Jump to content
Annons

Kulturama - Musikproduktions utbildning 2 år?


teh_dude

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar om någon här har gått på Kulturama i stockholm och kanske musikproducent utbildningen också?

Vill ni så fall dela med lite erfarenhet om skolan?

Jag har sökt utbildningen, men känner att jag behöver kolla runt om jag verkligen gjort rätt beslut.Det låg mellan Kulturama och SAE, och jag valde kulturama eftersom den verkade ge mycket mer.

tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag går ut första året nu i juni (musikproduktionslinjen). Jag kan varmt rekommendera men beroende på vad du är ute efter. Kulturama ger dig en skön kreativ miljö med grymma möjligheter att bara sticka ut huvudet från studion och vifta in en grym saxspelare om du behöver ett solo eller liknande vilket är grymt. Vi har 2 lärare som jobbar aktivt på professionell nivå med låtskriveri/produktion och de kommer med riktigt bra tips och är härliga personer också! Vi använder Logic 9 och våran lärare i DAW är Robyns privatlärare i Logic och är helt galet kompetent. Så jag kan lova dig att du kommer vara ett ess på Logic om du väljer att gå. Vi har även en duktig lärare i inspelning/ljudteknik som går igenom alla grunder i inspelning, akustik med mera.

Inriktingen är rätt stor på låtskriveriet och det är i det som vi oftast får läxor. En vecka på sig att skriva en speciell typ av låt och komma med en grundläggande prodd, sen får du feedback och en vecka till på dig att göra låten "klar". Så klart är det ju så att det är ditt eget ansvar osv.

Det känns lite fel att komma med minus, men jag kan säga så här. Vill du lära dig att gå igenom ett SSL4000, göra en shootout med de dyraste Neumannmickarna, gå igenom massa olika gitarrer genom olika förstärkare och flytta mickar med millimeterprecision eller sitta och mixa i ett perfekt behandlat kontrollrum så är det inte för dig. Inriktningen är som sagt mer på kreativiteten och en grundläggande kunskap kan man säga, så studiorna har inte särskillt dyra mickar, det är inte speciellt akustikbehandlat och det finns inga Waves-bundlar, men det finns såklart grejer så att du kan göra schyssta proddar ändå. Förra veckan släpptes detta års Kulturamaskiva på iTunes, så du kan ju lyssna lite på den om du är intresserad hur det låter!

Vet inte vad jag ska säga mer, fråga om det är nåt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hur är denna utbildning om man vill inrikta sig mot elektronisk musik i form av t.ex. House, techno, trance, m.m.?

Finns det något att hämta här då? Förutom programvaran i sig och så. Teori och sånt tror jag självklart att man lär sig och att man förstår innebörden bättre och blir kompetentare, men finns det någon som mixar elektronisk musik på proffessionell nivå (lärare alltså?)

Svar uppskattas!

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är det kanske lite dåligt med. Det är inte så rejäla genomgångar inom mixning och det är visserligen en valbar kurs som går igenom syntar, men den kulminerar i att kunna göra "riktiga ljud" mer än musik om man säger så. Med "inte så rejäla genomgångar inom mixning" menar jag att det inte finns något ämne som heter "mixning" utan det är mer på produktionslektionerna man går igenom sånt och då är det mer helheten inom låtarna och arren man går igenom. Det är ju ett fokus på att göra låtar (med sång) som är riktigt bra med melodier och så. Gör man musik utan sång så är det definitivt inte någon av lärarnas styrka tyvärr..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Kan man göra musik med sång borde man väl kunna göra utan sång också? 🙂 Det är väl nästan svårare att göra med sång pga. att man måste matcha låten med sången då? fast det finns ju såklart olika aspekter på den rollen också.. hur är det med intagningsprov osv? jag har sökt till kulturama till reservplats/sen anmälan, fick svar om att det fanns fortfarande reservplatser. Frågan är om jag har kompetensen att börja. Hur var intagningsprovet för dig? Något spec. man borde kunna/läsa på?

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...