Jump to content
Annons

"Spela in" VST Instrument/Addicted Drums


Addicted (oregistrerad)

Recommended Posts

Addicted (oregistrerad)

Jag har suttit nu och försökt få in Addictive Drums i en MIDI kanal men det fungerar inte.

Jag får inget utslag och undrar vart jag kan ha hamnat fel. Jag sätter igång VST instruments och AD. Jag gör en MIDI kanal och sätter AD som MIDI IN. Men kanalen får inte något utslag.

I VST Instruments går AD som vanligt med ljud och allt, men inte i MIDI kanalen? Varför? Som det är nu så kan jag inte spela in trummorna utan bara det jag spelar på gitarren i Audiokanalen.

MIDI kanalen blir blank..

Jag har bockat i och ur monitorknappen etc. Men inget händer. Något inställning jag måste göra någon annanstans? Någon får gärna om de har ork och tid beskriva hur jag går tillväga från början när jag sätter igång AD och får in det så jag kan "spela in" det.

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har suttit nu och försökt få in Addictive Drums i en MIDI kanal men det fungerar inte.

Jag får inget utslag och undrar vart jag kan ha hamnat fel. Jag sätter igång VST instruments och AD. Jag gör en MIDI kanal och sätter AD som MIDI IN. Men kanalen får inte något utslag.

I VST Instruments går AD som vanligt med ljud och allt, men inte i MIDI kanalen? Varför? Som det är nu så kan jag inte spela in trummorna utan bara det jag spelar på gitarren i Audiokanalen.

MIDI kanalen blir blank..

Jag har bockat i och ur monitorknappen etc. Men inget händer. Något inställning jag måste göra någon annanstans? Någon får gärna om de har ork och tid beskriva hur jag går tillväga från början när jag sätter igång AD och får in det så jag kan "spela in" det.

Tack på förhand

Prova gå till vst instruments. Klicka på ad, sen frågar cubase dig , do you want to create a midi track , tryck yes. Sen drag & drop i rätt spår ,Sen skall det funka.

http://www.xlnaudio.com/downloads/manuals/how-to-load-ad.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

du ska ju ha addicitve som MIDI OUT, så att midispåret spelas upp av addictive. midi in är ju för keyboard, miditrummor osv. som sänder en midi signal.

addictives midi trummspår drar du med musen till ditt midispår.

Link to comment
Dela på andra sajter

du ska ju ha addicitve som MIDI OUT, så att midispåret spelas upp av addictive. midi in är ju för keyboard, miditrummor osv. som sänder en midi signal.

addictives midi trummspår drar du med musen till ditt midispår.

Precis! När du hittat en rytm på BEATS-sidan som du vill använda så drar du rytmen och släpper den på midispåret i Cubase. Play-knappen i Addictive Drums är bara för förhandslyssning - det går alltså inte att spela in det som midi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Addicted (oregistrerad)

Aha, då har jag tänkt lite skevt hittils.. men nu tror jag att det fungerar och jag har förstått principen =)

Tack så mycket till er alla!

EDIT: Men en annan fråga, när jag väl lagt in AD som ljudspår i Cubase - Har provat nu och det fungerar. Så tex om jag vill göra en Audiofil med ett INTRO på gitarren som ska gå igång först och sen trummorna efter det. Så blir det att AD startar även fast jag flyttat fram trummorna tills introt tar slut?? Direkt jag trycker på PLAY eller REC så går trummorna igång.

Jag vill ju kunna plocka in så de startar när jag själv vill. Någon med förslag?

Sen, AD spåret följer ju inte heller hela gitarrspåret/audio, så jag blir lite vilsen. Säg att jag vill plocka ut vissa bitar där sen och lägga in något "annat" i trumväg som utfyllnad någonstans, det blir lite knasigt om jag inte ser hela vägen? Är det "rätt" att det ska vara så?

Redigerat av Addicted
Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, då har jag tänkt lite skevt hittils.. men nu tror jag att det fungerar och jag har förstått principen =)

Tack så mycket till er alla!

EDIT: Men en annan fråga, när jag väl lagt in AD som ljudspår i Cubase - Har provat nu och det fungerar. Så tex om jag vill göra en Audiofil med ett INTRO på gitarren som ska gå igång först och sen trummorna efter det. Så blir det att AD startar även fast jag flyttat fram trummorna tills introt tar slut?? Direkt jag trycker på PLAY eller REC så går trummorna igång.

