Jump to content
Annons

Hur få bra elgitarrsound i programmet?


JMM

Recommended Posts

Hejsan,

Jag köpte inspelningsprogrammet Mixcraft som jag tycker är bra på många vis och bra också för mig som är nybörjare. Användarvänligt. Men jag är inte nöjd med elgitarrsoundet.

Jag pluggade in gitarren via ett externt ljudkort men om jag jämför kvaliten med t.ex. de låtar jag lyssnat på här på forumet så ligger jag ljusår efter.

Jag kollade på en tutorial och där pratade han om preamps och poweramps. Är det nödvändigt att köpa sånt för att få ett ev. bra ljud. Den killen hade helt klart ett bra sound men då hade han också en hel källare med prylar.

Alternativ # 2 är väl att hitta en billig studio. Finns det 🙂

Mvh

J

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan,

Jag köpte inspelningsprogrammet Mixcraft som jag tycker är bra på många vis och bra också för mig som är nybörjare. Användarvänligt. Men jag är inte nöjd med elgitarrsoundet.

Jag pluggade in gitarren via ett externt ljudkort men om jag jämför kvaliten med t.ex. de låtar jag lyssnat på här på forumet så ligger jag ljusår efter.

Jag kollade på en tutorial och där pratade han om preamps och poweramps. Är det nödvändigt att köpa sånt för att få ett ev. bra ljud. Den killen hade helt klart ett bra sound men då hade han också en hel källare med prylar.

Alternativ # 2 är väl att hitta en billig studio. Finns det 🙂

Mvh

J

Vad gillar du för gitarrljud? Kan du ge något exempel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för ljudkort?

Jag tror också att (flera) av de låtar som postas här på forumet på något sätt är

1. rätt så bearbetade (kompression, EQ etc) i mix

2. (ful-/hemma-/whatever-)masterade

Kul iofs att du hittat ett program som passar dig. Det är en bra start 🙂

Sedan är det ju viktigt att komma ihåg att det inte bara är grejerna som gör musiken. Du kan förvisso ha en hel källare full av prylar men kan du inte använda dem på rätt sätt så är det ju kört i alla fall. Det hela handlar om många, långa timmar framför skärmen eller bordet. Trial and error, blod, svett, kaffe och tårar 😉

Man måste ju inte köpa preamps eller annan dyr outboardgear från start. Då, anser jag, att det är bättre att lära sig sitt DAW (med allt vad det nu innebär) och att utnyttja det på maximalt sätt. Sedan kanske man är mogen att ta ett steg "upp" s a s mot externa prylar.

Vill inte låta som en drygnils här men jag hoppas att du förstår hur jag menar.

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkortet som du pluggade in gitarren i, är det en vanlig lineingång, eller en högohmig instrumentingång?

Om det inte är en instrumentingång, så är det vanligt att man får ganska tunn bas och även diskanten kan begränsas. Finns det ingen instrumentingång, så löser du det enkelt med en aktiv DI-box.

Om du ska få rimligt bra ljud i gitarrstärkar-pluggarna som finns, så måste du se till att ha ett så rent ljud som möjligt in...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hejsan,

Jag köpte inspelningsprogrammet Mixcraft som jag tycker är bra på många vis och bra också för mig som är nybörjare. Användarvänligt. Men jag är inte nöjd med elgitarrsoundet.

Jag pluggade in gitarren via ett externt ljudkort men om jag jämför kvaliten med t.ex. de låtar jag lyssnat på här på forumet så ligger jag ljusår efter.

Jag kör också med Mixcraft och ett billigt Focusrite externt ljudkort.

Jag får riktigt bra ljud med min gitarr och de inbyggda förstärkarmoduleringspluggarna som finns i Mixcraft. Jag har då ändå jämfört med de fina "Guitarrig 4" pluggarna från Native Instruments. Framförallt om jag rattar lite på "Marvin Crunch" med 4x12" låda + eko som extra effekt.

Jag såg en video någonstans om detta "nya" sätt att spela in elgitarr på i stället för att spela in en hårt uppskruvad förstärkare med mikrofon. Den studiokillen sade att det mesta av kvaliten sitter i den ton du får från själva gitarren.

Nu har jag bara min gamla moddade Aria Les Paul kopia från tidigt -70 tal som jag har hållt fast vid i alla år. Det jag har gjort är att bygga in en FET (fälteffekt transistor) som buffert och ett aktivt tonkontrollsteg tillsammans med nya budget kines mickar från GMF. Det är nog inte nödvändigt med en "moddad" gitarr men en hygglig gitarr med fin ton är tydligen A och O.

Sedan var det någon som nämnde att man måste kunna spela också. Det ligger en hel del i det med. Perfekt stämd gitarr t.ex?

mvh// Ove Tegnér

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag gör någon form av hårdrock/metal.

Min erfarenhet av att spela in gitarr är att man bör ha någon form av "låda" Di-box/pre-amp mellan gitarren och ljudkortet. om man inte gör sig besväret att micka upp förstärkaren.

Jag försöker att använda så lite pluggar som möjligt när jag spelar in. Mest för att jag inte hittat någon jag tycker låter tillräckligt bra (har inte provat jättemånga). min tes är att hitta ljudet jag vi ha via pedaler och andra hårdvaru effekter.

Ett klassiskt knep är att spela in gitarrspåret flera gånger.

Vill jag ha en tung metalgura så spelar jag som regel in spåret tre gånger.

Fuska inte med att klippa och klistra. För hur bra du en spelar så blir det inte exakt lika, det get lite liv till.

Därefter brukar jag panorera ut spåren ett lite till höger och ett lite till vänster, ev lägger jag på en liten gnutta delay på dom spåren. oftast har "ytter" spåren något lägre volym.

På det tredje spåret (mitten) lägger jag oftast på en kompressor men sällan några andra effekter (om inte låten kräver det)

Dessa spår brukar jag göra till en grupp för att det skal bli enklare att mixa med resten. Beroende på vad jag vill ha för ljud så kan det hända att det hamnar en kompressor och ev lite eq (bort med den lägsta basen) på gruppspåret.

Vill jag sedan ha en kompgura till så brukar jag nöja mig med att spela in den två gånger. men lägga dom på en egen grupp.

Gör liknande med Elbasen 2-3 spår fast då med större variation på ljudet för att sedan mixa ihop det till ett gruppspår.

Många spår blir :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...