Jump to content
Annons

Bok om hur man skriver orkestral filmmusik


freudanjess

Recommended Posts

Hej

Jag har blivit mer och mer intresserad av filmmusik (John Williams, Hans Zimmer och andra stora filmmusiksskapare) alltså filmmusik där orkestern spelar en stor roll.

Jag undrar därför om någon här har några bra tips på böcker om just filmmusik.

Har sett en del som handlar just om stämning i filmer och hur man ska försöka fånga det i en låt och så har jag sett en del böcker som handlar om hur man skriver musik för orkester.

Men jag har inte hittat någon bok som tar upp just hur man skriver orkester filmmusik.

Vet ni här några bra böcker i ämnet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo. Boken (PRINCIPLES OF ORCHESTRATION skriven av Nikolay Rimsky-Korsakov) är ett måste att ta sig igeom om man vill skriva för orkester

Den finns gratis här med ljudande exempel:

http://www.northernsounds.com/forum/showthread.php/45335-Lesson-1-GENERAL-REVIEW-Strings-amp-Woodwinds

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Ovanstående tips är lysande - i synnerhet Karlins "On The Track" och Rimskij-Korsakovs bok.

En annan bok som är ganska vänlig mot de som nyligen satt igång med orkestermusik är Paul Gilreaths A Guide to MIDI Orchestration. Eftersom många skapar med datorer idag är den extra relevant, och de första 150 sidorna ägnas åt lättförståeliga tips som inte har något med MIDI att göra.

Jag bygger själv ett fakta- och guideavsnitt om att skriva orkestermusik. Det är inte färdigt ännu och kommer aldrig att ersätta ordentlig litteratur, men kan vara en bra start.

För mer om filmmusik - läs Filmscore! 😉

Redigerat av OliverLindman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...