Jag vill ju kunna plocka in så de startar när jag själv vill. Någon med förslag?

Sen, AD spåret följer ju inte heller hela gitarrspåret/audio, så jag blir lite vilsen. Säg att jag vill plocka ut vissa bitar där sen och lägga in något "annat" i trumväg som utfyllnad någonstans, det blir lite knasigt om jag inte ser hela vägen? Är det "rätt" att det ska vara så?

Det låter som att Sync-knappen på BEATS-sidan är aktiverad. När den är aktiverad så loopas det för tillfället valda beatet om och om igen när du trycker play i Cubase. Den funktionen är endast till för förhandslyssning, så det är bäst att stänga av den så fort du börjat dra&släppa beats i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

när jag gör en låt så låter jag trummorna börja från 0 på midispåret, sen börjar jag spela gitarren efter en eller två vändor: intro,vers,ref osv.

där det inte ska vara trummor deletear jag midi spåret, på refrängen vill jag ha en annan trummtakt och då letar jag upp en som passar och lägger in på refräng delarna (och tar bort original midispåret).

det är alltid bäst att spel intron och liknande efter trumtakten för att få det tajt och i takt med trummorna när de kommer in, så spela först till trummorna och sedan tar du bort dem när det är klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Addicted (oregistrerad)

Jarlo: Japp du har rätt där. Ska stänga av den och testa..

Sizties: Tackar för tipsen! Som det var nu så låg inte trumspåret längs med Audiospåret/Gitarren.. Så jag kunde inte redigera trummorna på det viset alls =/ Utan trummorna låg bara som en liten del i början. Men jag ska se nu om det fungerar och sen testa runt lite som du beskrev med "sax och klister"..

EDIT: Återigen fler frågor... Nu verkar det fungera efter att jag stängde av SYNC knappen. Men nu till en annan fråga. Om jag tex tar ett BEAT som tar upp 16 rutor, hur kopierar jag enklast vidare då så jag får trumspår hela vägen.. Så inte trumspåret bara tar slut? Jag tycker inte det verkar synka i om jag kopierar samma slinga och slänger in bakom. Dessutom bildas det ju en ny MIDI kanal i Cubase för varje ny jag kopierar in. Kan man inte bara förlänga den på något enkelt sätt och få den att fortgå?? Om jag drar ut den så följer inte själva BEATet med, utan blir bara en tom Blå ruta utan trumrytm inuti? Tar jag "PAste Time" tex så blir det inte mycket mer än några rutor.. Jag är helt ny på Cubase.. Så jag har en del att lära som ni kanske märker =)

Redigerat av Addicted
Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom bildas det ju en ny MIDI kanal i Cubase för varje ny jag kopierar in.

Du får ändra en inställning i Cubase för att det ska fungera ordentligt:

I Cubase, gå till "preferences" - "midi" - "midi file"

Bocka ur "Auto Dissolve Format 0" och "Import To Instrument tracks", så ska det gå att dra och släppa rytmer utan att Cubase skapar nya spår hela tiden. Jag använder inte Cubase så mycket, men enklaste sättet att kopiera en midi-region brukar ju vara att hålla in en knapp (vanligtvis Alt eller Ctrl) medan man drar i midiregionen, så skapas en kopia där man släpper den.

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan höger klicka på den midi snutt du vill kopiera och välja edit och sedan repeat och i rutan där det står "1" skriver du in så många delar till du vill ha av midisnutten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Addicted (oregistrerad)

Sådär nu har jag börjat komma igång lite smått.

Men En annan kort fråga.. Det är väl lika bra jag fortsätter i samma tråd än att skapa nya hela tiden =)

Men om jag vill spara ett projekt i annat format. För att tex skicka till en vän på mailen. Tex. .WMA eller vad som. Funkar det? Hur gör jag då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär nu har jag börjat komma igång lite smått.

Men En annan kort fråga.. Det är väl lika bra jag fortsätter i samma tråd än att skapa nya hela tiden =)

Men om jag vill spara ett projekt i annat format. För att tex skicka till en vän på mailen. Tex. .WMA eller vad som. Funkar det? Hur gör jag då?

Sätt left och right locator, ctrl + klicka var du vill börja exporten och alt + klicka var du vill sluta exporten.

Välj file --> export.

Kan vara lite fel, sitter inte med cubase framför mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...