Jump to content
Annons

MXR DIST PLUS?


Muje243

Recommended Posts

Hej jag Àr intresserad av att köpa en dist pedal och undrar om Mxr distortion plus Àr bra om man spelar mycket blues och heavy-metal. Men om det inte Àr nÄgot att ha sÄ tar jag gÀrna emot andra förslag pÄ bra dist pedaler!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

MXR Distorsion plus Àr namnet till trots inte nÄgon distpedal. Mer Àn overdrive-pedal som funkar till blues och liknande, alternativt att skrÀmma slag pÄ en redan svettig rörförstÀrkare. En MXR distorsion plus in i en Marshall JCM800 Àr t ex en fin kombination för hÄrdrock. Men det har som sagt inte speciellt mycket dist i sig sjÀlv.

Annars Ă€r det ju vĂ€ldigt personligt det dĂ€r, vad som lĂ„ter bra för mig kan vara helt ospelbart för dig. Åk till en musikaffĂ€r och be att fĂ„ provspela alla distpedaler dom har.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

TvÄ heta tips Àr Robert Keeleys moddade Boss DS-1 Ultra och Ibanez Tubescreamer Mod Plus. Har fÄtt ut riktigt mycket skön dist ur dem, och tillsammans tÀcker de vÀldigt mÄnga olika sounds. För en mer elak dist föreslÄr jag DS-1 Ultra (tÀcker egentligen in allt frÄn Ac/Dc till Vai), Tubescreamern Àr lite snÀllare.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

En tubescreamer Àr vanligt att anvÀnda för att tajta till disten inom metal och funkar för allt frÄn blues till metal. AnvÀnts pÄ otaliga skivor. Maxon OD-808 anses vara den pedal som lÄter nÀrmast ibanezoriginalet. En HM2 Àr en annan klassiker ocksÄ för metal och brukar gÄ och hitta dÄ och dÄ begagnat. Ingen pedal om man ska köra blues men gÄr alltid ha tvÄ olika pedaler. Hardwire metal distortion Àr en pedal som lÄter intressant tycker jag. Inte testat den sjÀlv men kan vara vÀrd att kolla upp.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fuzzboxar Àr ju nÄt som funnits i alla tider... VÀldigt mÄnga Àr rena skiten, det bara surrar ur dem. Andra kan lÄta bra nÀr man sitter ensam och testar, men med trummor o bas runtikring mÀrker man snart att det Àr för dÄligt med diskant i ljudet för att solona ska bita igenom ljudbilden. Men nu finns det en ny MXR fuxxpedal som Àr rena dynamiten, jag har köpt en nyss, kommer aldrig att sÀlja den, den Àr lika gjuten som den Vox wahwah jag köpte för 30 Är sen. Den hÀr fuzzen Àr en kopia pÄ de första fuzzarna Hendrix o Santana anvÀnde, men den har dessutom en knapp att trycka in som gör att det dÀr dova försvinner. Den Àr sÄ jÀvla bra pÄ att vrida till enorm dist att det knappt Àr sant. Man kan lÀtt fÄ mkt anvÀndbar litte snÀllare dist att kompa med ocksÄ.

Ihop med kanske nÄn annan sorts overdrivepedal kan du fÄ fram bÄde blues och metall, punk och vrÄl hur mycket som helst. Jag tror att denna pedal kommer att bli mer o mer vanlig pÄ proffsens pedalbord.

Jag har en annan bra pedal ocksÄ, en Fulltone Overdrive 2. Lite som enligt mig talar emot overdrivepedalerna Àr att Àven om de lÄter kanonbra sÄ Àr det ungf samma ljud man kan fÄ ur en bra rörstÀrkare med full gain, det blir inte sÄ stor skillnad om man trycker pÄ overdrivepedalen om redan kör maxgain pÄ stÀrkarens mest distade kanal. Fulldriven har en hel del olika ljud, man kan trycka pÄ först en knapp, sen en till om man vill ha mera bröt ÀndÄ. Med singelcoilmickar kan man fÄ det att lÄta vÀldigt humbucker typ Carlo Santana med den hÀr. Funkar lika bra till bÄde singelcoil och humbucker.

SĂ„na har jag sett beg ibland, nya brukar vara ganska dyra.

