Jump to content
Annons

Tips på bra mikrofonkablar


Ivarsson

Recommended Posts

Jag skulle vilja ha lite tips på riktigt bra mikrofon-kablar (balanserade). Tänkte byta upp mig från thomann´s billigaste till något bättre.

Har letat här på forumet men mest hittat kablar som inte ska vara så bra, detsamma gäller google.

Så, alla tips är väldigt välkomna!!

Mvh

/ M

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad är det som gör en kabel "bättre" enligt den info du har hittat?

Det som skiljer mellan dyrare och billigare kablar, är som regel bara den mekaniska hållbarheten på kabeln och kontakterna, så normalt behöver man inte fundera på det.

Ska man ut och turnera, så är det alltså lönt att satsa på dyrare modeller som har tjockare och mer stryktålig isolering, så att de tål att trampas på om och om igen - men i hemstudion spelar det mindre roll.

Kör man obalanserat är det däremot viktigt att ha koll på kabelns uppbyggnad, eftersom man vill ha en så tät skärm som möjligt, men med balanserad överföring är det väldigt okänsligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som gör en kabel "bättre" enligt den info du har hittat?

Det som skiljer mellan dyrare och billigare kablar, är som regel bara den mekaniska hållbarheten på kabeln och kontakterna, så normalt behöver man inte fundera på det.

Ska man ut och turnera, så är det alltså lönt att satsa på dyrare modeller som har tjockare och mer stryktålig isolering, så att de tål att trampas på om och om igen - men i hemstudion spelar det mindre roll.

Kör man obalanserat är det däremot viktigt att ha koll på kabelns uppbyggnad, eftersom man vill ha en så tät skärm som möjligt, men med balanserad överföring är det väldigt okänsligt.

Tack för svaret!!

Vad jag vet så är det 3 saker som påverkar hur pass bra en kabel är: Själva kabeln, kontakterna och hur bra lödningen är gjord.

Kablarna har har nu (samma kablar, samma längd) verkar ha olika kvalitet eftersom jag upplever olika signalstyrka när jag testat dom. Inte mycket, men tillräckligt för att man ska märka av det. Och att en lödning släppte bara genom att jag la in den i en kabel-list får mig åxå att tro att billiga inte är lika bra som dyrare (rätta mig om jag har fel).

Link to comment
Dela på andra sajter

Dåliga lödningar kan dyka upp överallt. De dyra löds ihop i samma kinesiska sweatshops som de billiga...

Sämre signalstyrka kan bero på oxiderade kontaktytor.

Om kablarna sitter mer eller mindre permanent inkopplade, så är det idé att välja guldpläterat, eftersom guld inte oxideras, men om de kopplas in/ur ofta, är det bättre med vanlig nickelplätering eftersom det håller längre. Guldpläteringen är nämligen väldigt tunn och när den slits ner, så blottas kopparkärnan i kontakten, som oxideras snabbt och då ger betydligt sämre kontakt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Claes har sagt det mesta och jag håller till fullo med.. Det jag undrar är.. Varför vill du ha bättre kablar? Vilket problem har du stött på med det kablar du har i dag?

Problemet jag stött på är det jag skrev i inlägget ovan, alltså främst problem med signalstyrkan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dåliga lödningar kan dyka upp överallt. De dyra löds ihop i samma kinesiska sweatshops som de billiga...

Sämre signalstyrka kan bero på oxiderade kontaktytor.

Om kablarna sitter mer eller mindre permanent inkopplade, så är det idé att välja guldpläterat, eftersom guld inte oxideras, men om de kopplas in/ur ofta, är det bättre med vanlig nickelplätering eftersom det håller längre. Guldpläteringen är nämligen väldigt tunn och när den slits ner, så blottas kopparkärnan i kontakten, som oxideras snabbt och då ger betydligt sämre kontakt.

Kanon, tack för detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...