Jump to content
Annons

Beyerdynamic DT 770 Pro 250 ohm


Susanna1987

Recommended Posts

Hejsan!

Jag vill gÀrna ha dessa lurar till nÀr jag skapar musik. Jag har lÀst runt lite och hört att basbilden/Ätergivningen ska vara lite mjukare Àn pÄ 80-ohms-modellen och bra för folk som inte lyssnar enbart pÄ musik med vÀldigt mycket bas/tycker om vÀldigt djup bas. Kruxet verkar ju vara att de behöver seperata förstÀrkare för att drivas till full effekt.

Nu till frÄgan:

Jag Àr varken elektriker eller utbildad tekniker - hur i hela friden ska jag veta om mitt externa ljudkort klarar av att driva dessa lurar till full effekt? Vad Àr det man rÀknar pÄ?

Tack pÄ förhand! : O )

Redigerat av Susanna1987
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Hej! Börja med att tala om vad det Ă€r för externt ljudkort du tĂ€nkt anvĂ€nda till lurarna sĂ„ vi kan se specarna pĂ„ det. 🙂

Annars kan jag rekommendera en hörlursförstÀrkare som jag som jag gillar. http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/horlurar/argon_ha1_forforstarkare_svart.htm

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ah, det kanske jag skulle berÀttat! TÀnkte fÄ nÄgon smidig formel annars! : O )

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=872908

Detta Àr det. För tillfÀllet anvÀnder jag ett vÀldigt, vÀldigt billigt jag fÄtt av en kompis, men jag tÀnkte köpa detta till (Tror mitt nuvarande hÄller pÄ att lÀgga av...). Duger detta för att driva det hela?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hmm.. Blir lite tveksam om det ljudkortet Àr sÄ pass lÀmpat att driva 250 Ohms lurar. SÄ hÀr ser specen ut:

20111111-jwam1h15bmb7ycit4bgkkrgtq9.jpg

Av nĂ„gon anledning vĂ€ljer dom 100 Ohms som mest.. Kanske du ska titta pĂ„ 80 Ohms versionen av samma lurar Ă€ndĂ„? Prenumererar du pĂ„ tidningen studio nu sĂ„ fĂ„r du 11 nr och ett par 80 Ohm DT 250 för enbart 1329:- kolla in http://studio.idg.se/1.411029 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AjdĂ„. Det var ju lite irriterande 🙁. Jag har inte sĂ„dĂ€r mycket erfarenhet av lurar i denna prisklass, sĂ„ jag kanske funderar pĂ„ det för mycket. 80-ohmsmodellen har Ă€ven den fĂ„tt mycket bra recensioner. HĂ€ngde bara upp mig ganska mycket pĂ„ den oft-nĂ€mnda skillnaden i basen samt det faktum att sladden Ă€r skruvad (vilket enligt mig kan vara en fördel).

Tack för informationen i alla fall! FÄr vÀl se vad jag gör nu, helt enkelt.

Redigerat av Susanna1987
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Mig veterligen ska det gĂ„ att byta sladd.. Den sitter i en kontakt lurarna och det borde ju vara samma kontakt för den skruvade som den raka sladden tycker jag. Mina lurar (Ultrasone pro2500 pĂ„ 40 Ohm) kom med bĂ„de en rak och skruvad sladd sĂ„ jag kunde vĂ€lja. Gillar ocksĂ„ den skruvade sladden dĂ„ den tjorvar mindre! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har nu lÀst runt lite och kommit in lite pÄ debatten om slutna/öppna lurar - tÀnker att jag kanske funderat lite fel. Det jag Àr ute efter Àr det bÀsta möjliga ljudet för en viss prisklass, och dÄ verkar det ju som slutna Àr mer fokuserade pÄ ljudisolering. Eftersom jag arbetar endast med mjukvarusynth/datorbaserade ljud och aldrig med mikrofon sÄ spelar inte ljudlÀckage sÄ stor roll för mig.

