Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det finns speciella optimerade datorer för musik man kan köpa frÄn vissa företag för t.ex Cubase, Reason etc.

Hur Àr dom optimerade? vad tar dom bort lÀgger till osv?

Skulle va bra att veta...eller Ă€r det hemligt? 😉

Annons
Postat

Studio ska tydligen testa Frost-datorer i nÀsta nummer har jag lÀst hÀr pÄ forumet nÄnstans. SÄ snart kanske vi kan fÄ ett svar!

Postat (redigerat)

Ehm, ja. ..

Det som hÀnder nÀr du köper en "studiodator" Àr att du betalar för att fÄ en dator som Àr optimerad för att fungera perfekt med musikeditering/inspelning. De som sÀtter ihop datorn har helt enkelt gjort det precis som alla andra kan göra nÀr de köper/bygger nÄgot. De har forskat lite kring vilka komponenter som fungerar bra ihop, vilka som Àr mest prisvÀrda och dylikt.

Sedan nÀr de fÄtt ihop alla komponenter börjar de ringa runt till tillverkarna och försöker pressa priserna med lite olika knep. Efter det sÄ kanske de designar ett nytt chassi till den (ovanligt), eller sÄ tar de bara ett chassi som redan finns i handeln och sÀtter sin logotype pÄ det. UngefÀr som Jens Of Sweden gjort med sina MP3-spelare, de sÀtter ju bara sin logo pÄ dem. Sen Àr det mycket möjligt att du betalar för lite support och dokumentation ihop med dyrare studiodatorer.

AlltsÄ, om du har överflöd av para i plÄnkan köp en fÀrdigbyggd studiodator.

Om du vill spara pengar och samtidigt ha lite roligt bygg din egen "studiodator". Men sĂ„klart tar det tid, du lĂ€r fĂ„ forska en hel del om olika komponenter, och leta efter billigaste priserna. Men Ă„ andra sidan lĂ€r du dig en hel del om datorer pĂ„ köpet 😉

EDIT: Det mesta av allt jag skrivit Àr improviserat frÄn mörka vrÄr i min allsugande hjÀrna. UngefÀr som en bakomliggande process som registrer allt jag lÀser, som jag sedan kan kontakta och försöka sammanfatta information frÄn. SÄ ta det jag skrev med en nypa salt till nÄgon mer pÄlÀst inom Àmnet kan upplysa oss!

Redigerat av chilone
Postat
Ehm, ja.

Det som hÀnder nÀr du köper en "studiodator" Àr att du betalar för att fÄ en dator som Àr optimerad för att fungera perfekt med musikeditering/inspelning. De som sÀtter ihop datorn har helt enkelt gjort det precis som alla andra kan göra nÀr de köper/bygger nÄgot.

Jo, sĂ„ lĂ„ngt hĂ€nger nog de flesta med. FrĂ„gan var snarare vad som sitter i burken? 😉

Postat
Ehm, ja.

Det som hÀnder nÀr du köper en "studiodator" Àr att du betalar för att fÄ en dator som Àr optimerad för att fungera perfekt med musikeditering/inspelning. De som sÀtter ihop datorn har helt enkelt gjort det precis som alla andra kan göra nÀr de köper/bygger nÄgot.

Jo, sĂ„ lĂ„ngt hĂ€nger nog de flesta med. FrĂ„gan var snarare vad som sitter i burken? 🙂

LĂ€s min EDIT, jag vet faktiskt inte. 😉

Men i lÄgbudget studiodatorer Àr det nog precis samma komponenter som du hittar i datorer frÄn handeln. Skillnaden Àr det som jag skrev dÀr uppe, att de Àr utvalda för att fungera bra ihop, och fungera bra med datorns syfte. Plus att du betalar för mÀrket och för att fÄ support som strÀcker sig utöver problem med datorn, kanske problem i Cubase osv.

I dyrare studiodatorer kan jag tÀnka mig att de har lite specialdesignad hÄrdvara med.

Postat

Jag tror tillverkarna satt griller i huvudet pÄ er!

FörstÄ att studiodatorer Àr precis som vilken annan dator som helst.

Postat

Du har delvis rÀtt. Som sÀmst Àr de inte bÀttre Àn vilken annan dator som helst. Men som du sjÀlv pÄpekade tidigare försöker Frost (och andra företag) bygga upp ett förtroende just pÄ att veta mer och dÀrigenom bygga datorer som Àr bÀttre Àn vilken annan dator som helst.

Jag Àr en ganska skeptisk person. Kanske just dÀrför ser jag fram emot att fÄ lÀsa ett eventuellt test av Frosts datorer.

Postat (redigerat)

Du har delvis rÀtt. Som sÀmst Àr de inte bÀttre Àn vilken annan dator som helst. Men som du sjÀlv pÄpekade tidigare försöker Frost (och andra företag) bygga upp ett förtroende just pÄ att veta mer och dÀrigenom bygga datorer som Àr bÀttre Àn vilken annan dator som helst.

Jag Àr en ganska skeptisk person. Kanske just dÀrför ser jag fram emot att fÄ lÀsa ett eventuellt test av Frosts datorer.

Jo, precis!

Viken "Average Joe" som helst skulle kunna bygga ihop en studiodator. VÀlja ut hyfsade komponenter som Àr tysta(mycket viktigt) och har bra prestanda/pris förhÄllande. Sedan börja sÀlja. Men jag tror inte att mÄnga skulle köpa hans dator. IstÀllet skulle dem köpa en dator som ett mer kÀnt företag slÀngt ihop. Som kanske till och med Àr sÀmre och dyrare. Varför?

Jo, eftersom kunden förknippar företagets namn med studioteknik, och kvalitĂ© vĂ€ljer hon den datorn. MĂ€nniskor Ă€r allt blinda 😉

Vi kan ta ett exempel hur man vÀljer ut en bra hÄrddisk.

Man frÄgar runt lite, och försöker ta reda pÄ vad som Àr viktigt. Snabbhet, och mycket cacheminne och lÄg respondstid, och sÄklart att den Àr tyst.

NÀr man gjort det sÄ börjar man leta pÄ Internet, man kan börja med att sÄlla bort alla diskar som lÄter mer Àn kanske 35 dBa, sen Àr det bara att börja leta benchmarks (tester) pÄ Internet över vilka diskar som Àr snabbast och ligger under ljudnivÄn 35 dBa. NÀr man hittat de 3 snabbaste sÄ inriktar man sig pÄ dem och kollar lite om vilken som strulat mest av dem. NÀr man hittat den som strulat mest tar man bort den, och sen lÄter man priset avgöra vilken av de tvÄ sista diskarna man vÀljer att ha i datorn.

Nu blev det hÀr jÀvligt konstigt skrivet (Àr trött som en hund pÄ julafton). Men det var bara ett exempel pÄ hur enkelt det Àr.

Redigerat av chilone
Postat

Alla dessa smÄ optimeringar som de pratar om Àr oftast ren bullshit och tillför ingenting alls (vissa företag vill ju inte ens ge hints till vilka optimeringar som anvÀnds - lÄt mig gissa varför..).

Postat

Antar att dom Ă€ven optimerar os:et en smula, men det Ă€r sĂ„nt man kan fixa sjĂ€lv ocksĂ„ 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.