Jump to content
Annons

godscent (oregistrerad)

Recommended Posts

godscent (oregistrerad)
Postat

hej!

första tråden för mig, känns som ett trevligt forum.

köpte en mac g5 och ett digi002 rack för en dryg månad sen och jag har ett litet dilemma.

racket vill bara funka på g5:ans front firewire port, kopplar jag på den bak så ballar det ur fullständigt. jag har haft inne datorn på ett apple service ställe och bla bytt moderkort men utan framgång. har också mailat digidesign men fått svaret att felet är apple relaterat pga att racket funkar på front porten.

så dels tänkte jag fråga om någon annan har stött på det och samtidigt tänkte jag lyfta ett varningens finger. om någon har planer på att köpa g5+digirack, kolla upp detta först med eran dealer.

Annons
Postat

uhu.. man antar att Apple har kollat allt.. men har du själv testat porten där bak med något annat, typ en hårddisk eller så?

Ballar ur säger du.. hur då? något fel meddelande?

Inte för att det lär ha så mycke med saken å göra men vilket OS och PT version kör du?

Postat (redigerat)

Jag har haft extrema problem med Digi 002 rack + G5.

Vi hade den uppsättningen i skolan på 4 olika studios och alla krånglade som fan. Ljudkortet gick offline hela tiden och latencyn va helt sjukt hög vid inspelning (c:a 50 - 150 ms) trots bra utrustning.

Efter detta har vi nu bytt till Motu-kort och det har aldrig krånglat.

Visserligen kör vi Logic och inte Pro Tools men detta verkar vara en dålig kombination vilket man än använder tyvärr.

Redigerat av lavrell
godscent (oregistrerad)
Postat

jodå aolsson, portarna bak funkar perfekt med hårddiskar.

den ballar ur som så att racket aktiveras och avaktiveras om vartannat.

när jag väl får igång en session kan jag inte spela tillbaka den utan får bara

"increase buffersize" meddelande.

os 10.3.7

pt 6.7 (med den senaste uppdatering som jag glömt vad den heter)

"Jag har haft extrema problem med Digi 002 rack + G5.

Vi hade den uppsättningen i skolan på 4 olika studios och alla krånglade som fan. Ljudkortet gick offline hela tiden och latencyn va helt sjukt hög vid inspelning (c:a 50 - 150 ms) trots bra utrustning"

det låter illvarslande, man kanske skulle skaffa en "synkbox".

det skulle väl ordna latencyn??

Postat
det låter illvarslande, man kanske skulle skaffa en "synkbox".

det skulle väl ordna latencyn??

Ingen av teknikerna på skolan kunde lösa problemet med latencyn och instabiliteten så det enda som fanns kvar att göra va att byta ljudkort helt och hållet.

Men hoppas för din del att det går att lösa på nåt sätt.

Lycka till!

godscent (oregistrerad)
Postat
Ingen av teknikerna på skolan kunde lösa problemet med latencyn och instabiliteten så det enda som fanns kvar att göra va att byta ljudkort helt och hållet.

Men hoppas för din del att det går att lösa på nåt sätt.

Lycka till!

tack, det hoppas jag också.

jobbat i pt mixplus i många år nu så jag hoppas inte att 002 blir ett för långt steg tillbaka.

Postat
..portarna bak funkar perfekt med hårddiskar. den ballar ur som så att racket aktiveras och avaktiveras om vartannat.

när jag väl får igång en session kan jag inte spela tillbaka den utan får bara "increase buffersize" meddelande.

Menar du att du får latency problem på den bakre porten men inte den främre?

godscent (oregistrerad)
Postat

nja, jag vet inte om latency är rätta benämningen.

det funkar helt enkelt inte att spela upp en session när jag kopplar på bak portarna

Postat
nja, jag vet inte om latency är rätta benämningen.

det funkar helt enkelt inte att spela upp en session när jag kopplar på bak portarna

kan du PM'a mig serienummret på din 002 burk..

godscent (oregistrerad)
Postat
kan du PM'a mig serienummret på din 002 burk..

absolut, problemet är att jag gör mitt extraknäck på en bensinmack just nu så jag får kolla det när jag kommer hem vid 22.30 snåret. schysst av dig att du vill hjälpa mig.

godscent (oregistrerad)
Postat

tänkte bara följa upp tråden jag startade.

tyvärr verkar det som att det inte finns något att göra åt mitt problem. 😉

jag var i kontakt med digi support igen och svaret jag fick var:

"Dear Stefan,

Thank you for your mail. The problem you describe is a known issue

with some models of G5, and is documented in our online Answerbase at

http://answerbase.digidesign.com/detail.cfm?DID=28870

It is not a fault with the Digi 002R, or the Pro Tools software and

so you will need to contact Apple for any solution to the problem.

Best regards,

Andy Baker

Technical Support"

apple har gjort allt dom har kunnat säger dom så det är väl bara

att bita i det sura äpplet 😉

men den här tråden kan kanske vara till nytta för någon annan

som planerar att köpa g5+digirack.

summa sumarium: kolla upp kompabiliteten innan!

• 10 månader senare...
Postat

tar upp den här tråden igen, då man är på gång å ska köpa en beggad g5'a...

vilka modeller gäller detta? det framgår inte av ovanstående länk till duc...

nån som har provat med en nyare g5'a?

/j.

Postat

På musikhögskolan i Piteå har det suttit G5'or med Digi 002R sen förra julen dvs precis när denna tråden startades. De har fungerat utan några som helst problem och det var kopplat till den bakre FW-porten dessutom. Det hela låter skumt.. vet inte om det är så att Apple fixade problemet och att Lavrell hade oturen att ha köpt en G5 innan det åtgärdats. Jag vet tyvärr inte vilken generation de G5'orna var men maila Apple och Digidesign om det vettja.. vore för trist om något sånt här kan inträffa fortfarande. :/

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.