Bör jag vÀlja en öppen modell istÀllet, och vilken vore lÀmplig? (med tanke pÄ ljudkortet - tittade pÄ DT-990 pro, men de var ocksÄ 250 ohm)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Spelar inte ljudlÀkage nÄgon roll sÄ Àr öppna lurar mycket bekvÀmare att sitta med lÄnga stunder. En sluten lur blir just sluten och öronen fÄr ingen luft och det kÀnns svettigt efter ett tag och dessutom pressar dom hÄrdare mot huvudet för att just bli slutna.

Fast tÀnk ocksÄ pÄ att en öppen lur stör omgivningen. Den lÀcker mycket utÄt...

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hihi, det Àr lugnt. Bara jag som Àr inom lyssningshÄll.

Kanske vĂ€ldig galenskap hĂ€r nu, men jag sitter och dreglar lite över http://www.thomann.d...ne_pro_2900.htm . Rent pengamĂ€ssigt Ă€r det inga problem. FrĂ„gan Ă€r om en liten amatör som jag ens kommer kunna uppskatta det jag köper. Är inte sĂ„ intresserad av att slĂ€nga pengar i sjön, men om dessa ultrasone presterar i det jag gör (musik, lite produktion och lite spel/film) och hĂ„ller i en 3-5 Ă„r sĂ„ Ă€r det definitivt en investering jag skulle göra. Musik Ă€r viktigt för mig nĂ€r jag skapar saker, och jag skriver ocksĂ„ utöver sjĂ€lva ljuddesignen. Kort sagt, nĂ€r jag sitter vid datorn har jag hörlurar pĂ„ mig, alltid 🙂.

Åsikter? Verkar ju Ă€ven som att Ultrasone's kommer kunna drivas av det ljudkort jag Ă€mnar att köpa.

http://www.thomann.de/se/ultrasone_hfi_2400.htm hittade Ă€ven dessa som var hĂ€lften av priset men verkade vara vĂ€ldigt bra ocksĂ„ 🙂.

Redigerat av Susanna1987
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu Àr ju jag jÀvig iom att jag har ett par Ultrasone pro2500. Jag gillar dom men det Àr inte sÀkert du gör det för det. Det första du kommer att uppleva dÄ du lyssnar pÄ Pro2900 Àr att "oj vad mycket bas". Det Àr vÀldigt bra lurar att ha för att referenslyssna lÄg bas i en mix dÀr normala högtalare inte riktigt rÀcker till. Det Àr ocksÄ fantastiska lurar att njuta musik i. SjÀlv Àr det mina allroundlurar dessutom Àr mina Pro2500 det lurar jag referenslyssnar i dÄ jag justerar mixar och mastrar ljud.

En nackdel Àr att öppna lurar av olika mÀrken lÀcker rÀtt mycket ljud utÄt sÄ det Àr inte det perfekta att lyssna med om du har en sambo som du inte vill störa. Fördelen med öppna lurar Àr förstÄs att dom Àr bekvÀma att ha pÄ sig lÀngre stunder Àn vad slutna lurar Àr.

Pro2400 kan jag inte uttala mig alls om men mig veterligen ersÀtter i alla fall Pro2900 Pro2500 och har aningen mer basÄtergivning Àn Pro2500.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nej, det verkar ju vara vĂ€ldigt individuellt. jag har lĂ€st lite recensioner av bland annat AKG 701/702-lurarna som skrĂ€mmer mig lite, sĂ„ det lutar mot att jag vĂ€ljer mellan 2400 och 2900. TĂ€nkte ringa Thomann ocksĂ„, se vad de rekommenderar (pratar flytande tyska ocksĂ„ 😉) och se om de kan backa sina rekommendationer med nĂ„gonting konkret.

Sambo har jag inte, sĂ„ det stör mig verkligen inte. Fokus Ă€r ljudkvalitet och bekvĂ€mlighet 🙂.

Tack för tipset!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HFI-serien Ă€r ocksĂ„ bra, men har inte lika bra upplösning som Pro-serien, sĂ„ om det handlar om anvĂ€ndning i studion, sĂ„ skulle jag definitivt vĂ€lja Pro2900 (eller Pro2500 , som det kanske fortfarande kan finnas enstaka ex av... 😉).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...