Jump to content
Annons

Sammankoppla 2 ljudkort hur gör man?


Romarn

Recommended Posts

Hej! Jag är ny här i forumet och har hittills bara spelat in med ett ljudkort. Nu har vi (mitt band) tillgång till två ljudkort och undrar om dessa två (se länkar) går att koppla ihop för att få fler kanaler?

Antar att man kopplar ihop via firewire men vad krävs mer? Behövs det göras något i mjukvaran behövs det installeras något? Ja vad krävs helt enkelt om det nu går?

http://www.google.co...2Cr%3A6%2Cs%3A0

http://sv.wikizic.or...0/gallery-1.htm

Mycket tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

och välkommen till forumet.

Hm. Såhär spontant så vete fan om det går att hooka upp två ljudkort till datorn. Grejen är ju att ditt DAW antagligen bara kommer att känna igen ett utav dem och då faller ju hela idén "fler kanaler". Antagligen lär väl också drivisarna skilja sig.

Jag kan ju också ha alldeles fel... 😑 för det är ju möjligt att Pro 10:n kan vara slav till Pro 40:n (spekulation).

Är det då inte bättre att sälja av Pro 10:an och inhandla någon trevlig flerkanalig mic-pre istället och smacka på Pro 40:n medelst optisk ADAT?

Vänligen,

CHAE

Edith: lade till lite

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

och välkommen till forumet.

Hm. Såhär spontant så vete fan om det går att hooka upp två ljudkort till datorn. Grejen är ju att ditt DAW antagligen bara kommer att känna igen ett utav dem och då faller ju hela idén "fler kanaler".

Jag kan ju också ha alldeles fel... 😑 för det är ju möjligt att Pro 10:n kan vara slav till Pro 40:n.

Är det då inte bättre att sälja av Pro 10:an och inhandla någon trevlig flerkanalig mic-pre istället och smacka på Pro 40:n medelst optisk ADAT?

Vänligen,

CHAE

Alltså jag menar inte att 2 ljudkort ska kopplas till datorn utan ett ljudkort kopplas till den andra. Ska gå med vissa kort så kallad "daisy chain" . Det gamla kortet är mitt och det andra får vi låna medan vi ska spela in så det är inte aktuellt att sälja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du Mac så är det möjligt att koppla ihop dem, men med PC är det värre - om inte ASIO-drivern tillåter flera olika kort från samma tillverkare. Vissa tillverkare går det att köra med flera likadana ljudkort, medan andra kan hantera flera olika från samma tillverkare - men vissa kan bara hantera ett ljudkort, så det beror på hur ASIO-drivern är gjord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart ninjad av Claes men jag hittade det här hos Focusrite. OBS! Gäller för Mac.

Saxat

Please Note: Before attempting to use mutiple Saffire PROs, you must ensure that both units have the same up to date SPDIF ins and outs)
Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm har bara en PC dessvärre. Vad är tipset annars för att trolla fram så många kanaler som möjligt? Vi har bara tillgång till dessa två kort och ekonomin är i botten.

Vi ska spela in en platta live.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som ska spelas in som kräver så många kanaler på en och samma gång?

Sättningen på bandet är...?

Ni kanske kunde höra om ni kanske kunde få låna en mic-pre av någon snäll människa.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligen kan det funka med ASIO4ALL - men då kommer inga eventuella specialfunktioner i ljudkorten att fungera: http://www.asio4all.com .

Annars är det inte mycket att göra, utan ni får skippa idén med att spela in allt samtidigt. Finns det ADAT in/ut på något av ljudkorten, så kan ni kanske låna en extern omvandlare av någon, så att ni får 8 extra ingångar...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som ska spelas in som kräver så många kanaler på en och samma gång?

Sättningen på bandet är...?

Ni kanske kunde höra om ni kanske kunde få låna en mic-pre av någon snäll människa.

Vänligen,

CHAE

Vi är ett tremannaband men vi vill fläska på med 10 mickar på trummor, 1 rumsmick och 1-2 mick på bas och 1-2 på gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är ett tremannaband men vi vill fläska på med 10 mickar på trummor, 1 rumsmick och 1-2 mick på bas och 1-2 på gitarr.

och hur funkar det med micpreamp blir det fler kanaler som lägger sig som separata filer i datorn då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte annat så kan man ju alltid Glyn Johns-micka trummorna och sedan fortsätta i den stilen. Line:a bas, gitarr, sång direkt in i kortet.

Med den setupen ni har nu är jag rädd att det blir svårt att fläska på 🙁

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Finns det ADAT in/ut på något av ljudkorten, så kan ni kanske låna en extern omvandlare av någon, så att ni får 8 extra ingångar...?

Pro 40 har optisk ADAT för 8 extra ingångar 🙂

och hur funkar det med micpreamp blir det fler kanaler som lägger sig som separata filer i datorn då?

