Trace Postat 21 februari 2005 Postat 21 februari 2005 Det finns speciella optimerade datorer för musik man kan köpa frĂ„n vissa företag för t.ex Cubase, Reason etc. Hur Ă€r dom optimerade? vad tar dom bort lĂ€gger till osv? Skulle va bra att veta...eller Ă€r det hemligt? đ
joachime Postat 21 februari 2005 Postat 21 februari 2005 Studio ska tydligen testa Frost-datorer i nÀsta nummer har jag lÀst hÀr pÄ forumet nÄnstans. SÄ snart kanske vi kan fÄ ett svar!
Martin Postat 21 februari 2005 Postat 21 februari 2005 (redigerat) Ehm, ja. .. Det som hĂ€nder nĂ€r du köper en "studiodator" Ă€r att du betalar för att fĂ„ en dator som Ă€r optimerad för att fungera perfekt med musikeditering/inspelning. De som sĂ€tter ihop datorn har helt enkelt gjort det precis som alla andra kan göra nĂ€r de köper/bygger nĂ„got. De har forskat lite kring vilka komponenter som fungerar bra ihop, vilka som Ă€r mest prisvĂ€rda och dylikt. Sedan nĂ€r de fĂ„tt ihop alla komponenter börjar de ringa runt till tillverkarna och försöker pressa priserna med lite olika knep. Efter det sĂ„ kanske de designar ett nytt chassi till den (ovanligt), eller sĂ„ tar de bara ett chassi som redan finns i handeln och sĂ€tter sin logotype pĂ„ det. UngefĂ€r som Jens Of Sweden gjort med sina MP3-spelare, de sĂ€tter ju bara sin logo pĂ„ dem. Sen Ă€r det mycket möjligt att du betalar för lite support och dokumentation ihop med dyrare studiodatorer. AlltsĂ„, om du har överflöd av para i plĂ„nkan köp en fĂ€rdigbyggd studiodator. Om du vill spara pengar och samtidigt ha lite roligt bygg din egen "studiodator". Men sĂ„klart tar det tid, du lĂ€r fĂ„ forska en hel del om olika komponenter, och leta efter billigaste priserna. Men Ă„ andra sidan lĂ€r du dig en hel del om datorer pĂ„ köpet đ EDIT: Det mesta av allt jag skrivit Ă€r improviserat frĂ„n mörka vrĂ„r i min allsugande hjĂ€rna. UngefĂ€r som en bakomliggande process som registrer allt jag lĂ€ser, som jag sedan kan kontakta och försöka sammanfatta information frĂ„n. SĂ„ ta det jag skrev med en nypa salt till nĂ„gon mer pĂ„lĂ€st inom Ă€mnet kan upplysa oss! Redigerat 21 februari 2005 av chilone
joachime Postat 21 februari 2005 Postat 21 februari 2005 Ehm, ja. Det som hĂ€nder nĂ€r du köper en "studiodator" Ă€r att du betalar för att fĂ„ en dator som Ă€r optimerad för att fungera perfekt med musikeditering/inspelning. De som sĂ€tter ihop datorn har helt enkelt gjort det precis som alla andra kan göra nĂ€r de köper/bygger nĂ„got. Jo, sĂ„ lĂ„ngt hĂ€nger nog de flesta med. FrĂ„gan var snarare vad som sitter i burken? đ
Martin Postat 21 februari 2005 Postat 21 februari 2005 Ehm, ja. Det som hĂ€nder nĂ€r du köper en "studiodator" Ă€r att du betalar för att fĂ„ en dator som Ă€r optimerad för att fungera perfekt med musikeditering/inspelning. De som sĂ€tter ihop datorn har helt enkelt gjort det precis som alla andra kan göra nĂ€r de köper/bygger nĂ„got. Jo, sĂ„ lĂ„ngt hĂ€nger nog de flesta med. FrĂ„gan var snarare vad som sitter i burken? đ LĂ€s min EDIT, jag vet faktiskt inte. đ Men i lĂ„gbudget studiodatorer Ă€r det nog precis samma komponenter som du hittar i datorer frĂ„n handeln. Skillnaden Ă€r det som jag skrev dĂ€r uppe, att de Ă€r utvalda för att fungera bra ihop, och fungera bra med datorns syfte. Plus att du betalar för mĂ€rket och för att fĂ„ support som strĂ€cker sig utöver problem med datorn, kanske problem i Cubase osv. I dyrare studiodatorer kan jag tĂ€nka mig att de har lite specialdesignad hĂ„rdvara med.
