Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej Alla! Jag har en liten fråga till er.

Jag brukar såga isär vinylskivor och limma ihop olika sektioner till en vinylskiva. Dessa vinylskivor brukar jag använda då jag gör musik. Jag spelar in vinylskivan med Logic och tar ut olika bitar/samples som låter bra, dessa samples brukar jag på olika sätt modulera med effekter, det blir då väldigt svårt att känna igen vilken låt samplen kommer ifrån.

Jag undrar om det jag gör är lagligt?

Annons
Postat

Lagligt är det definitivt inte (om man inte har tillstånd), men jag tror att det ska mycket till för att någon ska upptäcka samplingen och sedan dra igång en rättsprocess. Men skulle du få en hit med en sampling som inte är "clearad" och tjäna en massa pengar så kan det nog bli problem.

Postat

Coolt!

Edit: Kollade videon och kom på att borde det inte bli finare resultat med en fintandad såg isf en fogsvans?

Det kan nog stämma att det hade blivit bättre, önskar dock att jag kunde skjuta laser med ögonen, det hade varit det mest perfekta! 😉

Postat

Ambitiöst! :b

Det hade väl varit enklare att göra i Logic helt och hållet med en automatiserad process som hackar upp ljudspåren efter önskad rytm och växlar mellan spåren, men din metod blir ju å andra sidan också ett konstverk.

Om ingen känner igen varifrån samplingen kommer så kan du vara lugn. Att stjäla korta oidentifierbara samplingar från vinyler är rätt vanligt.

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.