lowsnuff Postat 25 juni 2011 Postat 25 juni 2011 Hejsan! Ledsen om jag tar upp detta uttjatade ämne! Men jag kör på ändå. Har hållt på ett tag nu med inspelningen och grejer. Fick precis tillbaka lite pengar på skatten från att jag jobba i norge förra året. Dom ska jag göra av med! tänkte jag. Har sneglat på ett par Adam a3x en stund men som blivande student är (som för alla andra som ställer denna frågan) budgeten lite tight. Hade tänkt nånstans runt 4k. Kommer jag att behålla ett par a3x länge? Eller är det pengar i sjön för att jag kommer vilja byta upp mig för snabbt? Vill inte fråga om vilka jag ska köpa vill bara veta om de jag tar upp här är tillräckliga? (bor för tillfället hemma hos mamma och pappa så akustikbehandling är inte aktuellt) Vill egentligen bara kunna koppla in i mboxen så jag slipper köra med hörlurar. Tackar för svar! Mvh // Dennis
Claes Holmerup Postat 25 juni 2011 Postat 25 juni 2011 A3X är mycket bra och du kommer säkert att kunna köra med dem länge. Om du kör mycket med djupa syntbasar, så räcker de däremot troligen inte till riktigt, utan då kan du behöva komplettera med en sub - eller referenslyssna i hörlurar för lägsta basen. Har du ett rum som inte är akustikbehandlat, så kan det dock vara en fördel om de inte ger dig för mycket i botten - för det är där man råkar ut för de värsta problemen i små rum...
Pesek Postat 25 juni 2011 Postat 25 juni 2011 Jag kan instämma med Claes gällande A3X. När jag provlyssnade monitorer förra året på Musikbörsen S:t Erikplan(flyttat nu) föll jag för två modeller speciellt. Det var Klein & Hummels O110 som spöade stjärt ur allt och Adam A3X. Riktigt bra botten för storleken måste jag säga! Jag jämförde då med Genelec 8020 samt 8030, KRK VXT serien (4'an och 6'an), Någon Event jag inte minns modell på, Focal Opal mm. Självklart hade de större monitorerna mer botten men jag ville hitta en monitor som spelade tight och rent. A3X stack ut kan jag säga även om den inte rår på K&H O110. Men då snackar vi också hela andra pengar. Du kommer gilla A3X men som alltid rekommenderar jag dig att lyssna på fler. Vi uppfattar alla BRA ljud olika.
lowsnuff Postat 26 juni 2011 Trådstartare Postat 26 juni 2011 tackar ödmjukast för svar 🙂 vad menar du (Cleas) om att inte "ge mig för mycket" i botten? det med lite tunn bas har jag läst på flera ställen angående a3x. men då jag mest vill hålla på med lite pop/rock hårdrock så hoppas jag att jag klarar mig ändå. (har även hört och läst att de krämar på ganska bra för sin storlek som du säger Pesek) // Dennis
CHAE Postat 26 juni 2011 Postat 26 juni 2011 Jag köpte ett par A3X för några månader sedan och jag måste säga att de är helt jävla underbara. Mixar mestadels singer-songwriter och rock och jag är dundernöjd. Lyssnade på ett antal monitorer innan jag bestämde mig för ADAM. Å andra sidan, precis som Pesek sa så är det ju en bra grej om du kan lyssna på andra monitorer och att vi uppfattar bra ljud olika. vänligen, CHAE
Claes Holmerup Postat 26 juni 2011 Postat 26 juni 2011 tackar ödmjukast för svar 🙂 vad menar du (Cleas) om att inte "ge mig för mycket" i botten? I små rum får man oftast förhållandevis mycket problem med basen på grund av stående vågor - och då kan det vara ganska bra att inte ha någon dundrande bas som förvärrar problemet ytterligare. det med lite tunn bas har jag läst på flera ställen angående a3x.men då jag mest vill hålla på med lite pop/rock hårdrock så hoppas jag att jag klarar mig ändå. (har även hört och läst att de krämar på ganska bra för sin storlek som du säger Pesek) A3X är som sagt kanske lite klena i botten för tunga syntbasar, men de ger å andra sidan en distinkt och bra bas som låter bra istället för att bara mullra. 🙂
lowsnuff Postat 26 juni 2011 Trådstartare Postat 26 juni 2011 aha okej tackar för förtydligande. absolut som ni säger jag ska ta mig för och lyssna in mig lite innan jag bestämmer mig, dessa har jag bara fastnat för av nån anledning 🙂 tackar för synpunkter och "riktiga" svar istället för att bli hänvisad till andra forum eller andra trådar! peace out // Lågsniff
Claes Holmerup Postat 26 juni 2011 Postat 26 juni 2011 Förresten: Bor du i närheten av Malmö, så kan du gärna komma och lyssna på bl a A3X hos mig. 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.