Mitt val av dessa Àr MXR fuzzboxen. MXR gör överlag bra pedaler, det finns en orange, vad den nu heter som mÄnga kör med. Kolla in MXR-dosorna... Ta med din egen gitarr o testa i affÀren...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nilsson, nĂ„gon som skriver "heavy metal" idag Ă€r förmodligen inte ute efter samma sound som Hendrix och Santana 😉 Bra demos annars, ta det till ett mer allmĂ€nt tips och föreslĂ„ att man söker pĂ„ YouTube, "<pedal-namn> demo" eller "<pedal-namn> test". Man glömmer bort lĂ€tt det. I a f jag! 🙂

Btw, vad har trÄdskaparen för budget?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Nilsson, nĂ„gon som skriver "heavy metal" idag Ă€r förmodligen inte ute efter samma sound som Hendrix och Santana 😉

Spelar ingen roll om nÄgon skriver distpedal för metal. Han kommer tjatande om fuzzpedaler i alla fall. Det har han gjort flera gÄnger. :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det lÄter inte Hendrix om MXR-fuzzen. Och det Àr Fulldriven som man kan fÄ lite Santanaljud ur.

MXR Fuzzen lÄter mkt bÀttre och rÄare Àn i youtubefilmen om man redan kör max gain pÄ stÀrkaren. Underbar för metall. Den borde alla ni smÄpojkar testa. Ganska tyst Àr den ocksÄ, med tanke pÄ vilken j-a rÄdist den fnyser ur sig. Den Àr djÀvulskt bra, gÄr inte att jÀmföra varken med fuzzface eller annan gammal skit.

Kul att Die Hard Àr med och trackar lite nu. SjÀlv har jag varit ute pÄ havet i fem veckor, inte tittat Ät varken gitarrer Neumannar eller fuzzar. Det kommer vÀl nÄt ljudprov pÄ fuzzen snart ska ni höra tjejer.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

MXR Fuzzen lÄter mkt bÀttre och rÄare Àn i youtubefilmen om man redan kör max gain pÄ stÀrkaren. Underbar för metall.

Ja det Àr dÀrför som sÄ mÄnga metalband kör med fuzzpedaler. :rolleyes:

SĂ„ kul att munhuggas med dig Nilsson. 😄

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du fattar inte ÀndÄ lille gosse. NÄt liknande denna pedal har aldrig funnits förr, dÀrför har man aldrig sett varken metall, punk eller skrikrockare anvÀnda den. Ensam ger den mer dist Àn ett helt jÀvla bord med gammla möggliga Ibanez Tjing Tjong No Fjong Tubesuckers.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Du fattar inte ÀndÄ lille gubbe. Fuzzpedaler Àr inget stort inom metal och kommer inte att vara det heller. Spelar ingen roll hur mycket dist det Àr i dem. Det Àr inte det som det handlar om. Tubescreamer Àr den mest anvÀnda sen mÄnga Är tillbaka inom metal och HM-2 pÄ god andra plats och kommer fortsÀtta vara ohotade. Metalgitarrister Àr mycket konservativa av sig precis som du Àr med dina fuzzpedaler.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Maxon OD-808 anses vara den pedal som lÄter nÀrmast ibanezoriginalet.

Maxon Àr originalet som Ibanez köpte licensen pÄ och satte sin egen logga pÄ. NÄgot "Ibanez-original" finns inte, eftersom Ibanez-pedalerna byggdes av Maxon i slutet av 70-talet. Men visst, nu klyver jag hÄr. Det stÄr ju Ibanez pÄ dem, Àven om de Àr byggda av Maxon.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Maxon Àr originalet som Ibanez köpte licensen pÄ och satte sin egen logga pÄ. NÄgot "Ibanez-original" finns inte, eftersom Ibanez-pedalerna byggdes av Maxon i slutet av 70-talet. Men visst, nu klyver jag hÄr. Det stÄr ju Ibanez pÄ dem, Àven om de Àr byggda av Maxon.

Jaha dĂ€r ser man. Hade inte aning om det. Intressant att veta. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Intressant om Maxon-Ibanez, visste inte det.

Jag har haft min TubeScreamer sen 70-talet. DÄ Àr den alltsÄ byggd av Maxon?

I övrigt kan jag bara skriva under pÄ +1 pÄ en TubeScreamer.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Intressant om Maxon-Ibanez, visste inte det.

Jag har haft min TubeScreamer sen 70-talet. DÄ Àr den alltsÄ byggd av Maxon?

I övrigt kan jag bara skriva under pÄ +1 pÄ en TubeScreamer.

Yes indeed. Eller av "Nisshin Ompa" som de hette nÀr de byggde Ät andra. De designade och byggde Àven CS9, FL9 och AD9 Ät Ibanez.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jaha dĂ€r ser man. Hade inte aning om det. Intressant att veta. 🙂

Typiskt dig. Vad vet du? laugh.gif

I frÄgan skrevs att frÄgestÀllaren spelade mycket BLUES och heavymetal. Inte bara heavy metal som du fÄtt för dig eller? MXR nya fuzz passar till bÀgge.

Föresten mr Död HÄrt, varför kan man inte PMa dig???

