Jump to content
Annons

Fotpedal/switch som triggar kick?


alekks

Recommended Posts

Hallå,

Så här är det, jag är svinigt dåligt på att programmera trummor med "not-för-not-metoden" eller med hjälp av t.ex. guitar pro - jag tappar inspirationen och tröttnar när det tar så lång tid och jag inte får in det där svänget jag är ute efter, det blir alldeles för stelt och framförallt inte "jag" (min spelstil). Så jag sitter och dundrar på en gammal midi-klaviatur... men jag får så ofta sitta och redigera i efterhand och då kommer problemet tillbaka att jag tappar inspirationen så snabbt. Främsta anledningen till att jag får redigera i efterhand är att det är tillräckligt svårt att lira olika med händerna och sedan att lira olika med fingrarna blir alldeles för mycket så min hjärna fryser upp och jag trycker på typ fem tangenter samtidigt, lite som de där

... typ.

Så, något som skulle få mig att må bra som en glad kanonkule-katt skulle vara att kunna få något att stampa på så jag slipper köra virvel och kagge med samma hand/olika fingrar... helt enkelt som om att jag spelade på ett riktigt set.

Någon som har någon idé? Jag har en pedal till min klaviatur som egentligen är en vanlig sustain-pedal... Som ger ifrån sig "CC 64", går det att få den att registrera det som en midi-not istället på något sätt?

Jag kör pro tools 8 med digi 003 factory (fader) så det finns någon footswitch-ingång på digi003:an också, men som jag förstått så är den bara till för t.ex. punch-in recording. Så det är väl att utesluta...

Alltså, kort och koncist: Jag vill få min footswitch att registrera "C1" när jag trampar på den. (Eller: Jag vill få kaggen i Addictive Drums att trigga på pedalen (footswitcen - CC 64) och inte på C1-tangenten.) Hur gör jag det? 🙂

Tack tack på förhand för er hjälp!

Redigerat av alekks
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet itne hur AD funkar om man kan välja kick och att den väntar på ett midivärde och att du trycker ner fotpedalen. Kan vara så enkelt. Annars vet du väll att du i PT inte behöver spela in all midi samtidigt. Enkelt kan vara att man göra en looprecording på kanske 8 takter och då kan du bygga upp din loop med kanske början med kicken, sedan virvel och sedan lägga på mer och mer vad du nu vill ha. OBS, behöver inte vara looprecording, men är ett behagligt sätt att arbeta på tycker jag i vissa genrer när man vill bygga upp ett grundkomp som ska hållas ett tag.

I transportbar har du funktionen att lägga på eller spela över din midi-information och knappen heter MIDI-merge.

Lycka till!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Alltså, kort och koncist: Jag vill få min footswitch att registrera "C1" när jag trampar på den. (Eller: Jag vill få kaggen i Addictive Drums att trigga på pedalen (footswitcen - CC 64) och inte på C1-tangenten.) Hur gör jag det? 🙂

Tack tack på förhand för er hjälp!

Lite gammmal tråd här, men jag använder min sustainpedal till att trigga kicken, för att snabbt få till ett enkelt komp.

Jag använder Cubase (det finns väl nåt liknande i PT) och har ställt in följande värden i input Transformer:

I övre fältet

Type Is > Equal > Controller

MIDI Controller Number > Equal > 64

MIDI Controller Value > Bigger > 64

I nedre fältet

Value 1 > Set to fixed value > CC36 (Foot LSB)

Type > Set to fixed value > Note

Value 2 > Set to fixed value > 100

Redigerat av Mossman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...