Jump to content
Annons

SAE-Utbildning- Vad kunde ni innan?


Orfa

Recommended Posts

Hej! Jag kanske kör en fråga som redan finns, har sökt i forumet efter svar men faktiskt inte hittat rätt.

MEN jag ska åka till Stockholm näst-nästa vecka på antagningsintervju hos SAE.

Behöver svar från någon som går där eller har avslutat sin utbildning.

Jag står mellan Audio production eller Audio Engineering programmet, Men det velandet går jag inte vidare med nu.

Grejen e den att jag verkligen behöver mer grundkunskaper och ett klarare perspektiv på vad man sysslar med:) Jag kan sätta mig och producera fram en låt, Inga problem, Men sen när det kommer till Ljudbilden, Mixningen och mastringen och alla dessa frekvenser så snurrar det till ibland. Jag har jävligt lätt för att lära, Men vill ha en utbildning från kunniga personer. Vill lära mig hårdvara, Mastring och allt som hör musikprduktion till. Vill även lära mig ljuddesign och ha större kunskap om precis allt! Jag är en väldigt kreativ person och vill även lära mig grunder i webbdesign, 3D osv. . .Vilket SAE kan erbjuda vad jag läst.

Men jag känner mig så pass grön nu, Finns det någon som började med lite kunskap i bagaget????

Jag vill lära mig detta, kosta vad det kosta vill, Passion går före pengar ju! Den enda kunskapen jag har är FL studio och en synthesizer- Borde jag kunna mer eller lär jag mig grundligt på SAE?

Tacksam för svar!!!

MVH.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag gick ut Audio Engineering-programmet i somras, och det jag kan säga om SAE är väl typ att det blir vad du gör det till. Man kan glida igenom hela utbildningen utan nån större behållning, men man kan också hugga på allt som rör sig, studiotider, seminarier o.s.v.. det är ganska mycket upp till en själv vad man får ut av det.

sen kan jag tycka att det är förvånansvärt lite praktisk genomgång av utrustningen, inte en enda lektion om typ kompressorn, mer än teori i klassrummet, så vill man lära sig utrustningen ordentligt får man se till att köa för studiotid!!

ett tips, som jag kunde ha behövt innan jag började där, är att försöka få ut så mycket lektionstid som möjligt med rektorn och Nevefreaket (no offence) i Studio 1, dom är den STORA behållningen på SAE.

sen kan jag väl tillägga att man inte bör välja audio engineering om man tror att man kommer ha tid att skapa musik/spela in sitt eget band o.s.v. det är tvärkört, dom flesta praktiska uppgifterna går ut på att mixa/remixa/klippa redan befintligt material, som oftast är rent ut sagt katastrofalt dåligt (men det är väl kanske bara en försmak på resten av ens "karriär"...)

jo, förresten, jag hade inte haft min studio nu om det inte vore för SAE, då jag hittade

kollegan där. alltid nåt.

ps- vi hade ingen webdesign överhuvudtaget, så snacka igenom det ordentligt under intervjun så att du inte blir blåst sen när du börjar. för mig kvittade det dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad du lär dig idag på sae kan jag inte svara på, då det var mer än 10år sen jag gick ut, och jag tror dom ändrat en del sen jag gick där. Men vad gäller kunskaper innan Sae kan jag säga att jag var ganska nollställd. Jag visste att jag ville syssla med ljud och musik, hade suttit lite med min första synth, och jag tror att jag hade pysslat lite med cakewalk innan, men är

inte säker...! Hur som helst hade jag i princip inga förkunskaper, men ett brinnande intresse. Och det gick bra ändå.

Men du bör kolla upp att du verkligen lär dig allt du vill lära dig på det programmet du väljer....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv gick på SAE och enligt det du beskriver så tror jag att Audio Engineering programmet passar dig bättre. Du behöver inga djupare kunskaper och kommer att lära dig mycket. Som alltid så blir det vad man gör det till. Det finns väldigt duktiga lärare där som jobbar professionellt.

Vill dock komma med ett tips. Vill du lyckas professionellt i musikbranschen som producent eller låtskrivare så är utbildningen från "Musikmakarna" bättre. Det är det intrycket jag har fått iallfall. Känner många som gått där och har signat med majorbolag. Det är en mycket tätare kontakt med dom större skivbolagen och förlagen där.

Du skulle om inte annat kunna gå båda två. Vet en del som gjort det också.

Mvh

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar! Givetvis ska jag snacka igenom det ordentligt med dom, Kommer jag in så ska jag hålla koll på Neve rektorn och tillbringa nästan all min lediga tid i studiorna. Intresset är brinnande och jag ser verkligen fram emot att bli en som ständigt finns på bokningarna av studiotid!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar! Givetvis ska jag snacka igenom det ordentligt med dom, Kommer jag in så ska jag hålla koll på Neve rektorn och tillbringa nästan all min lediga tid i studiorna. Intresset är brinnande och jag ser verkligen fram emot att bli en som ständigt finns på bokningarna av studiotid!

Ja, du kommer inte få mycket kontakt med honom, hehe. Men det låter bra. Boka så mycket du kan om du väljer att gå där.

Vill dock återigen säga att om det är producent eller låtskrivare du vill bli så är "Musikmakarna" ett bättre alternativ. Jag säger inte att det är en bättre utbildning. Tvärtom så tror jag att SAE är snäppet vassare där, men det är bara en gissning, men kontaktmässigt så är Musikmakarna bättre.

Lycka till i ditt val...

//F

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Nithralia (oregistrerad)

Var inne och läste på SAE's hemsida och såg att utbildningarna kostade en bra slant. Är studiohyra inbakat i det priset eller måste man stå för det själv?

Var SAE värt pengarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...