Martin Postat 21 februari 2005 Postat 21 februari 2005 Jag tror tillverkarna satt griller i huvudet pÄ er! FörstÄ att studiodatorer Àr precis som vilken annan dator som helst.
joachime Postat 21 februari 2005 Postat 21 februari 2005 FörstÄ att studiodatorer Àr precis som vilken annan dator som helst. Du har delvis rÀtt. Som sÀmst Àr de inte bÀttre Àn vilken annan dator som helst. Men som du sjÀlv pÄpekade tidigare försöker Frost (och andra företag) bygga upp ett förtroende just pÄ att veta mer och dÀrigenom bygga datorer som Àr bÀttre Àn vilken annan dator som helst. Jag Àr en ganska skeptisk person. Kanske just dÀrför ser jag fram emot att fÄ lÀsa ett eventuellt test av Frosts datorer.
Martin Postat 22 februari 2005 Postat 22 februari 2005 (redigerat) FörstĂ„ att studiodatorer Ă€r precis som vilken annan dator som helst. Du har delvis rĂ€tt. Som sĂ€mst Ă€r de inte bĂ€ttre Ă€n vilken annan dator som helst. Men som du sjĂ€lv pĂ„pekade tidigare försöker Frost (och andra företag) bygga upp ett förtroende just pĂ„ att veta mer och dĂ€rigenom bygga datorer som Ă€r bĂ€ttre Ă€n vilken annan dator som helst. Jag Ă€r en ganska skeptisk person. Kanske just dĂ€rför ser jag fram emot att fĂ„ lĂ€sa ett eventuellt test av Frosts datorer. Jo, precis! Viken "Average Joe" som helst skulle kunna bygga ihop en studiodator. VĂ€lja ut hyfsade komponenter som Ă€r tysta(mycket viktigt) och har bra prestanda/pris förhĂ„llande. Sedan börja sĂ€lja. Men jag tror inte att mĂ„nga skulle köpa hans dator. IstĂ€llet skulle dem köpa en dator som ett mer kĂ€nt företag slĂ€ngt ihop. Som kanske till och med Ă€r sĂ€mre och dyrare. Varför? Jo, eftersom kunden förknippar företagets namn med studioteknik, och kvalitĂ© vĂ€ljer hon den datorn. MĂ€nniskor Ă€r allt blinda đ Vi kan ta ett exempel hur man vĂ€ljer ut en bra hĂ„rddisk. Man frĂ„gar runt lite, och försöker ta reda pĂ„ vad som Ă€r viktigt. Snabbhet, och mycket cacheminne och lĂ„g respondstid, och sĂ„klart att den Ă€r tyst. NĂ€r man gjort det sĂ„ börjar man leta pĂ„ Internet, man kan börja med att sĂ„lla bort alla diskar som lĂ„ter mer Ă€n kanske 35 dBa, sen Ă€r det bara att börja leta benchmarks (tester) pĂ„ Internet över vilka diskar som Ă€r snabbast och ligger under ljudnivĂ„n 35 dBa. NĂ€r man hittat de 3 snabbaste sĂ„ inriktar man sig pĂ„ dem och kollar lite om vilken som strulat mest av dem. NĂ€r man hittat den som strulat mest tar man bort den, och sen lĂ„ter man priset avgöra vilken av de tvĂ„ sista diskarna man vĂ€ljer att ha i datorn. Nu blev det hĂ€r jĂ€vligt konstigt skrivet (Ă€r trött som en hund pĂ„ julafton). Men det var bara ett exempel pĂ„ hur enkelt det Ă€r. Redigerat 22 februari 2005 av chilone
nurfen Postat 25 februari 2005 Postat 25 februari 2005 Alla dessa smÄ optimeringar som de pratar om Àr oftast ren bullshit och tillför ingenting alls (vissa företag vill ju inte ens ge hints till vilka optimeringar som anvÀnds - lÄt mig gissa varför..).
Fredrix Postat 25 februari 2005 Postat 25 februari 2005 Antar att dom Ă€ven optimerar os:et en smula, men det Ă€r sĂ„nt man kan fixa sjĂ€lv ocksĂ„ đ
nurfen Postat 25 februari 2005 Postat 25 februari 2005 Jo, för den som vill göra det finns ju http://www.musicxp.net/.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.