Jump to content
Annons

inspelning via dator


Mesabo

Recommended Posts

Ska gå från digitalporta till dator. Jag funderar på en macbook pro, vad behöver jag? Jag spelar in gitarr, bas, sång och trummor. Funderar på Apogee ljudkort? Vad är bra att spela in med? Protools eller cubase? Vad ska man ha för trummprogram? Vad behöver man allt som allt? Mest förhemmabruk men vill ju det ska låta bra! Tacksam för synpunkter och rekommendationer! Mvh Mesabo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns ett gäng trådar om detta vågar jag påstå. Men kortfattat:

*Du behöver en dator

*Du behöver ett ljudkort, antingen PCI, firewire eller USB.

*Betänk hur många in- och utgångar du behöver.

*De flesta musikprogram är tillräckliga. Kanske inte Audacity, även om det är ett bra gratisalternativ.

Cubase, Protools, SONAR, Nuendo, Magix, Reaper, Adobe Audition, Logic, Digital Performer etc.

Om det är Mac lär du få exkludera några alternativ. De du nämnda är fullgoda för ditt ändamål (och alla andras)

* Trumprogram? Du menar VST? Ska du programmera trummorna eller spela dem medelst digitala trummor?

Addictive drums, Superior Drummer, Ocean Way Drums, Abbey Road Drums, Steven Slate Drums, Mixosaurus är gjutna.

*Monitorer, kablage...

*Master Keyboard för att styra dina VST-instrument kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack ska du ha för tipsen! Är novis på dator området då det gäller inspelning. Det blir nog en macbook pro och protools, är firewire ett bra ljudkort? Apogee är väl också ett bra ljudkort? Är ute efter lite bra gitarrljud som inte låter sunk och konstlat utan äkta vara. Jag har ju inga digitala trummor så det får bli att programmera. Det finns väl en del pads man kan banka in lite komp och fills?

Link to comment
Dela på andra sajter

Apogee är bra men dyrt och något begränsat om du frågar mig.

Och för att förtydliga lite så är firewire i sig inget ljudkort utan ett en standard eller vad man ska säga, som används av externa enheter som ansluts till datorer. Fungerar som USB fast är snabbare. Nu rörde jag säkert till det för dig, någon annan kan säker förklara det bättre...?

Men om jag var dig så skulle jag satsa på att köpa nått i stil med detta :

http://www.thomann.de/se/avid_pro_tools_mbox_mini_pt9.htm

Då får du både ett ljudkort/interface och programvaran Pro Tools.

Hoppas det var till någon nytta i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...