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SjÀlv kör jag PRS C24 - Ibanez TS808 Reissue - Mesa Boogie Dual rectifier och tycker Ibanez pedalen gör ett fantastiskt jobb för att tajta till det nÀr det Àr metal som gÀller, gÄr Àven fÄ ur mycket sköna bluestoner ur den. Den sÀnker en del bas i ljudet, vilkett egentligen bara Àr positivt för mig nÀr man ska tajta till ljudet och fÄ det att passa in i en mix bÀttre. Testade den dock pÄ annan stÀrkare och tyckte inte den lÀt alls lika bra, sÄ man mÄste verkligen prova pedalen i sin rigg.

EDIT: det enda jag saknar med TS808 Àr egentligen en eq efter dÄ jag skulle vilja sÀnka lite runt 300hz nÀr jag trycker in den. SÄ det kommer nog införskaffas.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Typiskt dig. Vad vet du? laugh.gif

Ja det kom ju frĂ„n rĂ€tt mun â˜ș Som om du visste det.

I frÄgan skrevs att frÄgestÀllaren spelade mycket BLUES och heavymetal. Inte bara heavy metal som du fÄtt för dig eller? MXR nya fuzz passar till bÀgge.

Ja och om du lÀser vad jag skrev tidigare i trÄden......

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja det kom ju frĂ„n rĂ€tt mun â˜ș Som om du visste det.

Ja och om du lÀser vad jag skrev tidigare i trÄden......

Ja precis. Du borde lÀsa vad som stÄr. Har du ingen Tubescreamer?

Varför kan man inte pma dig? FÄr du inte ha pm-lÄda som straff för nÄnting? dry.gif

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja precis. Du borde lÀsa vad som stÄr. Har du ingen Tubescreamer?

JodĂ„ har en TS. I övrig lĂ€s vad som stĂ„r sjĂ€lv gube lelle. â˜ș

Varför kan man inte pma dig? FÄr du inte ha pm-lÄda som straff för nÄnting? dry.gif

Å det var en gĂ„ng en viss rutten och skĂ€md fisk pĂ„ det hĂ€r forumet som gnĂ€llde och tĂ„l inget sjĂ€lv. Du kan lĂ€tt sjĂ€lv lista ut vem det Ă€r. :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det lÄter inte Hendrix om MXR-fuzzen. Och det Àr Fulldriven som man kan fÄ lite Santanaljud ur.

MXR Fuzzen lÄter mkt bÀttre och rÄare Àn i youtubefilmen om man redan kör max gain pÄ stÀrkaren. Underbar för metall. Den borde alla ni smÄpojkar testa. Ganska tyst Àr den ocksÄ, med tanke pÄ vilken j-a rÄdist den fnyser ur sig. Den Àr djÀvulskt bra, gÄr inte att jÀmföra varken med fuzzface eller annan gammal skit.

Kul att Die Hard Àr med och trackar lite nu. SjÀlv har jag varit ute pÄ havet i fem veckor, inte tittat Ät varken gitarrer Neumannar eller fuzzar. Det kommer vÀl nÄt ljudprov pÄ fuzzen snart ska ni höra tjejer.

Ok, jag utgick bara frÄn YouTube-klippet, och dÀr lÀt det ungefÀr som de flesta fuzz-pedaler jag hört/provat. Har egentligen inte nÄgon koll pÄ vad som skiljer definitions-mÀssigt pÄ en fuzz-och en dist-pedal, men fuzz-pedaler brukar för mig lÄt lite för murrigt och "lofi". Dist för heavy metal behöver ju oftast vara lite tajtare, med mer attack och bett i ljudet. Men jag kÀnner som sagt inte till nÄgon pedal som levererar detta pÄ egen hand. Och sen hÀnger det ju sÄ enormt mycket pÄ vad man har för utrustning och spelsÀtt i övrigt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ok, jag utgick bara frÄn YouTube-klippet, och dÀr lÀt det ungefÀr som de flesta fuzz-pedaler jag hört/provat. Har egentligen inte nÄgon koll pÄ vad som skiljer definitions-mÀssigt pÄ en fuzz-och en dist-pedal, men fuzz-pedaler brukar för mig lÄt lite för murrigt och "lofi". Dist för heavy metal behöver ju oftast vara lite tajtare, med mer attack och bett i ljudet. Men jag kÀnner som sagt inte till nÄgon pedal som levererar detta pÄ egen hand. Och sen hÀnger det ju sÄ enormt mycket pÄ vad man har för utrustning och spelsÀtt i övrigt.