Ja, om ni kopplar den via ADAT:en på Pro 40:n

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte annat så kan man ju alltid Glyn Johns-micka trummorna och sedan fortsätta i den stilen. Line:a bas, gitarr, sång direkt in i kortet.

Med den setupen ni har nu är jag rädd att det blir svårt att fläska på.

du pratar i gåtor för mig. Glyn who what?

Link to comment
Dela på andra sajter

Pro 40 har optisk ADAT för 8 extra ingångar 🙂

Ja, om ni kopplar den via ADAT:en på Pro 40:n

det låter som en vettig lösning. Vad kan strula? Lika bra att fråga är inte världsbäst på kopplandet direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

du pratar i gåtor för mig. Glyn who what?

Sorry mate, I got carried away 😊

300px-glyn_johns_mic_placement.jpg

Guitar Nilsson här på forumet startade en tråd om just denna uppmikningsteknik för inte alltför länge sedan 🙂

Här fanns en annan bra förklaring också.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligen kan det funka med ASIO4ALL - men då kommer inga eventuella specialfunktioner i ljudkorten att fungera: http://www.asio4all.com .

Annars är det inte mycket att göra, utan ni får skippa idén med att spela in allt samtidigt. Finns det ADAT in/ut på något av ljudkorten, så kan ni kanske låna en extern omvandlare av någon, så att ni får 8 extra ingångar...?

Skippa idén med att spela in allt samtidigt lär inte ske. Vi är ett liveband och så ska det spelas in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry mate, I got carried away 😊

300px-glyn_johns_mic_placement.jpg

Guitar Nilsson här på forumet startade en tråd om just denna uppmikningsteknik för inte alltför länge sedan 🙂

Här fanns en annan bra förklaring också.

Vänligen,

CHAE

Ok! Men det är inte aktuellt för oss. Förra gången spelade vi in på det gamla focusritekortet och använde 6 kanaler till trummorna, 1 till gitarr och 1 till bas. Sedan gjorde vi pålägg efter det. Nu vill vi förbättra de bitar vi inte fick till då och det kan vi bara göra med fler kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

det låter som en vettig lösning. Vad kan strula? Lika bra att fråga är inte världsbäst på kopplandet direkt.

Jepp, det är en tämligen skön lösning.

Vad som kan strula?

Bra fråga.

Back in the day körde jag med OctoPre:n (den "gamla" MKII-modellen utan kompressor) och det knasade aldrig 🙂

Därmed inte sagt att någonting kan gå galet.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, det är en tämligen skön lösning.

Vad som kan strula?

Bra fråga.

Back in the day körde jag med OctoPre:n (den "gamla" MKII-modellen utan kompressor) och det knasade aldrig 🙂

Därmed inte sagt att någonting kan gå galet.

Vänligen,

CHAE

Ok tackar för svar! Sängdags nu kollar till tråden imorgon.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Förmodligen så gör ni bäst att låna eller hyra en mixer som fixar alla kanaler ni vill ha tillgång till och sen testa live att gruppera instrument/kanaler så ni optimerar soundet med dom ingångar ni har på ljudkortet med flest ingångar.

Kort sagt optimera läget efter förutsättningarna.

När dom pratar om mac så går det att köra/slå ihop till ett aggregate device men det talas även om att man kan få fasfel då så ......

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen så gör ni bäst att låna eller hyra en mixer som fixar alla kanaler ni vill ha tillgång till och sen testa live att gruppera instrument/kanaler så ni optimerar soundet med dom ingångar ni har på ljudkortet med flest ingångar.

Kort sagt optimera läget efter förutsättningarna.

När dom pratar om mac så går det att köra/slå ihop till ett aggregate device men det talas även om att man kan få fasfel då så ......

Du menar t.ex. att slå ihop under och övermick på virvel till en ingång via mixer? Jag har nämligen funderat i de banorna. Borde väl funka om man är noggrann innan och gör testinspelningar och ställer in allt i förväg. Men det tråkiga är ju om man inte gillar det när det väl ska mixas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tackar för svar! Sängdags nu kollar till tråden imorgon.

Det går inte använda det gamla kortet som en micpreamp på något vis? Ursäkta en novis med dumma frågor men vill få detta att funka på något vis. Money is the issue!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen så gör ni bäst att låna eller hyra en mixer som fixar alla kanaler ni vill ha tillgång till och sen testa live att gruppera instrument/kanaler så ni optimerar soundet med dom ingångar ni har på ljudkortet med flest ingångar.

Kort sagt optimera läget efter förutsättningarna.

När dom pratar om mac så går det att köra/slå ihop till ett aggregate device men det talas även om att man kan få fasfel då så ......

Hur är det med fasfel om man optimerar med hjälp av en mixer innan kortet då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med fasfel om man optimerar med hjälp av en mixer innan kortet då?

Fasfel kan du få ändå.

Du menar t.ex. att slå ihop under och övermick på virvel till en ingång via mixer?

I detta läge brukar man fasvända undre micken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...