Jump to content
Annons

Hur får jag ett vassare lud?


joachims

Recommended Posts

Hej!

Kan ni som är duktiga på att vässa till ljudet i punch och diskant lyssna på en av mina senare alster (som ska läggas sång på snart) och ge förslag på hur jag kan få mer attack. Känns ganska tamt i diskanten just nu men lösningen är ju inte bara att höja diskantfrekvenserna. Gitarren har ganska bra attack t ex.

Medan jag experimenterar vidare - any suggestions?

http://www.mediafire.com/file/f4nn397jvcu98rx/gyn%201483.mp3

Vänligen,

Joachim

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När du väl har lagt sången tror jag det är enklare att veta hur du ska behandla din mix, innan dess är det ju svårt att säga hur slutresultatet kommer låta, speciellt för oss som inte vet hurdan sången kommer att låta. Någon form av referenslåt för vad du eftersträvar är också behjälplig.

Spontant:

Men vill du ha lite mer diskant kan du prova att lägga en lite rivig synt som spelar samma slinga som basen. Du kan kapa av basen och lägga synten lite lågt. Gör du så är det ju lätt att välja hur mycket du vill ha av "skorr" "riv" "bzzz" eller vad du skulle vilja kalla det. På så vis lägger du till färg, men stökar inte till det med massa nya slingor. Men samtidigt kanske det inte alls är hur du tänkt att angripa låten.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter bra, känns lite laidback i soundet, lite mjuka ljud så att säga. Inget fel med det? Antar att det är ett stilval.

Däremot tycker jag det krockar och bökas lite basen, mellan syntar och basen. Basen äter upp mycket av ljudbilden nu, så testa att eventuellt ändra basljud, eller beskära det lite med EQ. Rensa även bort botten på alla andra instrument med ett högpass-filter om det inte redan är gjort. Får varje instrument ett eget frekvensområde att jobba i så blir det mer energi och tryck i grejerna.

Men överlag tycker jag det låter bra och balanserat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tycker att det saknas diskant så är att höja diskanten absolut sista utvägen, enligt min mening. Det finns flera metoder som fungerar betydligt bättre.

*Sänka bas och/eller mid. Jag skulle gissa att det är den vanligaste anledningen till att man upplever sig ha för lite diskant.

*En transient shaper kan hjälpa.

*Försök lägga till något instrument i mixen som hjälper upp diskanten. Ibland kan det vara arrangemanget i sig som gör att det låter diskantfattigt. Ett synthljud eller percussion är troligen det enklaste.

*Hjälper inte något av detta tror jag att det är en bra idé att se över sin lyssning och kontrollera om felet ligger där innan man höjer diskanten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Rensa även bort botten på alla andra instrument med ett högpass-filter om det inte redan är gjort. Får varje instrument ett eget frekvensområde att jobba i så blir det mer energi och tryck i grejerna.

Högpassfilter? Aldrig jobbat med. Sitter i Cubase 5, hur gör jag?

Ang. att få egna frekvensområden på varje instrument har jag ingen aning om hur jag får till, men vill gärna lära mig. Gör man det genom högpassfiltret? Genom att lyssna bara och dra i eq-registren känns svårt...

Redigerat av joachims
Link to comment
Dela på andra sajter

Man skär bas med högpassfilter, jag brukar göra det med eq-pluggarna jag använder i pro tools.. De de menar är att försöka få bort onödigt basljud, finns ofta låga "skräp-frekvenser" i de låga registrerna man inte hör som man gärna inte vill ha då de själ onödigt med energi i mixen och allt låter dovare.

Eq är annars ett verktyg som är bra att lära sig använda.. viktigast efter volymen typ.

Man behöver inte alltid förändra ljuden så mycket, men känner du att du vill ha lite mera ompf och kick i magen i basen så testa höj lite bas, låter ett spår lite mullrigt i så sänk basen, kanske höja lite diskant osv..

Att lära sig ungefär vilja ljud som ligger i vilka frekvenser är också bra, de kommer när man använt eq lite mera.

Att fördela frekvenser mellan instrument och så handlar mera om att ge plats åt instrument i ljudbilden.. Oponera att du har två elgitarrer och när båda spelar samtidigt så grötar de sig jätte mycket. Då kanske man panorerar en lite åt höger och den andra lite åt vänster, men det är ändå inte riktigt bra. Då kan man lyssna på gitarrerna och då kanske man märker att den ena elgitarren spelar lite högre upp på halsen och tar hand om lite mera diskantrika "områden" i mixen men kanske har lite överdrivet mycket bas och lågt mellanregister. Den andra elgitarren kanske spelar lite mera ackord i lite mörkare register men har lite mycket topp som grötar sig med gitarren som spelar högt uppe på halsen.

Då kan man testa att sänka basen och det låga mellanregistret (kanske ca mellan 100-700 hz som exempel) på den gitarren som spelar högt på halsen och sänka diskanten (kanske 1k-4k hz) på den som spelar ackord och se ifall de smälter ihop bättre.

Nu är jag lite trött och dassig i skallen.. hoppas du förstod, det är iaf det tänket och det kan man applicera på alla instrument. I början gör man lätt för mycket och det låter bara konstigt, det gäller att göra lagom 😛

Gonatt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...