Jump to content
Annons

Midiproblem i Cubase 6 artist


heman

Recommended Posts

Här kommer förmodligen en riktig nybörjarfråga men till mitt försvar så har jag aldrig sysslat med "midi"... 😛

Jag har iaf skapat ett midispår från min akustiskt inspelade bastrumma med hjälp av hitpoints.

Sen har jag valt en drum map som heter "GM map"(är det ljud från grooveagent?). Sen har jag lagt alla midi träffar på ljudet för bastrumman. So far so good...

Men, när jag sen ska spela upp midi-bastrumman tillsammans med den riktiga bastrumman så kommer miditrumslagen långt efter den riktiga bastrumman.

Hitpointsen ligger enligt mig perfekt, definitivt inte för sent utan snarare för tidigt i så fall. Dom ligger precis där slaget uppstår, inte där det är som högst men så ska det väl va?

Misstänker att det kan har med latency att göra. På midispåret är det valt "All midi inputs" på input routing och "Microsoft GS Wavetable Synth" på output routing (se bilder). Rent instinktivt vill jag ju välja mitt ljudkort (motu audio express) på output routing men om jag gör det blir det helt tyst.

Skickar med lite bilder på hur jag har mina inställningar i device setup om det kanske är nått som är galet där.

Jag tycker det är konstigt att midi-in och midi-out inte finns med bland in- och utgångarna i device setup men de kanske ska vara så?

Behöver jag en midi-keyboard som jag kopplar in i ljudkortet och använder den istället för Microsoft GS wavetable synthen? de borde väl gå att spela upp midisignalen med ljudkortet som det är?

Jaja, mycket frågor på en gång men jag hoppas ni förstår vad jag menar och vad problemet är 🙂

(edit: rätt bilder)

post-8329-0-85316400-1314054110_thumb.jpg

post-8329-0-02576700-1314054122_thumb.jpg

post-8329-0-32561300-1314054130_thumb.jpg

post-8329-0-91527000-1314082684_thumb.jpg

Redigerat av heman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har valt Microsoft Wavetable-synt. Det är något som finns i Windows och inte något av de instrument som följer med Cubase. För att använda Cubase-instrument eller andra plugin-instrument så lägger du in det instrument du vill använda i en VSTi-slot (F11) och sedan sätter du upp det instrumentet som Output.

Det där med GM map är bara hur ljuden är upplagda på klaviaturen, så det har inget med själva ljudet att göra.

Om det blir väldigt stor latency så beror det antagligen på att du inte har valt rätt ASIO-driver i Cubase. Du ska välja den som heter som ditt ljudkort och ASIO - inte den som heter "Multimedia" eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

mhm... då börjar det klarna lite grann tror jag

Nu sitter jag på jobbet så jag inte inte prova själv men om jag då trycker f11 och lägger till grooveagent som plugin och sen väljer den på output routning, då kan kan få mitt bastrumsljud från groovagent?

På midi-spåret väljer jag då att lägga trum-"noterna" på den ton som triggar bastrumljudet i groovagent, right?

Ang. drivrutinerna så har jag valt den som heter MOTU audio asio eller nått liknande så de ska inte va nått fel där, kolla på första bilden jag lagt upp så ser man ju latencyn där... inget häpnadsväckande men ändå helt ok. Tror snarare att det är den där Microsoft wavetable synten som spökar, ska testa att köra med en plugin så fort jag kommer hem.

Link to comment
Dela på andra sajter

mhm... då börjar det klarna lite grann tror jag

Nu sitter jag på jobbet så jag inte inte prova själv men om jag då trycker f11 och lägger till grooveagent som plugin och sen väljer den på output routning, då kan kan få mitt bastrumsljud från groovagent?

På midi-spåret väljer jag då att lägga trum-"noterna" på den ton som triggar bastrumljudet i groovagent, right?

Precis! 🙂

Ang. drivrutinerna så har jag valt den som heter MOTU audio asio eller nått liknande så de ska inte va nått fel där, kolla på första bilden jag lagt upp så ser man ju latencyn där... inget häpnadsväckande men ändå helt ok.

Sorry, jag missade det. Det första man blir blind på är ögonen... 😉

Tror snarare att det är den där Microsoft wavetable synten som spökar, ska testa att köra med en plugin så fort jag kommer hem.

Jag tror också att det beror på Microsoftsynten, så det löser sig säkert när du kör med ett riktigt VSTi istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...