Jo det Àr ju sÄ det Àr, alla andra fuzzar lÄter dovt och lo-fi. Den hÀr har nÄn ny krets som ger den rÀtta bettet. Den Àr Àven gjord sÄ att den ska funka bra ihop med wahwahpedaler, det brukar visst bli nÄt knas med fuzz o wahwah samtidigt med de Àldre.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Btw, jag tror att tubescreamers sÀnkning av basregistret Àr en av de egenskaper som gör att man tycker att den passar sÄ bra in i sin rigg. Som jag förstÄtt det sÄ Àr basfrekvenser svÄrare att dista snyggt Àn mellan/topp. Finns det inte lika mycket bas i signalen in i förstÀrkaren sÄ blir det sÄledes en mer tacksam signal för förstÀrkaren att bearbeta, och ge ett ljud som mÄnga föredrar. En treble-booster funkar ju precis pÄ det viset, och Àr ofta för mig skillnaden mellan ett ok och ett fantastiskt ljud. Helt plötsligt blir ljudet öppnare, större och luftigare, samtidigt som man fÄr mer bett/attack och substain i ljudet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jo det Àr ju sÄ det Àr, alla andra fuzzar lÄter dovt och lo-fi. Den hÀr har nÄn ny krets som ger den rÀtta bettet. Den Àr Àven gjord sÄ att den ska funka bra ihop med wahwahpedaler, det brukar visst bli nÄt knas med fuzz o wahwah samtidigt med de Àldre.

Upp till bevis och om den hĂ€r Ă€r ett undantag frĂ„n andra fuzzar sĂ„ ska jag vara den första att erkĂ€nna att det Ă„tminstone finns ett undantag. 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

tack! för all hjÀlp men jag tror inte att tube-screamern e nÄt för mig dÀremot sÄ ska jag ta en titt pÄ den dÀr fuzz pedalen Àven fast jag inte e ute efter en fuzz pedal. Jag gick in pÄ Thomann och tittade pÄ vad det fanns för olika dist-pedaler och hittade en som heter http://www.thomann.de/se/mad_professor_stone_grey_distortion.htm och jag tittade pÄ en youtube video

med denna pedal och jag mÄste sÀga att den e en av dem bÀsta jag hört. FrÄgan e om den skulle gÄ bra ihop med en Washburn A-20 och en Fender Superchamp XD
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Återigen, det Ă€r bara du sjĂ€lv som kan svara pĂ„ det. Det Ă€r dĂ€rför man ska testa innan man köper sĂ„ man vet om man gillar nĂ„got eller inte. Ingen kan veta vad som gĂ€ller för dig.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jo det Àr ju sÄ det Àr, alla andra fuzzar lÄter dovt och lo-fi. Den hÀr har nÄn ny krets som ger den rÀtta bettet. Den Àr Àven gjord sÄ att den ska funka bra ihop med wahwahpedaler, det brukar visst bli nÄt knas med fuzz o wahwah samtidigt med de Àldre.

Har hört att det funkade helt ok för Jimi Hendrix...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

tack! för all hjÀlp men jag tror inte att tube-screamern e nÄt för mig dÀremot sÄ ska jag ta en titt pÄ den dÀr fuzz pedalen Àven fast jag inte e ute efter en fuzz pedal. Jag gick in pÄ Thomann och tittade pÄ vad det fanns för olika dist-pedaler och hittade en som heter http://www.thomann.de/se/mad_professor_stone_grey_distortion.htm och jag tittade pÄ en youtube video

med denna pedal och jag mÄste sÀga att den e en av dem bÀsta jag hört. FrÄgan e om den skulle gÄ bra ihop med en Washburn A-20 och en Fender Superchamp XD

Mad Professor (Björn Juhl, en svensk som bygger 🙂) brukar alltid fĂ„ topp-betyg. TĂ€nk dock pĂ„ att om bilden och ljudet stĂ€mmer överens i YouTube-klippet sĂ„ stod gain-ratten pĂ„ max. D v s, det blir ingen mer dist. LĂ„ter ju som om det funkar fint till klassisk hĂ„rdrock, men förmodligen lite klent för mer modern metal.

Annars sÄ tÀcker förmodligen den dÀr pedalen ett ganska brett omrÄde distljud.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Mad Professor (Björn Juhl, en svensk som bygger 🙂) brukar alltid fĂ„ topp-betyg. TĂ€nk dock pĂ„ att om bilden och ljudet stĂ€mmer överens i YouTube-klippet sĂ„ stod gain-ratten pĂ„ max. D v s, det blir ingen mer dist. LĂ„ter ju som om det funkar fint till klassisk hĂ„rdrock, men förmodligen lite klent för mer modern metal.

Annars sÄ tÀcker förmodligen den dÀr pedalen ett ganska brett omrÄde distljud.

jo jag tĂ€nkte pĂ„ det ocksĂ„ men jag spelar inte modern metal 😉 jag spelar bara typ 70-80tals metal! 😛 sĂ„ det blir nog bra! Men jag tar fortfarande emot andra förslag pĂ„ bra dist-pedaler 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...