur han tyckte att rytmen kunde ändras bara genom att man slog hårdare vissa gånger och så där. Tror jag. Egentligen sa han nog att det är viktigt att trummisen får absolut rätt lyssning så att han hör exakt vad han gör, eftersom rytmen kan ändras om ljudteknikerna senare börjar ställa de inbördes nivåerna. Men jag tolkade det som det jag skrev först i a f.

Sen kanske det är intressant att få lite hints om hur/vad man ska tänka på om man flyttar spåren i tiden mot varandra. Säg att man t ex har virveln själv på en kanal, så kan man ju ibland tydligen få bättre häng om man fördröjer den en aning (=slaget kommer lite senare än det borde göra rent teoretiskt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...