Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har precis köpt nytt radhus och har tänkt bygga en liten hemmastudio i ett av rummen som är 7,2 X 4,8 meter. Eftersom jag aldrig byggt något sådant förr så har jag självklart massor med frågor och har hittat mycket tips på forumet. Innan jag sätter igång så skulle jag däremot vilja fråga vilket upplägg som ni tror är bäst. Det som jag är ute efter är bra lyssning och ett rum eller bås för att kunna spela in sång och gitarrer. Inspelningsrummet vill jag ska vara rejält dämpat för att inte störa grannarna.

Jag har två alternativ som jag funderar på. Det ena är att göra ett stort rum för lyssning och sen ett lite mindre sångbås. Alternativ två är att dela rummet i två och ha en del för lyssning och en för inspelning. Vad tror ni skulle vara det bästa alternativet eller finns något annat alternativ som ni tror blir ännu bättre? Hur kan jag använda ytan på bästa sätt? Kan man få okej akutsik om man delar rummet eller blir det för litet?

Skisserna som jag postat är inte alls så exakta utan bara väldigt snabbt gjorda så ni får någon uppfattning på hur jag tänkt.

post-29133-0-41293600-1309289948_thumb.jpg

post-29133-0-03047700-1309289977_thumb.jpg

Annons
Postat

Vad har du för budget? Takhöjd? En lite mer exakt ritning på rummet samt planlösning på kringliggande rum är till stor hjälp.

Rent akustikmässigt är det dumt med för små rum men beroende på vad din vision är så får man göra det bästa av situationen.

Postat

Hallå där!

Härligt att du har ett så pass stort rum till förfogande. Vilken takhöjd har du och vilket material i väggar / golv?

Generellt så är det önskvärt att ha en luftvolym på minst 40 m3 i ett inspelningsrum - ju större dessto enklare blir det att akustikbehandla. Gör du mest sångpålägg, spela in ackegura etc. tycker jag att du ska försöka behålla det stora rummet och göra detta ljudisolerat och akustikbehandlat om ekonomin tillåter. Ska du däremot spela in flera samtidigt (trummor etc.) så skulle faktiskt ditt rum kunna delas av så att du får ett inspelningsrum och ett kontrollrum. Jag rekommenderar inte att du gör ett litet bås som bilden på den övre skissen.

hälsningar / Björn

Postat

Jag kommer att köra på att göra ett stort rum som jag använder både till lyssning och inspelning. Väggarna är av betong och sen ligger det något laminatgolv där just nu, takhöjd 2,47 m. Jag har inte fått tillgång till huset än så därför har jag inte riktigt koll på hur mycket man måste isolera för att inte störa grannarna och de inte ska störa mig :-) Budgeten är väl max 70 000 kr för material och akustikbehandling, studioutrustning har jag redan. Jag har kollat runt lite och hittade en konstruktion som SAE hade: http://www.sae.edu/reference_material/audio/pages/Walls.htm Vad tror ni om att göra den enklare varianten med en enkel vägg, är det en bra konstruktion? Sen undrar jag lite kring hur man ska bygga väggarna för att få bäst akustik i rummet. Har sätt att de flesta lyssningsrum har sneda väggar, är det någon som har tips på hur man enkelt kan räkna ut vilka vinklar man ska ha på väggarna. Antar att det har med rummets storlek att göra? Det handlar inte om att göra en proffsstudio men jag vill så klart att det ska bil okej i alla fall.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.